Untitled Document
logo

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Nowe auta w rozmiarze XL na Fleet Market 2019
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Mazda CX-30
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Ford Explorer Plug-In Hybrid
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl

TESTY

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020

SERWISY

Wydanie na weekend

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji

 
WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki


Tydzień 19/2019

11-05-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Ford, Ministerstwo Cyfryzacji, GDDKiA, Renault

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


O udzielaniu pierwszej pomocy ofiarom wypadków drogowych

Raptor, off-roadowa wersja Forda Ranger

mPojazd - nowa aplikacja w smartfonie

GDDKiA inwestuje w drogi i bezpieczeństwo

Dacia Duster Elf Cup po raz trzeci


O udzielaniu pierwszej pomocy ofiarom wypadków drogowych

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - O udzielaniu pierwszej pomocy ofiarom wypadków drogowych | Porozmawiajmy o bezpieczeństwie | Tydzień 19/2019

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | ProfiAuto, niezależna sieć dystrybucji części zamiennych i warsztatów, prowadzi cykliczną akcję PitStop. Podczas spotkań organizowanych w różnych częściach kraju kierowcy samochodów osobowych mogą bezpłatnie sprawdzić stan zawieszenia, oświetlenia, ogumienia, płynów eksploatacyjnych i innych elementów mających wpływ na jego bezawaryjną eksploatację, jak i bezpieczeństwo jazdy. Przy tej okazji, w ubiegłym roku, przeprowadzone zostały badania na temat wiedzy o pierwszej pomocy.

"W ankietach wzięło udział niemal 1000 kierowców i aż 64% z nich przyznało, że było kiedyś świadkami wypadku drogowego. To naprawdę dużo. Jak się okazuje wiedza o tym, jak należy się wtedy zachować jest naprawdę dobra, ale gorzej jest w przypadku konieczności udzielenia pierwszej pomocy. Ponad połowa ankietowanych miałaby obawy przed wykonaniem sztucznego oddychania, a co czwarty kierowca nie ma pojęcia, w jakim tempie powinno być ono wykonywane"

- mówi Łukasz Kopiec, dyrektor marketingu ProfiAuto.

Zaledwie sześć procent ankietowanych oceniło swoje umięjętności udzielenia pierwszej pomocy jako wzorowe, a 21 proc. jako bardzo dobre. Najwięcej, bo połowa, uważa, że ma wiedzę na poziomie dobrym. Stąd też 45 proc. w pytaniu czy ma obawy związane z udzieleniem pomocy poszkodowanym, zaznaczyło odpowiedź "żadnych, wiem jak się zachować i potrafię pomóc". Ale też 19 proc. osób ma przedświadczenie, że w krytycznym momencie będzie odczuwać strach i stres.

Co więcej tylko 16 proc. respondentów w odpowiedzi na pytanie "jakie czynności byłby w stanie wykonać jako świadek wypadku drogowego" wskazało "udzielenie poszkodowanym pierwszej pomocy". Co czwarty odpowiedział "wezwanie służb ratunkowych", a co piąty "zabezpieczenie miejsca wypadku".

Prawdopodobnie takie odpowiedzi wiążą się z faktem, że wiedza na temat prawidłowego zachowania w razie wypadku drogowego pochodzi z kursu na prawo jazdy (29 proc.), mediów (25 proc.) i kampanii społecznych (17 proc.). Potwierdza to zdanie naszej redakcji, że w tym obszarze brakuje przede wszystkim możliwości praktycznego uczestnictwa w takich kursach i systematycznych ćwiczeń.

A jakie przedmioty byłyby przydatne do udzielenia pomocy? Dla 29 proc. latarka, dla 26 proc. wyposażenie apteczki, 24 proc. nóż lub scyzoryk do przecięcia pasów, a dla 21 proc. narzędzie do rozbcia szyby.

Raptor, off-roadowa wersja Forda Ranger

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Raptor, off-roadowa wersja Forda Ranger | Premiera tygodnia | Tydzień 19/2019

PREMIERA TYGODNIA | Ranger, pick-up Forda, zadebiutował w Stanach Zjednoczonych w 1983 roku. Do Europy zawitał na przełomie XX i XXI wieku, jednak dopiero od II-generacji (liczonej na Starym Kontynencie) z 2006 roku oferowany jest w Polsce. Pięć lat później wprowadzono kolejną odsłonę, która do dziś przeszła kilka modernizacji. W minionym roku, dzięki łącznej sprzedaży w Europie na poziomie 51,5 tysiąca egzemplarzy (w Polsce 911 sztuk), został liderem w swoim segmencie.

