Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Testy
Pierwsze wrażenie | Volkswagen Polo Cross V facelifting

Przez łąki i przez lasy
28-05-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Większy prześwit i dodatki stylistyczne czynią z tego Polo mini crossovera. Dzięki nim auto lepiej radzi sobie w terenie, o ile jest to utwardzona nawierzchnia.



Na początek jednak życzenia. W tym roku mija 40 lat od rynkowego debiutu Polo. Dziś to, obok Golfa i Passata, najbardziej rozpoznawalny model osobowy Volkswagena. Jest oczywiście i Garbus, ale jak dla nas pozostaje poza wszelką konkurencją.

W sumie Polo doczekało się V generacji, ostatnia debiutowała w Genewie w 2009 roku. Jak na dzisiejsze standardy w branży motoryzacyjnej było to wieki temu. Być może Volkswagen nie znalazł powodów do zmian - wszak kilkanaście miesięcy później Polo odniosło spektakularny sukces - doceniło je międzynarodowe jury dziennikarzy przyznając zarówno tytuł Europejskiego (czytaj także: Oficjalne wręczenie statuetki COTY 2010), jak i Światowego Samochodu Roku (czytaj także: Volkswagen Polo Światowym Samochodem Roku 2010). Do tej samej rodziny należy Audi A1, Skoda Fabia i SEAT Ibiza.

Wiosną 2014 roku, również na salonie w Genewie, zaprezentowano zmodernizowaną wersję Polo (czytaj także: Wiosenna odnowa). W polskich salonach pojawiła się jesienią, zaś rok 2014 zakończył na 26. miejscu w rankingu sprzedaży (3109). Bieżący rok może okazać się jeszcze lepszy - co prawda po czterech miesiącach spadł o jedno oczko, ale kupiono już 1138 sztuk.



Na polskim rynku nie było i nadal nie ma sedana, Polo oferowane jest wyłącznie jako hatchback w 3- i 5-drzwiowym nadwoziu. Ta ostatnia występuje także w wersji Cross. Jak wspominaliśmy we wstępie wyróżnia się przede wszystkim wyższym prześwitem - ma 17,5 cm, podczas gdy "zwykły" zawieszono o 3,2 cm niżej. Tak podają poszczególne specyfikacje techniczne, ale według danych z cennika różnica wynosi 1,5 cm. Zapewne bierze się to z różnych rozmiarów opon, nasz miał - jeszcze zimówki - 215/40 R17. Niemniej jadąc przez leśne dróżki czy głębsze koleiny podświadomie nabiera się pewności, że nie przytrze się spodem auta.

Gorzej było podczas przejazdu przez sypki piach. Napęd wyłącznie na przód błyskawicznie zakopał auto. Druga próba, szybsza i zdecydowana jazda, wypadła lepiej, ale dalej już nie ryzykowaliśmy.

Producent podaje jeszcze kąt natarcia, zejścia i rampowy. Polo ma odpowiednio 13,5/19,4/11,1 stopnia, a Cross 14,7/21,3/13,3 stopnia. Nasza testówka jest też o 100 kg (1165 kg) cięższa. W standardzie montowany jest asystent ułatwiający ruszanie pod górę.

Cross wyróżnia się jeszcze pakietem stylistycznym. To m.in. poszerzone nadkola, naśladujące aluminium osłony pod przednim i tylnym zderzakiem oraz czarne, plastikowe listwy wokół nadwozia. Na miarę właściwości jezdnych tego auta w zupełności chronią przed porysowaniem lakieru. Z klapy bagażnika zniknęło oznaczenie modelu i silnika.



Wewnątrz znajdziemy jeszcze nakładki na pedały wykonane - tym razem z prawdziwego - aluminium, 3-ramienną kierownicę pokrytą skórą oraz dedykowaną do tej wersji tapicerkę o nazwie Link z przeszyciami Cross Polo. Reszta to unifikacja deski, kierownicy i przycisków znana z innych modeli Volkswagena. Na szczęście na środku kokpitu zamiast połyskliwego Piano Black mamy matowe (plastikowe) aluminium.

Osoby siedzące z przodu docenią podparcia boczne jakie dają sportowe fotele. Dodatkowo oba mają regulację wysokości. Z tyłu, nie ukrywajmy, zmieszczą się tylko dwie osoby. Za dopłatą 2450 złotych wszystkich podróżnych zabezpieczymy kurtynami powietrznymi. Kolejne 3190 złotych możemy wydać na automatyczną klimatyzację. Drogo.

Na fabrycznym wyposażeniu zmodernizowanego Polo znajduje się hamulec multikolizyjny. Zapobiega on bezwładnemu przemieszczaniu się samochodu po zderzeniu. W wersji Cross nie dokupimy aktywnego tempomatu z automatyczną regulacją odległości oraz funkcją zapobiegającą kolizji przy małej prędkości. Z kolei system rozpoznający zmęczenie kierowcy montowany jest jedynie w wersji Highline.



Bagażnik ma 280 litrów pojemności. W uporządkowaniu w nim rzeczy pomaga podwójna podłoga, która należy do fabrycznego wyposażenia. Na samym dole umieszczono dojazdowe koło zapasowe z narzędziami potrzebnymi do jego wymiany. Jeśli potrzebujemy więcej miejsca możemy złożyć dzielone asymetrycznie (60:40) oparcia kanapy. Maksymalna pojemność wynosi 952 litry. Wyróżnikiem wersji Cross są jeszcze aluminiowe relingi dachowe.



Polo wyposażono w niewielkie jednostki napędowe o pojemnościach od 1.0 do 1.4 litra i mocach od 60 do 110 koni mechanicznych. W przypadku silników benzynowych są to TSI, zaś wysokoprężnych TDI. Wszystkie współpracują z 5-biegową skrzynią biegów, jedynie w najmocniejszych wersjach dostępna jest skrzynia manualna z szóstym biegiem lub DSG o 7-przełożeniach.

Decydując się na wersję Cross wybierać możemy jedynie pomiędzy mocą (90 lub 110 KM) i jedną z wyżej wymienionymi skrzyniami biegów. Bazą jest 4-cylindrowy silnik TSI o pojemności 1.2 litra. Zastosowana technologia BlueMotion obejmuje system start/stop oraz odzyskiwanie energii w trakcie hamowania. Z osłony silnika także usunięto wszelkie oznaczenia.

Są jeszcze dwa skrajnie różne oblicza Polo. Zwolennicy ekologii mogą wybrać wersję BlueMotion z dieslem 1.4 TDI 75 KM. Średnie spalanie - według producenta - wynosi 3,1 l/100 km przy emisji dwutlenku węgla na poziomie 82 g/km. Fani mocniejszych wrażeń mają do dyspozycji GTI z silnikiem benzynowym 1.8 TSI i mocą 192 KM. Średnie zużycie paliwa zwiększa się do 5,6 l/100 km, a emisja CO2 do 129 g/km. Być może triumf w kolejnym sezonie WRC zostanie uczczone Polo R.

Kupując Polo warto zdecydować się na praktyczniejszą wersję 5-drzwiową. Cross to propozycja dla osób chcących odróżnić się od innych. Nieco większy prześwit zadowoli osoby uprawiające aktywny tryb życia w terenie, zaś montaż bagażnika rowerowego ułatwią fabrycznie montowane relingi dachowe. To także alternatywa dla osób mieszkających na uboczu, które do dojazdu nie potrzebują napędu na obie osie.



Testowany model: Volkswagen Polo Cross 1.2 TSI 110 KM, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 190 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 9,8 sekundy, średnie zużycie paliwa 5,0 l/100 km, emisja CO2 110 g/km, wyposażenie Cross, cena podstawowa 70 190 złotych.

Podstawowe dane techniczne: długość 3987 mm, rozstaw osi 2469 mm, szerokość (z lusterkami) 1901 mm, wysokość 1453 mm, prześwit 175 mm, pojemność bagażnika 280/952 l, średnica zawracania 10,9 m, pojemność zbiornika paliwa 45 l, masa własna 1165 kg, ładowność 396-490 kg.

Testy zderzeniowe EuroNCAP: rok 2009, bezpieczeństwo dorosłych 32 punkty (90 proc. maksymalnej oceny), bezpieczeństwo dzieci 42 (86), ochrona pieszych 15 (41), systemy podnoszące bezpieczeństwo 5 (71). W 2012 roku dodano wyróżnienie Advanced Rewards za hamulec multikolizyjny.

czytaj także:
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry