Z RYNKU

Salon samochodowy | Sprzedaż samochodów w Polsce

Corolla mocno atakuje, Octavia broni pozycji lidera

29-01-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W 2019 roku wzrosła sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce. W porównaniu z pierwszym półroczem, choć nie jest to zaskoczenie, nastąpiła zmiana modeli na podium.

Z rynku - Sprzedaż nowych samochodów w Polsce w 2019 roku

W minionym roku w Polsce sprzedano blisko 556 tysięcy nowych samochodów osobowych, co w porównaniu z 2018 stanowi wzrost o 4,5 procent (dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego). Niekwestionowanym liderem pozostaje Skoda z rynkowym udziałem na poziomie 12,4 proc. Kolejne miejsca zajmują Toyota (11,1 proc.) i Volkswagen (9,3 proc.). Oznacza to, że co trzeci samochód miał znaczek jednej z tych marek.

Wśród modeli niezmiennie króluje Skoda Octavia. Sprzedano jej 20 378 sztuk, co w ogólnym rozrachunku dało jej 3,7 proc. rynku. Na drugim miejscu jest Toyota Corolla, która przy 19 701 sztukach (3,5 proc.) niewiele traci i zapowiada się interesujący pojedynek w kolejnych miesiącach. Tym bardziej, że Skoda ma już w zanadrzu nową generację Octavii. Z kolei Toyota Corolla, od półrocza 2019 roku, awansowała na podium z czwartej pozycji rankingu. Spychając tym samym Fabię (17 093 szt., 3,1 proc.).

Na koniec roku na miejsce Corolli spadła Dacia Duster (15 342 szt. i 2,8 proc.). Kolejne miejsca zachowały Toyota Yaris (14 069 szt./2,5 proc.), Opel Astra (13 813 szt./2,5 proc.) i Volkswagen Golf (12 806 szt./2,3 proc.).

Na ósmą awansował z dziesiątej awansował Fiat Tipo, a na dziewiątą spadło Renault Clio. Top 10 za rok 2019 zamyka Volkswagen Tiguan. To nowość w tym zestawieniu, bowiem po pierwszym półroczu była w nim Toyota Auris (obecnie na 23. pozycji).

Z rynku - Top 3 w sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce w 2019 z podziałem na województwa

Podane zestawienia dotyczą całej sprzedaży nowych samochodów. Z tej puli tylko co trzecim kupującym była osoba prywatna. Pozostałe to firmy, w tym jednoosobowe działalności gospodarcze (regon). Jednak w tej grupie odnotowano zaledwie 2,2 procentowy wzrost względem 2018 roku. Wśród klientów indywidualnym było to aż 10,5 procent.

Przy tym podziale zmienia się popularność poszczególnych modeli. Chociaż w przypadku firm pierwsza trójka jest ta sama - Skoda Octavia, Toyota Corolla i Skoda Fabia. Na kolejnych miejscach jest Opel Astra, Volkswagen Golf, Ford Focus, Toyota Yaris, Skoda Superb, Renault Clio i Volkswagen Passat.

Natomiast przysłowiowi Kowalscy najczęściej wybierali Dacię Duster oraz Toyoty Yaris i Corolla. Stawkę w rankingu TOP 10 uzupełniły Skoda Fabia, Fiat Tipo, Hyundai Tucson, Skoda Octavia, Kia Sportage, Dacia Sandero i Toyota Auris.

Blisko co trzeci nowy samochód wyposażony był w silnik benzynowy. Diesle mają w tym 20 procentowy udział. Pozostałe to hybrydy (7 proc.), pojazdy elektryczne (0,2 proc.) i hybrydy PHEV, czyli ładowane z zewnętrznego źródła energii (0,2 proc.).

O ile samochody zasilane gazem LPG cieszą się dużą popularnością w Polsce, to montaż instalacji dotyczy niemal w całości eksploatowanych już egzemplarzy. Niewielka oferta wśród fabrycznie nowych w 2019 roku przełożyła się na 1,5 proc. ogółu sprzedaży.