TESTY

Plusy i minusy | Renault Austral

Nowy SUV Renault z rozwiązaniami dla najmłodszych pasażerów

12.10.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Renault Austral wyróżniliśmy za trzy elementy podnoszące bezpieczeństwo i komfort podróży dzieci, które można uznać za typowe dla samochodu rodzinnego. Uwagi odnoszą się do ergonomii umieszczenia dźwigni zmiany biegów i przycisków start/stop rozrusznika silnika.

Testy - Renault Austral - zalety i wady, wersja z układem miękkiej hybrydy

PLUSY

Testy - Renault Austral - trzy pary mocowań Isofix, zalety

Trzy pary mocowań Isofix,

pozwalają w najlepszy obecnie sposób zamontować trzy foteliki. Umieszczono je na siedzeniu pasażera oraz dwóch skrajnych kanapy. Daje to więcej możliwości podczas podróży z dziećmi.

Jednak w naszych testach zauważyliśmy minus, z przedniego fotela nie zdemontujemy zagłówka. A tym samym nie zapewnimy optymalnego oparcia konstrukcji fotelika z grupy 2-3. Przynajmniej tak było z wykorzystywanym przez nas Recaro Mako Elite 2. Rozwiązaniem będzie poszukanie odpowiedniego modelu fotelika.

Testy - Renault Austral - zmienna pozycja kanapy, zalety

Zmienna pozycja kanapy,

pozwala na różną aranżację wnętrza kabiny pasażerskiej i przestrzeni bagażnika. W standardzie dzielona jest w proporcji 1/3-2/3, ale dopiero od wersji Evolution przesuniemy ją wzdłuż o 16 cm, zaś kąt ustawienia oparcia zmienimy w zakresie 110-115 stopni. Szczególnie ta druga regulacja pozwala stabilniej oprzeć plecy fotelika dziecięcego.

Testy - Renault Austral - dodatkowe lusterko wewnętrzne, zalety

Dodatkowe lusterko wewnętrzne,

pozwala na obserwację dzieci podróżujących na kanapie. Zamontowano je wewnątrz schowka na okulary. Wystarczy zablokować go w pozycji półotwartej. To bardzo rzadki element wyposażenia samochodów, w Renault Austral montowane od wersji Evolution, ale jego obecność wykluczy wybór opcjonalnego dachu szklanego.

MINUSY

Testy - Renault Austral - miejsce umieszczenia dźwigni biegów, wady

Miejsce umieszczenia dźwigni biegów,

zaskakuje. Wybrano rozwiązanie znane z modeli Mercedesa, czyli po prawej stronie kolumny kierowniczej. Poniżej druga dźwignia do obsługi pracy wycieraczek. W praktyce, podczas testu, często myliły się ze sobą, ale trzeba przyznać, że jest blokada przed przypadkową zmianą przełożenia.

Dodatkowo kształt i plastik użyty do wykonania dźwigni skrzyni biegów wzbudza obawy przed przypadkowym jej złamaniem.

Testy - Renault Austral - przyciski systemu start/stop i rozrusznika, wady

Przyciski systemu start/stop i rozrusznika,

umieszczono obok siebie za prawą częścią kierownicy. Sięgając za nią „na pamięć” często zamiast uruchomić lub zgasić silnik trafia się palcem w ten obok. Może to kwestia zmiany nawyków z jazdy innymi modelami samochodów. Ale z drugiej strony, ile razy statystyczny kierowca dezaktywuje system start/stop? Z reguły ten przycisk znajduje się w neutralnym miejscu.

Testy - Renault Austral - sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera, wady

Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,

oceniamy w każdym testowanym samochodzie. W przypadku Renault Austral służy do tego zamontowany na stałe przełącznik. Do zmiany jej statusu wystarczy wcisnąć i obrócić - zgodnie z widniejącym schematem - przełącznik. Proste w użyciu rozwiązanie, ale jednocześnie stwarza ryzyko, że może dokonać tego każdy, także dziecko.


Dane z komputera pokładowego Renault Austral mild-hybrid:

dystans przejechany podczas testu728 km
średnia prędkośćb.d.
średnie zużycie paliwa6,3 l/100 km