Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
WYDARZENIA
North American International Auto Show | 2015

Tymczasem w Ameryce, część 1
14-01-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: NAIAS i newspress

Mamy początek roku, a więc czas na otwarcie salonu samochodowego w Detroit. Jak zwykle wiele nowości, części z nich - niestety - nie zobaczymy w Europie.



Choć wystawa w Detroit ma za sobą bardzo długą historię, jej początki sięgają końca XIX wieku, to w znanej dziś formule obchodzi właśnie skromny jubileusz 25-lecia. Pomimo tak krótkiego stażu uznawana jest za jedną z najważniejszych imprez w branży motoryzacyjnej.

Swoją ofertę prezentuje 36 marek samochodów. Z wielkiej, amerykańskiej trójki pozostały tylko dwa koncerny - Ford (w tym także Lincoln) i General Motors (reprezentowany przez marki Buick, Cadillac, Chevrolet oraz GMC). Na otarcie łez jest jeszcze niezależna Tesla.

Oczywiście jest obecny i trzeci z nich, Chrysler (Dodge, Jeep i Ram), ale dziś to własność Fiata (Alfa Romeo i Maserati). Włosi i Niemcy (BMW i Mini, Mercedes, AMG i Smart oraz część Grupy Volkswagena - Audi, Bentley, Porsche i VW) to jedyni przedstawiciele Europy. Ze Starego Kontynentu wywodzą się też Jaguar i Land Rover (obecnie własność Hindusów) oraz Volvo (Chińczycy).

Prawie w komplecie stawili się Japończycy - Honda (plus jej marka Acura), Mazda, Nissan (i Infiniti), Subaru i Toyota (w tym również Lexus i Scion). Koreańczyków (tych z Południa) reprezentuje duet Hyundai - Kia.



Zapowiedź Alfy Romeo 4C Spider widzieliśmy już w Europie na ubiegłorocznych salonach w Genewie i Paryżu. Tym razem w Detroit debiutuje w wersji produkcyjnej. Ramę auta wykonano z włókna węglowego, do której dokręcono nadwozie z kompozytów SMC charakteryzujących się niską gęstością i wysoką wytrzymałością. Według zapewnień producenta jest ono m.in. odporne na uszkodzenia podczas niewielkich stłuczek i lepiej wygłusza dwuosobową kabinę. Składany dach może być wykonany z płótna lub włókna węglowego. Napędza ją turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1750 cm3 i mocy 240 KM z automatyczną przekładnią z podwójnym suchym sprzęgłem. Kierowca ma do dyspozycji cztery tryby ustawień systemu Alfa DNA - Dynamic, Natural, All Weather i Dynamic. Alfa 4C Spider powstaje w fabryce Maserati w Modenie, debiut w Europie będzie miał miejsce latem tego roku.



Czteromiejscowy Buick Cascada wygląda znajomo? Tak, to znany już w Europie kabriolet Opla - obie marki należą do General Motors. Takich bliźniaków w Ameryce jest więcej - Encore i Mokka, Verano i Astra sedan oraz Regal i Insignia. Jego sprzedaż w USA ruszy dopiero za rok. Wiadomo już, że pod maskę trafi turbodoładowany silnik 1.6 EcoTec o mocy 200 KM z automatyczną skrzynią o 6-przełożeniach. A, że to Ameryka, auto osadzono na 20-calowych kołach (w Europie montowane są osiemnastki). Ale najważniejszy fakt jest taki - Buick Cascada produkowany będzie w gliwickich zakładach Opla!



Stoisko Hyundaia wypełniają dwa modele - będąca jeszcze w fazie przygotowań Santa Cruz (na zdjęciu) i Sonata z napędem elektrycznym. Pierwszy z nich to 5-osobowy pick-up napędzany dwulitrowym turbodieslem o mocy 190 koni mechanicznych. Napęd na obie osie przeniesie układ HTRAC - znany chociażby z dostępnego w Polsce modelu Genesis.

Sonata PHEV odróżnia się od hybrydy gniazdkiem do doładowywania prądem. Napędza ją dwulitrowy silnik benzynowy wspomagany przez elektryczny o mocy 50 kW - oba wygenerują 202 KM. W tej konfiguracji średnie zużycie paliwa ma wynieść 2,5 l/100 km. Pełne naładowanie baterii w stacji dokującej 240 V ma zająć 2,5 godziny, zasięg około 35 kilometrów.



Mercedes przebudował oznaczenia swoich modeli, od tego roku GL przypisane jest do SUV-ów. W tym przypadku trzecia litera E odnosi się do poprzednika, czyli Klasy M. A nad całością pieczę sprawuje firma AMG. 4-drzwiowe coupe otrzymało stały napęd 4Matic rozdzielający moc na osie w stosunku 40:60. Do tego dochodzi wiele systemów stabilizujących tor jazdy i wspomagający kierowcę w terenie. Sercem jest budowany ręcznie silnik benzynowy 5.5 V8 bi-turbo o mocy 557 lub 585 litrów połączony z przekładnią AMG SpeedShift Plus 7G-Tronic.



Volkswagen zaprezentował studyjny model SUV-a o nazwie Cross Coupe. Dodano do niej jeszcze skrót GTE, co oznacza napęd hybrydowy. Zestawiono w nim silnik benzynowy 3.6 V6 o mocy 280 koni mechanicznych i dwa elektryczne - przód generuje 40 kW przy 220 Nm i 85 kW przy 270 Nm. Razem kierowca ma do dyspozycji 360 KM, co pozwala osiągnąć setkę w czasie 6 sekund. Auto zbudowano na płycie modułowej MQB - Cross Coupee ma blisko 5 metrów długości. Planowana jest wersja 7-osobowa. Jego produkcja ruszy pod koniec 2016 roku w zakładach Volkswagena w Chattanooga w stanie Tennessee - ale można założyć, że trafi i na rynek europejski.

czytaj także:
· NAIAS 2015 | Tymczasem w Ameryce, część 2
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry