Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
SALON SAMOCHODOWY
Prezentacje | Salon Samochodowy Paryż 2014 | Renault Espace

Mała rewolucja
06-10-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Rok temu, po wizycie we Frankfurcie, wśród dziesięciu propozycji aut przyszłości wyróżniliśmy Renault Initiale Paris. Już wtedy wiadomo było, że narodzi się z niego nowy Espace.



czytaj także: WYDARZENIA | 10 propozycji na przyszłość pokazanych we Frankfurcie

W tym roku mija 30 lat od jego rynkowego debiutu. Espace wzorowany był na dużych, amerykańskich vanach i można uznać go za prekursora tego segmentu na Starym Kontynencie. Dziś jednak próżno szukać go na wystawach w salonach sprzedaży Renault. W cenniku owszem i jest, ale trudno kupić go od ręki. Jedną z jego ważnych zalet - 7 miejsc - odziedziczyły mniejsze, tańsze i ekonomiczniejsze modele, jak chociażby Grand Scenic. Trzeba więc coś w tej sytuacji zrobić.



Od kilku lat panuje moda na crossovery. W gamie Renault jest już jeden taki, Captur (czytaj także: TESTY | Lepiej późno niż wcale). Ale powstał on na bazie Clio (czytaj także: TESTY | To już trzecia dekada), stąd jego możliwości są ograniczone. Mając za bazę ponad 4,5 metrowego SUV-a można zdziałać o wiele więcej. Ostatecznie zmieniono niewiele. Dla wersji 5- i 7-osobowej postawiono na jedną długość - 4,85 metra przy rozstawie osi 2,88 m. Poszerzono go do 1,87 m i obniżono do 1,68 m. Trzeba przyznać, że wyszło zgrabnie. Długie, niższe i zwarte nadwozie dodaje wizualnie dynamiki.



Projektanci kokpitu postawili na maksymalne zastosowanie elektroniki. Na zestawie zegarów pojawił się cyfrowy wyświetlacz, a większość przycisków przeniesiono na dotykowy ekran w środkowej części deski. Tak naprawdę to tablet (o przekątnej 8,7 cala), w którym - znany z innych modeli Renault - system R-Link debiutuje w wersji 2@.

Nowy Espace zachowuje zalety poprzednich generacji, a więc pełnowymiarowe fotele w 3 rzędzie. Producent daje przy tym możliwość złożenia oparć - także w 2 rzędzie - na płasko, co powiększa przestrzeń ładunkową do 2040 litrów. Układ elektroniczny zapewnia sterowanie fotelami, ustawienie każdego z nich można wpisać do pamięci.

Standardowo bagażnik wersji 5-osobowej mierzy 660 litrów. Bezdotykowe otwarcie tylnej klapy umożliwia czujnik schowany pod zderzakiem, kolejny reaguje na przeszkody znajdujące się nad samochodem. Kąt otwarcia klapy może dopasować się do wysokości sufitu w garażu podziemnym.

W zakresie bezpieczeństwa dzieci wyróżniamy już dziś możliwość zamontowania fotelika typu Isofix na środkowym fotelu w 2 rzędzie.

Espace wyróżnia się jeszcze jednym, bardzo przydatnym w praktyce rozwiązaniem. To system 4Control, czyli 4 kół skrętnych. W zależności od przyczepności i prędkości wszystkie koła mogą skręcać w tą samą stronę lub tylne kontrować. O wpływie tego na stabilność toru jazdy - w okresie zimowym - mieliśmy już okazję przekonać się w Lagunie coupe.

Dodatkowo możemy wybrać jeden z pięciu trybów jazdy - eko, komfort, neutralny, sport i indywidualny. Pojawia się też system Easy Park Assist, czyli automatyczne parkowanie równoległe, prostopadłe lub skośne.

Napęd stanowią 3 nowe jednostki. Silnik benzynowy 1.6 Energy TCe 200 KM współdziała z 7-stopniową przekładnią EDC. Turbodoładowany wysokoprężny o pojemności 1.6 litra oferowany jest z mocą 130 KM (6-biegowa skrzynia manualna) i 160 KM (EDC o 6-przełożeniach). Wszystkie działają w systemie start/stop.



Nowy Espace pojawi się w polskich salonach wiosną przyszłego roku.



Paryskie stoisko Renault wypełniły niemal w całości modele Espace'a. Niemniej dużym zainteresowaniem cieszył się koncept o nazwie Eolab (o nim napiszemy osobno). Nieco na uboczu stało nowe #Twingo. Hashtag postawiony przed nazwą nie był przypadkowy. Na jego pokładzie debiutuje rozbudowany system R-Link Evolution, który pozwala na dostęp do usług on-line. Alternatywą dla niego jest podłączenie smartfona z wgraną aplikacją R&GO.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry