Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
SALON SAMOCHODOWY
Prezentacje | Salon Samochodowy Paryż 2014 | Skoda Fabia

Wyczekiwany debiut
08-10-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Skoda odnowiła prawie całą swoją gamę samochodów. Swojej kolejki doczekała się w końcu i Fabia, a to jeden z najpopularniejszych modeli tej marki.



Jeszcze kilka miesięcy temu Fabia prowadziła w rankingu sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Obecnie została zepchnięta na 2. miejsce za sprawą większej Octavii (czytaj także: TESTY | W podwójnej koronie). Ciężko będzie wywalczyć jej powrót na fotel lidera, bo zaczyna już odczuwać oddech na zderzaku... Rapida (czytaj także: TESTY | Maxi-Fabia czy Mini-Octavia?). Ten zupełnie nowy model w ofercie Skody wdarł się właśnie do TOP 10 wspomnianego rankingu. Czy coś w tej sytuacji zmieni debiut III-generacji?

Skoda wpychając Rapida pomiędzy Fabię i Octavię musiała coś w nich zmienić. Dlatego ta ostatnia urosła i aby być w tym konsekwentnym Fabia musi być mniejsza. Zbudowano ją na tej samej płycie podłogowej co Polo i różnice pomiędzy drugą, a trzecią generacją faktycznie są, tyle że bardzo minimalne.



Hatchback jest o 8 mm krótszy (3992), co nie przeszkodziło zwiększyć o 19 mm (2470) rozstawu osi. Komfort podróży podniesie szersze (1732 mm) wnętrze. Aby zrównoważyć aerodynamikę krótszego auta obniżono go do (1467 mm).

Ten sam rozstaw osi zachowuje kombi, ale oczywiście jest dłuższe (4257 mm). Poprzednia generacja takiej Fabii - w zależności od ukształtowania zderzaka - mierzyła od 4247 do 4352 mm.



Pomimo mniejszych rozmiarów Fabia zyskała na przestrzeni bagażnika. W hatchbacku mierzy on teraz 330 litrów (max 1150), a w kombi od 530 do 1395 litrów. Opcjonalnie bagażnik może zostać przedzielony podwójną podłogą.



Kokpit upodobniono do nowszych modeli Skody, a dokładnie do tych, które możemy spotkać w Grupie Volkswagena. Na jego środku może znaleźć się kolorowy i dotykowy ekran o przekątnej 6,5 cala. Zupełną nowością u czeskiego producenta jest pełna integracja multimedialnego systemu ze smartfonem. Mirror Link pozwala odwzorować na ekranie kokpitu układ aplikacji z telefonu z pełną ich funkcjonalnością. Pojawią się też dodatkowe, dydykowane dla tego systemu, jak Parkopedia z bazą ogólnodostępnych miejsc parkingowych.

Kolejne debiuty w Fabii obejmują elementy podnoszące bezpieczeństwo. Wśród nich jest Front Assistant pozwalający uniknąć kolizji przy niewielkiej prędkości, system rozpoznawania zmęczenia u kierowcy i hamulec antykolizyjny zapobiegający bezwładnemu przesuwaniu się samochodu po wypadku. W układzie jezdnym zastosowano (znany m.in. z Golfa) układ XDS+ poprawiający przyczepność kół bez względu na prędkość i wykonywany manewr.

Ciekawostką jest miejsce przeznaczone na kamizelkę odblaskową. W Rapidzie i Octavii była ona schowana pod fotelem kierowcy, w Fabii jest to osobny schowek w lewych drzwiach.

Jak bardzo uboga do tej pory była oferta Fabii świadczy trafienie na listę wyposażenia czujników parkowania z przodu, wycieraczek z czujnikiem deszczu i świateł z czujnikiem zmierzchu czy bezkluczykowego dostępu do wnętrza.

Pod maską hatchbacka znajdują się nowe jednostki napędowe. 3-cylindrowy silnik benzynowy MPI o pojemności jednego litra i mocach 60 lub 75 KM bądź 4-cylindrowy 1.2 TSI 90 lub 110 KM. Wśród wysokoprężnych będzie tylko 1.4 TDI do wyboru 75 (GreenLine), 90 lub 105 KM. W zależności od nich montowana będzie 5- lub 6-biegowa skrzynia mechaniczna bądź przekładnia DSG.



Jako pierwszy, na początku przyszłego roku, do polskich salonów trafi hatchback. Po nim zadebiutuje - droższe o 2,5 tys. złotych - kombi, a następnie wersja GreenLine.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry