TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid

Dziecko w Fordzie Mondeo - foteliki i wózki

08-01-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Umieszczenie zestawu baterii pod podłogą Forda Mondeo Hybrid ograniczyło przestrzeń bagażową tego kombi. Na ile wpłynęło to na jego funkcjonalność, sprawdzamy na przykładzie naszych wózków dziecięcych.

Testy - Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid - próby z fotelikami dziecięcymi Maxi-Cosi, Britax-Romer i Recaro

Foteliki dziecięce użyte w teście Forda Mondeo V facelifting kombi Hybrid:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Porównaj test Ford Mondeo V kombi z napędem hybrydowym do Forda Mondeo V liftback (2016)

Testy - Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, tyłem do kierunku jazdy, fotel pasażera

Na przednim miejscu w Fordzie Mondeo (mk5) fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy można zamontować jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.

W wersji Titanium oba sportowe fotele mają mocne wyprofilowania. Podczas prób z montażem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie stwierdziliśmy żadnych trudności.

Standardem wyposażenia jest funkcja podgrzewania przednich miejsc.

Testy - Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid - miejsce na nogi, kanapa

Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. Należy też fotel maksymalnie obniżyć, a oparcie postawić do pionu (w testowym egzemplarzu dysponowaliśmy elektryczną regulacją w pakiecie Comfort 10 za 7900 złotych).

Przy takim ustawieniu na wysokości kolan osoby zajmującej kanapę pozostaje około 15 cm wolnej przestrzeni.

Testy - Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, tyłem do kierunku jazdy,kanapa

Mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy umożliwiają montaż bezpieczniejszych dla dzieci rozwiązań. Podczas wsuwania w te uchwyty szyn bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawienia jej nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych trudności.

Zmierzona przez nas wysokość od podłogi do górnej krawędzi siedziska kanapy wynosi 35 cm.

Wkładanie i wyjmowanie fotelika (nosidełka) z wnętrza tego kombi ułatwia szeroko otwierana druga para drzwi.

W testowanym modelu samochodu zastosowano funkcję podgrzewania skrajnych miejsc kanapy - to także element pakietu Comfort 10.

Testy - Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid - miejsce na nogi, przód

Ustawienie z tyłu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego dosunięcia przedniego miejsca pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji osoba zajmująca fotel nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.

Testy - Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, tyłem do kierunku jazdy, kanapa

Na tej samej bazie Isofix można zamontować fotelik Max-Cosi 2WayPearl. W pozycji tyłem do kierunku jazdy fotel pasażera należy ustawić w ten sam sposób co przy nosidełku.

Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z zapinaniem dziecka w foteliku.

Testy - Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Przy większym dziecku fotelik 2WayPearl na tej samej bazie Isofix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zachęcamy jednak używania możliwie jak najdłużej pozycji odwrotnej).

Przy tym położeniu mogliśmy bez przeszkód regulować pochyleniem jego skorupy w pełnym zakresie regulacji położenia.

Wszystkie używane przez nas elementy Maxi-Cosi oraz kanapa Forda Mondeo V kombi Hybrid spełniają wymagania normy i-Size.

Testy - Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid - próba z zapięciem top-tether fotelika dziecięcego, kanapa

Dodatkowy punkt (top-tether) mocowania fotelików dziecięcych typu Isofix umieszczono w plecach oparć kanapy.

W kombi najwygodniej go zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym możliwość złożenia oparć kanapy, dzielonej fabrycznie w proporcji 60:40.

Testy - Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid - próba z fotelikiem dziecięcym Britax-Romer, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Na początek wysunęliśmy maksymalnie do góry zagłówek kanapy. Jest on regulowany na wysokość w zakresie 72-85 cm.

Wsunięcie w mocowania Isofix nawet grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix nie stanowi problemu. Jego podstawa i plecy dobrze przylegają do wyprofilowań kanapy Forda Mondeo. Bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Testy - Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid - próba z fotelikiem dziecięcym Recaro, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa. W tym przypadku korzysta z niego także dziecko.

Aby plecy fotelika dobrze przylegały do oparcia kanapy, wcześniej wyjęliśmy z niej zagłówek.

Według naszych pomiarów siedzisko kanapy ma 47 cm, a wysokość od niego do podsufitki wynosi 96 cm.

Testy - Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid - dziecko bez fotelika na środku kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

W piątej generacji (mk5) Forda Mondeo kombi szerokość kanapy ma 135 cm. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych fotelików Isofix, przy ich podstawie pozostało około 25 cm. Nawet jeśli pomiędzy nimi zmieści się dziecko nie zapewnimy mu prawidłowego przebiegu pasa bezpieczeństwa przez bark.

Testy - Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid - próby z wózkami dziecięcymi X-lander i Quinny

Wózki dziecięce użyte w teście Forda Mondeo V facelifting kombi Hybrid:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid - próba z wózkiem dziecięcym X-lander, bagażnik

Bagażnik Mondeo kombi z napędem hybrydowym jest mocno ograniczony poprzez umieszczenie baterii pod podłogą. Liczy on - łącznie ze schowkiem - 404 litry (w wersji z konwencjonalnym napędem spalinowym 525 litrów).

Podłoga ma nieregularny kształt, na końcu zakończona jest mocnym spadkiem (wysokość około 11 cm). Według naszych pomiarów praktyczna długość podłogi wynosi 85 cm, zaś szerokość pomiędzy nadkolami to 113 cm.

Na tej przestrzeni zmieściły się oba elementy wózka dziecięcego X-lander - podwoze z kompletem kółek i gondola X-pram.

Testy - Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid - próba z wózkiem dziecięcym Quinny, bagażnik

Bez problemu na płaskiej części podłogi bagażnika zmieścił się składany wózek Quinny Zapp Xtra 2.

W Mondeo kombi z napędem hybrydowym kratki wentylacyjne układu baterii umieszczono wzdłuż nadkoli bagażnika. Przy pakowaniu trzeba uwzględnić te miejsca, bowiem nie można ich zasłaniać.

Testy - Ford Mondeo V facelifting kombi Hybrid - próby z pakowaniem dwóch wózków do bagażnika

Wysokość pomiędzy podłogą bagażnika a roletą wynosi 40 cm. Pomimo ograniczeń w funkcjonalności podłogi udało nam się zmieścić oba, bez konieczności zdejmowania kółek, wózki dziecięce.

Alternatywą na schowanie drobnych przedmiotów jest znajdujący się pod spodem schowek.

Od ziemi do górnej krawędzi zderzaka jest 52 cm, zaś do progu ładunkowego 70 cm. Klapa bagażnika otwiera się na wysokość 205 cm.