WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 17/2020

25-04-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ZDM Warszawa, Toyota, Ford, archiuwm i GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Porządkowanie warszawskich chodników

Toyota atakuje segment miejskich crossoverów

Zmiany w świecie motoryzacji

Większy zespół ekspertów w testach zderzeniowych

Finalizacja umów z wykonawcami odcinków A1 i A18 oraz S1 i S5


Porządkowanie warszawskich chodników

Wydanie na weekend - Porządkowanie warszawskich chodników

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie decyduje się na odważne działanie. Na wybranych miejscach przenosi parkowanie samochodów z chodników na ulice. Takie zmiany zostały już przeprowadzone, na przykład na Dobrej, Pięknej, Bonifraterskiej czy Wybrzeżu Kościuszkowskim.

Jak deklarują urzędnicy, nie wpływa na drastycznie na zmniejszenie miejsc postojowych. Nowe wytyczane są równolegle wzdłuż krawężnika poprzez zwężenie dotychczasowych pasów ruchu. Te nadal zachowują, z uwzględnieniem gabarytów autobusów, pełną przejezdność. Skorzystają na tym także rowerzyści, dla których tam gdzie to możliwe, powstają oddzielne drogi.

Natomiast bezpieczeństwo pieszych zwiększa się poprzez ustawienie podwyższeń uniemożliwiających parkowanie samochodu w pobliżu przejść - wymagane 10 metrów.

W najbliższym czasie takie modernizacje czekają między innymi ulicę Jagiellońską przy ZOO, która w tym miejscu ma dziewięć metrów szerokości. Z kolei na Sokratesa po raz pierwszy parkowanie możliwe będzie po obu stronach ulicy.

Duże zmiany, z nowymi zatokami, przeszedł odbudowany niedawno od podstaw odcinek Górczewskiej nad otwartym niedawno metrem. Przy okazji zredukowano jeden pas ruchu w każdą stronę. Takie same działania prowadzone są na remontowanej al. Zjednoczenia czy al. Jana Pawła II w kierunku ul. Chałubińskiego.

W kolejce do projektu budowlanego czekają wąskie chodniki na Żelaznej i Kruczej. Notorycznie są tu łamane przepisy dopuszczające parkowania, ale pod warunkiem pozostawienia minimum półtora metra dla pieszych.

Miejscy urzędnicy zwracają uwagę na jeszcze jeden aspekt. W obecnej sytuacji epidemii koronawirusa należy zachować odpowiedni dystans od drugiej osoby. Na wąskich chodnikach zastawionych przez samochody jest to po prostu nie możliwe.

Komentarz od naszej redacji: Z jednej strony słusznie, z drugiej naciągane. Cieszy jednak, że w końcu kwestia parkowania na chodnikach - wzorem wielu europejskich miast - zostanie ucywilizowana. Co więcej, w podświadomości kierującego optycznie węższa jezdnia zmusza do jazdy z mniejszą prędkością. Szkoda, że jednocześnie wciąż nie ma pomysłów na budowę zapowiadanych od dekad miejskich parkingów podziemnych.


Toyota atakuje segment miejskich crossoverów

Wydanie na weekend - Toyota atakuje segment miejskich crossoverów

PREMIERA TYGODNIA | Yaris to obecnie jeden z najpopularniejszych modeli Toyoty. Po pierwszej dekadzie tego roku w rankingu sprzedaży nowych samochodów w Polsce zajmuje trzecie miejsce. Nie ma co ukrywać, to niespodziewany awans. Jego pozycję z pewnością podniesie zaprezentowany właśnie miejski crossover.

Cross, tak jak IV generacja Yarisa, opiera się na nowej płycie podłogowej TNGA-B. W porównaniu do klasycznego hatchbacka, jest dłuższy o 240 mm (przy tym samym rozstawie osi 2560 mm) i szerszy o 20 mm. Jest też wyższy o 90 mm, z czego o 30 mm (do 170 mm) zwiększono prześwit. Na kołach można zamontować nawet 18-calowe felgi.

Istotną cechą tego crossovera jest napęd na obie osie. Opcjonalny układ AWD-i wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny umieszczony z tyłu. Będzie on automatycznie załączany podczas ruszania, przyspieszania, czy jazdy po niestabilnej bądź śliskiej nawierzchni.

Istotną cechą tego crossovera jest napęd na obie osie. Opcjonalny układ AWD-i wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny umieszczony z tyłu. Będzie on automatycznie załączany podczas ruszania, przyspieszania, czy jazdy po niestabilnej bądź śliskiej nawierzchni.

Bazową jednostką napędową jest trzycylindrowy silnik benzynowy 1.5, który w wersji hybrydowej dysponuje mocą 116 koni mechanicznych.

Toyota Yaris Hybrid została opracowana na potrzeby europejskiego rynku. Powstawać będzie w Valenciennes we Francji. Szacowana sprzedaż roczna ma wynieść około 150 tysięcy egzemplarzy. Choć jego debiut wyznaczono na kwiecień 2020 roku, do salonów Toyoty trafi dopiero w przyszłym.


Zmiany w świecie motoryzacji

Wydanie na weekend - Zmiany w świecie motoryzacji

WYDARZENIA | Końca walki z epidemią SARS-CoV-2 nie widać, powoli jednak Europa powraca do codzienności. Powoli luzowane są restrykcje, między innymi z używaniem samochodu. Zmotoryzowani mogą mieć powód do zadowolenia, bo wciąż obniżane są ceny paliw. Np. na początku kwietnia średnia cena oleju napędowego wynosiła 4,22 zł, a benzyny 4,08 zł. Notowania z ostatniego piątku to 3,98 zł i 3,80 zł (dane Polska Izba Paliw Płynnych).

W obecnej sytuacji użytkowanie samochodu wiąże się z dużym ryzykiem, stąd wielu kierowców decyduje się na dezynfekcję wnętrza poprzez ozonowanie. Taką usługę w swoich ASO wprowadził właśnie Ford. Obejmuje ona kompleksowe działanie - od czyszczenia układu wentylacji i klimatyzacji wraz z parownikiem, poprzez wymianę filtra kabinowego do wspomnianego ozonowania.

Jednocześnie prowadzona jest akcja bezpłatnego odbioru od klienta samochodu do serwisu. Wynik przeprowadzonych oględzin stanu technicznego ma formę wideo.

Koronawirus przyspieszył również proces wdrażania wirtualnych salonów sprzedaży. Ostatnio na taki krok zdecydowała się grupa Fiat Chrysler Automobiles, Kia, Mercedes, Mitsubishi i Volvo.

Pracę w świecie rzeczywistym, choć dopiero pod naciskiem rządu, wznowiły wydziały komunikacji. W ostatnich tygodniach były poważne problemy z rejestracją zarówno nowego, jak i używanego samochodu. Teraz w kontaktach osobistych wprowadzono niezbędne środki bezpieczeństwa. Na przykład składanie i odbiór dokumentów oraz tablic możliwy jest w specjalnie przygotowanych do tego skrzynkach kontaktowych.

Powoli powracają do funkcjonowania fabryki samochodów. W Polsce ruszają zakłady Volkswagena i Opla, w Europie między innymi Dacii, Nissana, Renault, SEAT-a czy Volvo. Kilkutygodniowa przerwa spowoduje niższą, średnio o 20 procent, produkcję. Dla rynku to i tak bez znaczenia, bo już dziś wszyscy notują potężne spadki sprzedaży.

W tej sytuacji nie dziwi decyzja o odwołaniu tegorocznej edycji Poznań Motor Show. Pierwotnie miała się odbyć w dniach 26-29 marca, a po przesunięciu 18-21 czerwca. Ostatecznie podjęto decyzję o rezygnacji podając datę kolejnej - 8-11 kwietnia 2021 roku.


Większy zespół ekspertów w testach zderzeniowych

Wydanie na weekend - Większy zespół ekspertów w testach zderzeniowych

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Do grona organizacji tworzących European New Car Assessment Programme dołączyły cztery kolejne instytucje. To Dekra, niemieckie stowarzyszenie firm ubezpieczeniowych GDV oraz krajowe związki motorowe OAMTC (Austria) i TCS (Szwajcaria).

W tym zestawieniu nową rolę może pełnić Dekra. Jej dyrektor zarządzający Jann Fehlauer zapowiada udostępnienie badań i doświadczeń w zakresie bezpieczeństwa pojazdów użytkowych i ciężarowych. Do tej pory działania Euro NCAP ukierunkowane były na samochody osobowe i lekkie dostawcze, ale w wersjach pasażerskich.

Natomiast przedstawiciele organizacji motorowych deklarują swój wkład w rozwój prac nad pojazdami ekologicznymi. Jest to zbieżne z nowym programem ocen, w których przyznawane są zielone gwiazdki. Wyniki ostatniego sprawdzianu Green NCAP pochodzą z jesieni 2019 roku.

W bieżącym nie poznaliśmy jeszcze wyników testów zderzeniowych Euro NCAP. Będą one prowadzone według ostrzejszych kryteriów, między innymi z użyciem nowej bariery odkształcalnej oraz rodzaju uderzenia bocznego.

Zmieni się także waga punktów uzyskanych w poszczególnych testach. Znaczenia nabierze poziom ochrony potrąconego pieszego. Dotychczas, aby uzyskać finalne pięć gwiazdek, wymagane było osiągnięcie 60 proc. oceny ogólnej w tej kategorii. Od 2020 roku próg podniesiono do 70 proc.

Jedyna w tym roku ocena Euro NCAP odnosiła się do przyznania nagrody za innowacje zwiększające bezpieczeństwo. Advanced Award wyróżniono Volkswagena Golfa za system Car2X.


Finalizacja umów z wykonawcami odcinków A1 i A18 oraz S1 i S5

Wydanie na weekend - Finalizacja umów z wykonawcami odcinków A1 i A18 oraz S1 i S5

POLSKIE DROGI | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zadeklarowała, że jeszcze w tym roku zostanie udostępniona do ruchu jedna jezdnia A1 budowanej pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Okazuje się, że pomimo dużego zaawansowania prac na tym odcinku nie ma jeszcze wszystkich decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Ostatni dokument w tym zakresie wydano właśnie w mijającym tygodniu.

Choć nie dotyczy samej A1, to jest elementem domykającym cały kontrakt. Zadanie polega na budowie połączenia drogi lokalnej (7,81 km) biegnącej wzdłuż autostrady pomiędzy Kościelcem i Mykanowem, w tym mostu nad Pijawką (Grabowa). To granica województw łódzkiego i śląskiego.

Z kolei na węźle Częstochowa Blachownia kontynuowane są prace nad przyłączeniem do A1 drogi krajowej nr 46 (kierunek Opole). Zakończenie przewidziano na II połowę maja.

GDDKiA podpisuje umowy na kolejne inwestycje. Jedna z nich dotyczy przebudowy 12-kilometrowego odcinka DK18 do parametrów autostrady. Od granicy do okolic węzła Żary Zachód dokona tego firma PORR. Zakończenie planowane jest w II połowie 2023 roku.

Zgodnie z zapowiedzią podpisano jedną z dwóch umów na dokończenie S5 pomiędzy węzłami Świecie Południe i Bydgoszcz Północ. Wykonawcą ponad 22-kilometrowego odcinka jest konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Druga, na inwestycję od Nowych Marz (A1) do Świecia ma zostać podpisana w nadchodzącym tygodniu.

Drogowcy zapowiadają też finalizację umowy na budowę S1 od węzła Oświęcim do Dankowic (15 km). Przetarg ten wygrało konsorcjum PORR i Mota Engil CE, które musi teraz przedstawić do zatwierdzenia gwarancję wywiązania się z powierzonego zadania.

Tak jak było do przewidzenia GDDKiA unieważniła przetarg na S19 od Dobrzyniewa do węzła Białystok Zachód. Powodem są wyższe, o 40 proc., oferty od zakładanego na ten cel budżetu (230 mln zł). Nowy ma zostać ogłoszony na przełomie maja i czerwca.