Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Plusy i minusy | Volkswagen Touran III 7-osobowy

Te dwa dodatkowe fotele...
02-02-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W nowym Touranie znaleźliśmy wiele plusów, które chcielibyśmy wymienić, jednak trzymajmy się konsekwentnie zasady wyboru tylko trzech pozycji. Testowany egzemplarz miał dodatkowy rząd siedzeń, co w praktyce przełożyło się na jego... wady.



Plusy



Ochrona pieszych. Nowy Touran został seryjnie wyposażony w aktywną maskę silnika. Rozwiązanie to składa się z szeregu czujników reagujących m.in. na naruszenie struktury przodu nadwozia. W chwili potrącenia pieszego pirotechniczne ładunki aktywują siłowniki, które błyskawicznie unoszą maskę na niewielką wysokość. W założeniach konstruktorów (po raz pierwszy spotkaliśmy się z tym rozwiązaniem dekadę temu w Citroenie C6) powstaje "poduszka powietrzna", która ma zminimalizować skutki potrącenia. W większości tego typu sytuacji powstała energia i ciężar ciała pieszego deformują poszycie maski przez co dochodzi do ciężkich bądź śmiertelnych urazów spowodowanych uderzeniem w twarde elementy znajdujące się w komorze silnika.



Blokada "dziecięca". Podróżując z dziećmi siedzącymi z tyłu powinniśmy zablokować im możliwość otwarcia drzwi od środka. Z reguły służy do tego manualny przełącznik wbudowany w ramę odpowiednich drzwi. W każdej wersji wyposażenia nowego Tourana można go zastąpić (za dopłatą jedynie 300 złotych) blokadą elektroniczną. W pakiecie otrzymamy również blokadę automatycznej regulacji szyb. Plus przyznajemy jednak za możliwość podzielenia blokady na lewą lub prawą stronę samochodu. To bardzo praktyczne rozwiązanie, gdy na co dzień z tyłu podróżuje jedno dziecko (blokada włączona na stałe) i osoba dorosła (blokada nieaktywna). Przyda się również przy wysiadaniu np. pod szkołą - mamy pewność, że dziecko nie wysiądzie od strony jezdni. Blokada od środka jest aktywna nawet po wyłączeniu silnika i otwarciu drzwi kierowcy.



Spryskiwacz kamery. Do odkrycia tego rozwiązania przyczyniła się przede wszystkim panująca podczas testu pora roku. Pomimo nie najlepszych warunków atmosferycznych - odwilż - obraz kolorowej kamery cofania (dopłata 950 złotych) z reguły pozostawał czysty. Okazało się, że w chwili uruchomienia spryskiwacza tylnej szyby, płyn do mycia leciał także - pod dużym ciśnieniem - z dodatkowej dyszy umieszczonej obok obiektywu kamery.

Minusy



Montaż wybranych fotelików Isofix. Każde z siedzeń w III rzędzie zaopatrzone jest w parę mocowań Isofix, na którym widnieje ikonka standardu i-Size. Oznacza to, że tych miejscach zawsze pasować będzie fotelik dziecięcy oznaczony również tym znaczkiem. W naszym przypadku była to baza Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą. Jednak w praktyce okazało się to niemożliwe! Ostatni rząd siedzeń umieszczony jest wyżej, podłoga znajduje się mniej więcej na wysokości siedzisk w II rzędzie, co też uniemożliwiło prawidłowe ustawienie nogi stabilizującej. Efekt? Na dwóch dodatkowych siedzeniach nie mogliśmy zamontować bazy 2WayFix i skorzystać z fotelików Pebble Plus i 2WayPearl. OK, ale w tej sytuacji umieszczenie tam ikonki standardu i-Size jest błędem. Dla porządku trzeba dodać, że montaż na tych miejscach dwóch fotelików z grupy I i II-III przebiegł bez problemów.



Komfort w III rzędzie. Volkswagen Touran jest minivanem, w którym opcjonalnie można zamówić dwa składane fotele tworzące trzeci rząd. A to oznacza, że wymiary auta - w odniesieniu do wersji 5-osobowej - pozostają bez zmian. Przekłada się to na komfort podróży, im wyższa osoba, tym bardziej będzie musiała podkurczyć nogi - sytuacji nie rozwiąże przesunięcie do przodu foteli środkowego rzędu. Dodatkowo oparcie ostatnich foteli jest niskie przez co barki i kark "wiszą" w powietrzu. Nie pomoże obniżenie (dość wysokiego) zagłówka, gdy to zrobimy wystawać nad nim będzie czubek naszej głowy, a to nie gwarantuje optymalnej ochrony. Po przejechaniu autostradą około 50 km siedząca z tyłu osoba narzekała na niewygodną pozycję.



Roleta bagażnika. Jej zadaniem jest zasłonięcie zawartości przestrzeni bagażowej przed wzrokiem osób postronnych. Nie skorzystamy z niej po rozłożeniu III rzędu siedzeń, jednak większą wadą jest to, że nie mamy co z nią zrobić. Jest za długa w stosunku do szerokości pomiędzy nadkolami i nie położymy jej płasko na podłodze bagażnika. Teraz już wiadomo skąd wzięły się na niej ślady butów. Osoby testujące auto przed nami kładły ją pod nogami w środkowym rzędzie siedzeń.

Dane z komputera pokładowego: pokonany dystans: 542 km, średnia prędkość: 36 km/h, średnie zużycie paliwa: 9,2 l/100 km.

czytaj także:
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry