Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
WYDARZENIA
7. Ogólnopolska Wystawa Motocykli i Skuterów

Festiwal sto-dwudziestek-piątek
07-02-2015 | tekst: Jarosław Sylwesiuk | foto: archiwum

Tegoroczna impreza oparta została na zmianach w Ustawie o kierujących. Wśród wystawców zdecydowanie dominują modele o pojemności do 125 cm3, którymi bez dodatkowych uprawnień może kierować większość posiadaczy prawa jazdy kategorii B.



W ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce 55 631 motocykli, z czego tylko 9845 sztuk fabrycznie nowych. To i tak oznacza 33 proc. wzrost w porównaniu do 2013 roku. Blisko 40 proc. rynku nowych motocykli zajęły modele z silnikami o pojemności do 125 cm3. Ich gwałtowny wzrost sprzedaży odnotowano pod koniec wakacji - 25 sierpnia zaczęły obowiązywać zmiany w Ustawie o kierujących. Od tego dnia każdy posiadacz od min. 3 lat prawa jazdy kat. B może kierować motocyklem o pojemności 125 cm3 bez dodatkowych uprawnień - wcześniej przepisy pozwalały tylko do 50 cm3 (czytaj także: PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO | Nowelizacja Ustawy o kierujących).



Pomysł ten, także i nam, od razu wydawał się kontrowersyjny. Po pierwsze można zdać egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B i przez następne 3 lata nigdy samodzielnie nieprowadzić samochodu. Po drugie kierowanie skuterem o maksymalnej mocy 5 koni mechanicznych nie jest tym samym co maszyną mającą ich trzy razy więcej. I po trzecie na motocykl może wsiąść osoba, która nie miała do tej pory nic wspólnego z jednośladem, włączając w to rower. Dlatego wciąż stoimi na stanowisku, że każda osoba decydująca się na ten krok powinna przejść obowiązkowy kurs praktyczny. A, że to nie takie proste można było przekonać się na symulatorze przygotowanym przez moto-pomocni.pl przy wsparciu firmy Motul. Swoją drogą polubiliśmy ich za hasło "Jedź Bezpieczniej".



Trzy propozycje Suzuki w kategorii sto-dwudziestek-piątek: Van Van (125 cm3 12 KM, 6-przełożeniowa skrzynia o stałym zazębieniu), najmniejszy z gamy skuterów Burgman (125 cm3 12 KM, przekładnia CVT, ABS) oraz tegoroczna nowość skuter Address (113 cm3 9 KM, przekładnia CVT). Z myślą o ich nabywcach producent otworzył "Suzuki Moto Szkołę 125".



Największą ofertę skuterów i motocykli 125 cm3 ma Yamaha - naliczyliśmy ich 10. Wśród nich TriCity, czyli skuter z bliźniakami z przodu, które zwiększają poczucie stabilności (125 cm3 11 KM, przekładnia automatyczna).



Każdy posiadacz sto-dwudziestki-piątki powinien mieć - poza kaskiem - odpowiedni strój do kierowania. Kupno butów przeznaczonych dla motocyklistów maszyn rozwijających o wiele większe prędkości będzie przesadą, ale w ofercie sklepów znajdują się modele dedykowane do skuterów i motocykli 125 cm3. Do tego spodnie i kurtka, które także nie muszą wyglądać, jak skórzany kombinezon. Przegląd eleganckiej (co nie wyklucza słowa ochronnej) odzieży skuterowej zaprezentowała firma Inter Motors.



Nie mniej ważną rolę odgrywają rękawice, tu akurat wersja dla zaawansowanych motocyklistów. Shima VRS-1 to pierwsze na świecie supersportowe rękawice wykonane z połączenia najlepszych technologii ochronnych - SuperFabric, KNOX, Poron XRD, SAP - oraz dwóch gatunków skóry łączonych nićmi z kevlaru.



Pomimo, że od 3 lat włoska marka Ducati należy do Audi, to w Polsce dystrybucją jej modeli zajmuje się firma Inter Cars. Została ona też wyłącznym dystrybutorem Grupy Piaggio, do której należy Vespa i Gilera. Modele wszystkich tych marek - plus wspomniana kolekcja Inter Motors - stworzyły największą prezentację na tegorocznej imprezie. Wśród nich pokazano Vespę Primavera 125 i Vespę Sprint 125 ABS.



Oferta BMW rozpoczyna się od motocykli o pojemności powyżej 500 cm3. Tegoroczny sezon firma rozpoczęła od nowego hasła "Make Life A Ride". Do sprzedaży trafi odmłodzona wersja F 800 R oraz cztery premiery: S 1000 RR, R 1200 R, R 1200 RS (powrót do Sport Touring) i S 1000 XR (otwarcie nowego segmentu Adventure Touring).



DTMT (Ducati Toruń Motul Team) wystartuje w Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostwach Polski na Ducati 1199 Panigale R. Zespół tworzy: Robin Kraaikamp (Superbike), Piotr Prendota (Superbike), Maciej Ukleja (Superstock 1000) i Marcin Walkowiak (klasa Superstock 1000), a szefem zespołu został Dariusz Małkiewicz. Rozpoczęcie sezonu (I i II runda) 9-10 maja na Torze Poznań.



W porównaniu do lat poprzednich na Wystawie Motocykli i Skuterów coraz mniej rowerów i quadów. Nie najlepiej jest też z obecnością liderów sprzedaży motocykli w Polsce. Z pierwszej 10 nie było prawie połowy producentów - Romet, Honda, Kawasaki i Harley-Davidson - zaś Suzuki reprezentował lokalny diler. Siłą KTM jest warszawski salon założony przez Marka Dąbrowskiego i Jacka Czachora, a oferta Kymco wciąż sprowadzana jest przez prywatnego importera.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry