TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Audi Q8 | Grudzień 2019

Audi Q8

26-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i Audi

Chociaż Audi Q7 i Q8 bazują na tej samej konstrukcji i wyposażeniu, różnice w kilku aspektach są znaczące. Stąd decyzja o przeprowadzeniu dodatkowych testów Euro NCAP dla wyższego modelu.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Audi Q8 - uderzenie boczne

W połowie roku Audi zmodernizowało drugą generację Q7. Wyniki jej testów zderzeniowych Euro NCAP opublikowano na początku miesiąca. Część z nich przypisano teraz do Q8. Oba modele łączy płyta podłogowa i elementy wyposażenia.

Teoretycznie Q8 to największy SUV koncernu z Ingolstadt. W praktyce jest nieco krótszy, węższy i niższy niż Q7. Niedawno gamę uzupełniły odmiany SQ8 i RS Q8.

Audi Q7 oceniane było w wersji siedmioosobowej z aktywną pokrywą maski silnika, zaś Q8 z dwoma rzędami siedzeń i bez dodatkowej ochrony potrąconych pieszych czy rowerzystów. Przeprowadzono też nowe testy uderzenia bocznego i w słup oraz znaleziono różnice w działaniu systemów statystujących kierowcy.

SUV Q8 dostępny jest z trzema jednostkami napędowymi oraz bazowej wersji wyposażonia. Opcjonalnie można zamówić pakiet stylistyczny S Line Exterieur lub sportowy S Line.

Według specyfikacji Euro NCAP testowane egzemplarze Q8 wyposażone były w sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu i system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów - Audi pre sense front.

Bezpieczeństwo dorosłych 35,3 pkt. (93 proc.)

Po uderzeniu w przeszkodę odkształcalną odnotowano obrażenia klatki piersiowej u kierującego, jak i pasażera (w mniejszym stopniu także nóg). Łącznie w tej części testów przyznano 6,7 na 8 punktów.

Podczas uderzenia w przeszkodę stałą także odnotowano obrażenia klatki piersiowej. U kierowcy w mniejszym stopniu, u pasażera (który tym razem siedział z tyłu, po przekątej do kierującego) poważniejsze. Ocena to 7,3 na 8 punktów.

Ochrona kierowcy w trakcie uderzenia w bok Audi Q8 była na optymalnym poziomie. Podczas uderzenia auta w słup u kierującego doszło do obrażeń klatki piersiowej (15,6 na 16 pkt.).

Profile zagłówków i wszystkich miejsc zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych i głowy (1,7 na 2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu.

W tej części testów Audi Q8 także otrzymało maksymalną liczbę 4 punktów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Audi Q8 - uderzenie boczne

Bezpieczeństwo dzieci 43 pkt. (87 proc.)

Do prób z manekinami sześcio- i dziesięcioletniego dziecka użyto - odpowiednio - firmowego fotelika Audi Kindersitz youngster advanced (prod. Takata) i podkładki podwyższającej.

Zarówno podczas uderzenia przodem Q8 w przeszkodę odkształcalną, jak i w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Przyznano za to maksymalne 16 i 8 punktów.

Testowany egzemplarz auta wyposażony został w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

W tej części testów przyznano maksymalną notę 12 punktów.

Dla porównania Audi Q7 wyposażono w trzy rzędy siedzeń i aż pięć par zaczepów Isofix.

Ochrona pieszych 34,5 pkt. (71 proc.)

Ochrona nóg potrąconej osoby na wysokości była prawie na optymalnym poziomie, stąd ocena 5,9 na 6 punktów. Zdecydowanie słabiej wypadł pas przedni (wysokość miednicy). Praktycznie cała jego długość stwarza potencjalne zagrożenie - nota 1,8 na 6 punktów.

Niewielka część maski silnika zapewnia optymalną ochronę głowy potrąconej osoby. Zagrożenie stanowią słupki A (16,9 na 24 punkty). Co ciekawe, w teście Audi Q7 wyposażonego w aktywną pokrywę silnika przyznano 15,9 pkt.

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Działanie systemu Audi pre sense front w tych sytuacjach oceniono na 9,9 z 12 punktów. Zastrzeżenie wzbudziły sytuacje z przejściem pieszego przed maską samochodu (w nocy) i przejazdu w ten sam sposób rowerzysty (w dzień).

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,5 pkt. (73 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP Audi Q8 zostało wyposażone w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (maksymalne 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,8 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,5 z 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Przedstawiciele Euro NCAP nie podali przyczyn obniżenia oceny o 0,5 punktu. W przypadku Audi Q7 zastrzeżenia były przy scenariuszach ze zwalnianiem auta przed innym pojazdem (próba z prawej połowy maski silnika z autonomicznym hamowaniem i reakcji kierowcy).