Obecnie Ranger oferowany jest w czterech poziomach wyposażenia XL, XLT, Limited i Wildtrak. Teraz dołącza do nich kolejny - Raptor (nazwa nawiązuje do Forda F-150 SVT). Jednak z uwagi na znaczące różnice dokonane przez zespół Ford Performance wariant ten plasowany jest jako niezależny model. Modyfikacji uległa zarówno oparta na ramie płyta podłogowa ze stalowymi osłonami silnika i skrzyni biegów, jak i zawieszenie. Uzyskano w ten sposób większy o 15 cm rozstaw kół i aż o 5,1 cm wyższy prześwit. Przód (niezależne, z aluminiowymi wahaczami) i tył (sztywna oś z drążkami Watts'a) oparto na 2,5 calowych amortyzatorach Fox, w których zastosowano wewnętrzny bypass poprawiający efektywność chłodzenia przy większym obciążeniu. Układ hamulcowy bazuje na 332 calowych tarczach wentylowanych, a całość oparto na oponach BF Goodrich w rozmiarze 280/70 R17. Kąt natarcia wynosi 32,5 stopni, zejścia (bez haka) 27 stopni, a rampowy 25 stopni, natomiast głębokość brodzenia to 850 mm.

Napęd na obie osie przenosi elektronicznie sterowana skrzynia rozdzielcza z trybami 2H (tylne koło z przełożeniem drogowym), 4H (na cztery koła) i 4L (4x4 z przełożeniem terenowym). Dodatkowo kierowca ma do dyspozycji Terrain Management System z sześcioma trybami jazdy: Normal, Sport, Grass/Gravel, Snow, Mud/Sand, Baja i Rock. Wsparcie w terenie zapewnia szereg systemów od Ford Stability Control z funkcją łagodzenia przechyłów, przez elektroniczną kontrolę stabilności i asystenta zjazdu ze wzniesienia po dostosowanie charakterystyki pojazdu w zależności od obciążenia (Load Adaptive Control).

Ford Ranger Raptor otrzymał podwójnie doładowany silnik wysokoprężny 2.0 EcoBlue o mocy 213 KM (moment obrotowy 500 Nm) i skrzynię automatyczną o 10-przełożeniach z dodatkowymi manetkami przy kierownicy. Według danych producenta średnie zużycie paliwa wynosi 8,9 l/100 km (pojemność zbiornika mieści 80 litrów), przyspieszenie do 0 do 100 km/h zajmuje 10,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 170 km/h.

Raptor dostępny jest tylko w nadwoziu z podwójną kabiną. Wyceniono go na 199 050 złotych, czyli o 46,5 tysiąca więcej od topowej wersji Wildtrak. Dostawy nowego modelu Forda rozpoczną się w połowie roku.

mPojazd - nowa aplikacja w smartfonie

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - mPojazd - nowa aplikacja w smartfonie | Usługi | Tydzień 19/2019

USŁUGI | Ministerstwo Cyfryzacji dodało kolejną usługę do aplikacji mobilnych (Android i iOS). mPojazd zawiera dane z dowodu rejestracyjnego, polisy OC i karty pojazdu. Dostęp do tych danych uzyskuje jedynie właściciel lub współwłaściciel - nie będzie więc nim osoba korzystająca z samochodu wypożyczonego, firmowego czy w leasingu. Źródłem tych informacji jest Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP).

W tym celu należy najpierw podać aplikację mObywatel i potwierdzić swoją tożsamość Profilem zaufanym lub logowaniem do bankowości internetowej (T-Mobile, PKO BP, Inteligo, Santander, Bank Pekao, mBank, ING, envelo, Millenium, Alior).

Funkcjonalność mPojazd została rozszerzona o przypomnienie - przed upływem 30 dni - końca ważności badania technicznego i polisy ubezpieczeniowej. Generuje również kod QR z danymi, który można udostępniać innym aplikacjom. mObywatel obejmuje także mTożsamość (cyfrowy dowód osobisty), mLegitymacja szkolna (tylko Android) i mLegitymacja Studencka (Android).

Bez rejestracji uzyskamy dostęp do bazy danych "Sprawdź historię pojazdu", "Sprawdź autobus" i "Sprawdź swój pojazd". Wszystkie usługi są bezpłatne.

GDDKiA inwestuje w nowe drogi i bezpieczeństwo

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - GDDKiA inwestuje w nowe drogi i bezpieczeństwo | Polskie drogi | Tydzień 19/2019

POLSKIE DROGI | Po rozwiązaniu umowy z firmą Salini Polska, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poszukuje wykonawcy odcinka A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia. Jest to 21-kilometrowy fragment stanowiący obwodnicę Częstochowy. Zakres prac obejmuje przede wszystkim dokończenie robót ziemnych i ułożenie nawierzchni. Procedura wyboru odbędzie się w trybie negocjacji bez ogłoszenia, GDDKiA chce oddać ten odcinek do użytku przed końcem tego roku.

W minionym tygodniu otwarty został 20-kilometrowy fragment S6 pomiędzy Goleniowem i Nowogardem. To pierwszy z sześciu odcinków drogi ekspresowej w kierunku Koszalina. Pozostałe - Nowogard-Płoty, Płoty-Kiełpino, Kiełpino-Kołobrzeg, Kołobrzeg-Ustronie i Ustronie-Koszalin - oraz część obwodnicy miasta mają zostać udostępnione do ruchu jeszcze w tym roku. GDDKiA szacuje, że dzięki tej inwestycji podróż ze Szczecina (S3) do Koszalina skróci się do godziny.

Jednocześnie rozpoczęły się prace na kolejnych odcinkach S3 pomiędzy Rzęśnicą i Miękowem oraz Miękowem i Brzozową. Ten 40-kilometrowy fragment w stronę Świnoujścia powstanie do 2021 roku. Do realizacji w województwie zachodniopomorskim pozostaje jeszcze Troszyn-Świnoujście, przetarg na jego wykonanie zostanie ogłoszony na przełomie 2019/20 z zakończeniem prac do 2024 roku.

Firma Salini Polska była też wykonawcą fragmentu S3 pomiędzy węzłami Kaźmierzów i Lubin Północ. Wciąż nie wiadomo, kto i kiedy dokończy tu prace.

Na drodze krajowej 62 na odcinku Kruszwica-Grodztwo wybudowany zostanie ciąg pieszo-rowerowy. Inwestycja ta powstanie w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Trzykilometrowa droga zostanie oddana do użytku w październiku tego roku.

Z kolei na DK12 pomiędzy Srockiem i Piotrkowem Trybunalskim (województwo łódzkie), do połowy wakacji, wybudowanych zostanie sześć zatok autobusowych i dziewięć sygnalizacji świetlnych. GDDKiA wręczyła też elementy odblaskowe dzieciom z klas I-IV z Katolickiej Szkoły Podstawowej w Piotrkowie Trybunalskim.

Dacia Duster Elf Cup po raz trzeci

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Dacia Duster Elf Cup po raz trzeci | Sport | Tydzień 19/2019

SPORT | Dacia Duster Elf Cup to seria rajdów typu cross-country, która powstała z myślą o amatorach chcących spróbować swoich sił w profesjonalnym motorsporcie. Starty zaliczane są do Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych. O trafności tego pomysłu świadczy coraz dłuższa lista uczestników, do "weteranów" dołączają nowe zespoły. Rośnie też ranga DDEC, w tym sezonie jeden z etapów będzie częścią Pucharu Świata FIA Cross-Country.

Bazę stanowią seryjne Dacie Duster 4x4 zmodyfikowane do specyfikacji Grupy S2. Moc podstawowego silnika 1.5 dCi zwiększono do 130 koni mechanicznych i momentu obrotowego 280 Nm, zaś prześwit do 280 mm. Za ich przygotowanie odpowiada firma Overlimit i Hołowczyc Racing we współpracy z Elf i Motorio. Krzysztof Hołowczyc jest nie tylko ambasadorem tego pucharu, pomaga też zawodnikom w przygotowaniach do startów.

Zobacz naszą relację z miasteczka serwisowego Dacia Duster Elf Cup 2017

W tym roku zmienia się stawka dla zwycięskiej załogi - najlepsi wyjadą w podróż na Rajd Dakar 2020. Dodatkowo nagroda finansowa za pierwsze miejsce wyniesie trzy tysiące złotych, za drugie 2 tys. i za trzecie 1 tys.

Kalendarz Dacia Duster Elf Cup 2019:

- 7-9 czerwca - I Kłodzki Rajd Samochodów Terenowych - Kłodzko;

- 2-4 sierpnia - Polskie Safarii - Przasnysz;

- 29 sierpnia - 1 września - Baja Poland - Szczecin;

- 21-22 września - Baja Szczecinek - Szczecinek;

- 8-10 listopada Raid of Champions - Węgry.

POLECAMY
WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Kary za fałszowanie przebiegu pojazdu | Prawo | Tydzień 18/2019 WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Ford ponownie przeszkoli młodych kierowców | Porozmawiajmy o bezpieczeństwie | Tydzień 17/2019 WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Wzrasta odsetek ofiar wśród użytkowników jednośladów | Porozmawiajmy o bezpieczeństwie | Tydzień 16/2019

18/2019

17/2019

16/2019

 
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2019 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry