Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP

Tylko 3 gwiazdki
24-04-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: EuroNCAP

Organizacja EuroNCAP poddała testom zderzeniowym Mercedesa Citana. Jego wynik mocno rozczarowuje.



Citan to efekt współpracy koncernów Mercedesa i Renault. Jego bazę stanowi znane i popularne od lat Kangoo, które w zależności od wersji może być rodzinnym kombivanem lub niewielkim pojazdem użytkowym. Obecnie w salonach Renault oferowana jest jego II-generacja, która w 2011 roku przeszła face-lifting. Model ten, w 2008 roku, uzyskał 4 gwiazdki w testach EuroNCAP. Jednak obowiązujące wówczas kryteria ocen były o wiele niższe niż teraz.

W ubiegłym roku na platformie zmodernizowanego Kangoo zaoferowano Dacię Dokker oraz Mercedesa Citana. Ten ostatni w wersji 5-osobowej trafił do testów EuroNCAP.



W kategorii bezpieczeństwa osób dorosłych model Mercedesa otrzymał 27 punktów, co stanowi 74 proc. maksymalnej oceny (36 pkt). Przy zderzeniu czołowym na największe niebezpieczeństwo narażona jest klatka piersiowa, miednica oraz nogi zarówno kierowcy, jak i osoby siedzącej obok (po 11,5 pkt.). Ryzyko odniesienia obrażeń stwarzają przede wszystkim elementy kokpitu i kolumny kierownicy - słupek A cofnął się aż o 45 mm.



Przy uderzeniu w bok auta (od strony kierowcy) na największe obrażenia narażona jest głowa i klatka piersiowa (7,3 pkt.).



Z kolei przy uderzeniu w słup (5,2 pkt.) głowa i miednica, a największe siły oddziaływują na klatkę piersiową (rzadko spotykana ocena "słaba"). Eksperci z EuroNCAP wskazali przy tym na niedostateczną ochronę poduszek bocznych (przód) i kurtyn powietrznych oraz fakt otwarcia się drugiej pary bocznych - suwanych - drzwi.


Zabezpieczenie kręgów szyjnych przed obrażeniami spowodowanymi uderzeniem w tył auta oceniona na 2,6 z 4 do możliwych do uzyskania punktów.

Średnie wyniki uzyskano w zakresie bezpieczeństwa dzieci. Oceniono je na 34 z 49 pkt. W testach dynamicznych wykorzystano 2 foteliki firmy Romer - BabySafe Plus (montowany tyłem do kierunku jazdy) i Duo Plus (przodem do kierunku jazdy). Oba - jednocześnie - ustawione na tylnej kanapie otrzymały maksymalną ocenę po 12 pkt. Za sposób umieszczenia mocowań Isofix z górnym punktem kotwiczenia top tether na skrajnych miejscach tylnej kanapy przyznano 3 pkt.


Kolejnych 7 punktów to średnia uzyskana z prób montażu 11 modeli fotelików ze wszystkich grup wagowych. Spośród nich na przednim miejscu pasażera, za pomocą pasa bezpieczeństwa, zamontowano tylko dwa - Romer King Plus (instalacja bez problemu) i Romer KidFix (zdecydowanie nie polecany ze względu na trudności przy montażu).

Większość z nich udało się bez problemu zamontować na skrajnych miejscach tylnej kanapy (pas bezpieczeństwa lub Isofix), a część także na środkowym (pas bezpieczeństwa). Jednak znów pojawił się poważny problem z modelem KidFix, przy czym dotyczył on wyprofilowania kanapy auta, a nie konstrukcji samego fotelika.

Równie przeciętne wyniki (20 czyli 56 proc. z 36 pkt.) przyznano za ochronę potrąconej osoby - na wysokości głowy osoby dorosłej 14, miednicy 0,5 i nóg 5,9 pkt. Największe ryzyko odniesienia poważnych obrażeń stwarzają skrajne płaszczyzny przedniego pasa maski oraz pokrywa silnika na wysokości podszybia.

W ostatniej kategorii - systemach podnoszących bezpieczeństwo - przyznano zaledwie 3 z 7 pkt i pochodzą one jedynie za ESP. Pomimo, że Citan posiada sygnalizację niezapiętych pasów kierowcy oraz organicznik prędkości, specjaliści z EuroNCAP uznali te rozwiązania za niedostateczne i nie przynali kolejnych punktów.

Testowany model Citana był w nadwoziu kombi, jednak nie znajdziemy jego w ofercie samochodów osobowych, ale dostawczych. Auto z silnikiem 190 CDI BlueEfficiency kosztuje w Polsce 77 391 złotych brutto. Oceny EuroNCAP obowiązują dla egzemplarzy mających numer VIN od WDF4157031U119604. Kierownica umieszczona była z prawej strony.


Niemiec z francuskim rodowodem

Zamiast wymyślać swoje najmniejsze auto dostawcze od nowa, Mercedes poszedł na skróty nawiązując współpracę z Renault. A dokładniej wykorzystując do tego znane już od wielu lat Kangoo.

czytaj dalej>>

Po praktycznym teście Dacii Dokker (czytaj: Strzał do własnej bramki?) ciekawi byliśmy wrażeń z jazdy Citanem. Niestety, zaplanowany na początek tego miesiąca test redakcyjny został odwołany - auto zostało wcześniej uszkodzone. Wciąż czekamy na podanie nowego terminu przez Mercedesa.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
 
 


 

 


www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry