Untitled Document
logo

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Pierwsze wrażenia - Kolejny sprawdzian rynkowego hitu Dacii
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | SsangYong Korando
TESTY | Plusy i minusy - Praktyczny w użytkowaniu, kosztowny w eksploatacji
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl

TESTY

ZAPRASZAMY

4. Targi EkoFlota 2019

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

Wydanie na weekend

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji

 
WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki


Tydzień 13/2019

30-03-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, GDDKiA, W Series

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Efektywna ochrona pieszych

Najmocniejsza wersja Hondy HR-V

Na dobry początek sezonu rowerowego

Kolejne inwestycje na autostradach A1, A2, A4 i A18

W Series pierwszym krokiem Gosi Rdest w stronę F1?


Efektywna ochrona pieszych

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Efektywna ochrona pieszych | Porozmawiajmy o bezpieczeństwie | Tydzień 13/2019

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Od długiego już czasu trwa ogólnopolska debata nad zmianą przepisów dotyczących pieszych. W zamyśle wielu ekspertów nadanie im pierwszeństwa już podczas zbliżania się do przejścia powinno poprawić ich bezpieczeństwo. Przeciwnicy argumentują, że spowoduje to jeszcze większe zagrożenie, a ceną w tym będzie zdrowie i życie niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Nad tą zmianą w kodeksie drogowym ponownie pochylili się posłowie oraz przedstawiciele rządu. I po raz kolejny odpowiedź brzmi "nie", przynajmniej na jakiś czas. Powodem jest właśnie obawa o pieszych, którzy w starciu z pojazdem nie mają żadnych szans. Problem jest przede wszystkim zmiana nawyków i zachowań u kierowców. Ale też i samych pieszych, których może zgubić automatyczne podjęcie decyzji o wkroczeniu na zebrę. Dlatego ustawodawca proponuje poprzedzić zmiany szeroką akcją edukacyjną. Ponadto należy skatalogować wszystkie przejścia, poprawić na nich oznakowanie, malowanie i oświetlenie.

Inną ważną kwestią w poprawie bezpieczeństwa pieszych jest wyposażenie pojazdów hybrydowych i elektrycznych w sygnalizację informującą o ich obecności na drodze. Przyjęto już globalną regulację w tej sprawie, rozwiązaniem będzie stosowany system AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Imituje on dźwięk silnika spalinowego, odpowiednio do fazy przyspieszania lub zwalniania. Obecnie jest to opcja, która od 1 lipca 2019 roku stanie się obowiązkowym elementem wyposażenia tych samochodów.

Najmocniejsza wersja Hondy HR-V

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Najmocniejsza wersja Hondy HR-V | Premiera tygodnia | Tydzień 13/2019

PREMIERA TYGODNIA | Druga generacja Hondy H-RV oferowana jest od 2015 roku. Trzy lata później podczas prezentacji jej zmodernizowanej wersji zapowiedziano wprowadzenie najmocniejszej odmiany Sport. Na zewnątrz wyróżnia się ona przednim pasem i panelami lusterek bocznych lakierowanych na czarny wysoki połysk, nakładkami na nadkola i progi, 18-calowymi oponami ze specjalnym wzorem alufelg, a z tyłu przeprojektowanym zderzakiem, przyciemnioną oprawą świateł i podwójną końcówką układu wydechowego. Wewnątrz zamontowano nowe fotele z tapicerką w kolorze czarnym lub bordowym.

Zmiany objęły również konstrukcję HR-V. W trakcie pokonywania zakrętów kierowcy towarzyszy system Agile Handling Assist, zaś zawieszenie oparto na układzie Performance Damper. Wyróżnikiem jest nowy w gamie tego crossovera silnik benzynowy 1.5 VTEC Turbo 182 KM (134 kW). W połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 240 Nm (1900-5000 obr./min., prędkość maksymalna 215 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 7,8 sekundy), a z przekładnią CVT ma 220 Nm (1700-5500 obr./min., 200 km/h i 8,6 sekundy).

Honda HR-V Sport kosztuje od 111 400 do 116 400 złotych. Do tej pory zbierane były tylko zamówienia, pierwsze egzemplarze trafią do salonów na początku kwietnia.

Na dobry początek sezonu rowerowego

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Na dobry początek sezonu rowerowego | Rowerzyści | Tydzień 13/2019

ROWERZYŚCI | Sezon rowerowy można uznać za otwarty. Przy okazji przypominamy o obowiązkowym wyposażeniu jednośladów. Należą do niego - co najmniej jedno światło pozycyjne o barwie białej lub żółtej selektywnej w przodu, co najmniej jedno odblaskowe o barwie czerwonej w innym kształcie niż trójkąt z tyłu, co najmniej jeden sprawny hamulec oraz dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Te i inne akcesoria, a także najnowsze modele jednośladów, w tym z napędem elektrycznym zostaną zaprezentowane podczas trzeciej edycji Bike Expo - Narodowy Test Rowerowy 2019. Impreza odbędzie się w dniach 6-7 kwietnia na Stadionie Narodowym w Warszawie. W programie także spotkania z ponad 60 znanymi osobami, w tym kolarzami Czesławem Langiem, Henrykiem Charuckim i Janem Faltynem. Nie zabraknie porad dotyczących doboru roweru, stroju oraz treningów, odbędą się również mikrozawody i wyścig dla dzieci. Ukoronowaniem ekspozycji będzie możliwość zwiedzenia mobilnego Muzeum Tour de Pologne.

Zobacz naszą fotorelację z ubiegłorocznej edycji Bike Expo | Sezon rowerowy rozpoczęty

Continental Opony Polska został oficjalnym sponsorem Cisowianka Mazovia MTB Marathon. W ramach współpracy na każdym etapie wyścigów powstanie strefa serwisowa, w której będzie można uzyskać porady dotyczące doboru opon do profilu trasy czy sprawdzić ciśnienie. Co więcej w trakcie zawodów firma zapewni dostęp do dętek rowerowych Continental. Ufundowano także nagrody w postaci voucherów na zakup produktów tej marki.

Kolejne inwestycje na autostradach A1, A2, A4 i A18

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Kolejne inwestycje na autostradach A1, A2, A4 i A18 | Polskie drogi | Tydzień 13/2019

POLSKIE DROGI | Transprojekt Gdańsk to firma, która opracuje koncepcję programową wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej odnośnie budowy trzeciego pasa na autostradzie A2 od węzła Pruszków do granicy województwa mazowieckiego. Podobna umowa została już podpisana dla odcinka w województwie łódzkim. Zakończenie przygotowań nastąpi w 2021 roku, a prace prowadzone będą maksymalnie przez kolejne trzy lata. Tak długi okres związany jest z koniecznością zachowania ciągłości ruchu na całym, 88 kilomterowym odcinku.

Przedstawiciele GDDKiA zapowiedzieli również rozbudowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Konotopa i Pruszków o czwarty pas w każdą stronę.

Po przerwie zimowej drogowcy wracają na autostradę A1 na odcinku Tuszyn - granica województwa łódzkiego. Inwestycja podzielona jest tutaj na cztery etapy. Odcinek A do węzła z Piotrków Trybunalski Południe o długości 15,9 kilometrów realizuje konsorcjum Budimex-Strabag, zaś D od Radomska do granicy z województwem śląskim o długości około 7 km firma Intercor. Prace, przy zachowaniu pełnej przejezdności, mają zostać zakończone w ciągu 22 miesięcy (z wyłączeniem przerw pomiędzy 15 grudnia a 15 marca).

Przetarg na odcinek B pomiędzy Piotrków Trybunalski a Kamieńsk wygrała firma Mirbud. Wybór nie jest jeszcze prawomocny, ale jeśli nie będzie odwołań, realizacja przebudowy tego blisko 25 kilometrowego odcinka zajmie 35 miesięcy. W okres ten wliczone są zarówno przerwy zimowe, jak i 10 miesięcy na przygotowanie projektu.

W realizacji jest też odcinek C pomiędzy Kamieńsk i Radomosko (długość 16,7 km, realizacja Strabag-Budimex). Na tym fragmencie autostrady A1 (łączna długość 81 km) brakuje jeszcze odcinka E od granicy województw łódzkiego ze śląskim do węzła Częstochowa Północ. W połowie ubiegłego roku prace nad nim rozpoczęła firma Polaqua.

GDDKiA przejęła też rozliczenia wobec podwykonawców odcinka A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia. Ma to związek z problemami finansowymi włoskiej firmy Salini, która jako lider konsorcjum odpowiada za jego budowę. Dzięki temu rozwiązaniu prace nad tym odcinkiem nie zostaną przerwane.

W minionym tygodniu ogłoszono także przetarg na przebudowę 3,7 kilometrowego odcinka autostrady A18 pomiędzy węzłami Krzyżowa i Golnice. Otwarto również oferty na remont południowej jezdni A4 pomiędzy węzłami Krapkowice i Kędzierzyn Koźle. Jeśli nie będzie odwołań, to prace te mają się zakończyć do końca września 2019 roku. Do tego czasu należy liczyć się z utrudnieniami, bowiem cały ruch zostanie przełożony na jezdnię północną.

W Series pierwszym krokiem Gosi Rdest w stronę F1?

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - W Series pierwszym krokiem Gosi Rdest w stronę F1? | Sport | Tydzień 13/2019

SPORT | "W Series" to nowy cykl wyścigów Formuły 3, w których za kierownicą jednomiejscowych bolidów rywalizować będą wyłącznie kobiety. Do pierwszego w historii sezonu zakwalifikowało się osiemnaście zawodniczek z szesnastu krajów, w tym jedna Polka - Gosia Rdest. W eliminacjach brała jeszcze udział Natalia Kowalska.

"Ogromnie cieszę się, że znalazłam się w ostatecznym składzie osiemnastu zawodniczek, które będą startować w W Series. To dla nie bardzo duże wyróżnienie jak też przełomowy moment w karierze. Jeszcze w zeszłym roku nie spodziewałam się że będę miała szansę powrócić do single - seaterów. Cały proces selekcji był bardzo ciekawym doświadczeniem, a testy w Almerii bardzo dużo wniosły do mojego rozwoju jako kierowcy"

- podsumowała eliminacje Gosia Rdest.

Pojedynczy wyścig trwać będzie 30 minut. Zawodniczki zasiądą za sterami, jednakowego dla wszystkich, bolidu Tatuus T-318.

"Samochód prowadzi się dosyć ciężko, w zasadzie jest to najtrudniejsze auto jakim do tej pory jechałam. Najtrudniejsze z racji na ogólną charakterystykę prowadzenia ale też z racji na pozycję za kierownicą. Przez system HALO kolumna jest wysunięta bardzo w stronę zawodnika przez co jest ograniczona mobilność rąk w kokpicie, ponieważ ręce zgięte są po kątem 90 stopni. Początkowo było trudno do tego się przyzwyczaić jednak już drugiego dnia jechało się znacznie lepiej"

- dodaje Gosia Rdest.

Pierwszy sezon W Series składa się z sześciu wyścigów:
3-5 maja - Hockenheim (Niemcy),
17-19 maja - Zolder (Belgia),
7-9 czerwca - Misano (Włochy),
5-7 lipca - Norisring (Niemcy),
19-21 lipca - Assen (Holandia),
10-11 sierpnia - Brands Hatch (Wielka Brytania).

Celem W Series jest otwarcie wyścigów Formuły 1 dla kobiet. Wielu ekspertów zwraca uwagę, że problemem nie jest brak umiejętności, ale szansy na start. David Coulthard, były wicemistrz świata Formuły 1, uważa, że właśnie zrobiono w tym kierunku pierwszy krok.

POLECAMY
WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Ze Strażą Miejską bezpiecznie | Porozmawiajmy o bezpieczeństwie | Tydzień 12/2019 WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Akcja Pasy | Porozmawiajmy o bezpieczeństwie | Tydzień 11/2019 WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - GDDKiA inwestuje w poprawę bezpieczeństwa | Porozmawiajmy o bezpieczeństwie | Tydzień 10/2019

Dwunasty tydzień 2019

Jedenasty tydzień 2019

Dziesiąty tydzień 2019

 
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2019 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry