WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 6/2021

06-02-2021 | tekst: redakcja | foto: archiwum, Mercedes, Toyota, Ministerstwo Infrastruktury, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



O przejściach dla pieszych i prędkości na stołecznych ulicach

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - Nieoznakowane przejścia dla pieszych i prędkość na stołecznych ulicach

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Wiele wskazuje na to, że już w czerwcu tego roku wejdą w życie przepisy nadające pierwszeństwo pieszemu. Tymczasem, po pięciu latach zbierania danych, Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przedstawił wyniki audytu nieoznakowanych przejść. Okazuje się, że na 4093 takie miejsca, aż 481 wymaga pilnych zmian. Najwięcej z nich znajduje się na Woli (60), niemal dwukrotnie mniej w Wawrze (36) i na Bielanach (32).

W między czasie na części z nich, w różnych dzielnicach, wdrożono już rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo. Najprostsze z nich to montaż progów zwalniających, droższe w przygotowaniu i wykonaniu była ingerencje w infrastrukturę - np. poprzez budowę wysepek. Postawiono także kilka nowych sygnalizacji świetlnych oraz słupy z doświetleniem obszaru przejścia dla pieszych.

ZDM przeprowadził w 2020 roku także "pomiary prędkości chwilowej samochodów". Wykonano je w 65 miejscach, które zmieniano każdego dnia. Łącznie objęły one 1,37 mln pojazdów.

W "rekordowym" punkcie na ulicy Puławskiej średnia prędkość wyniosła 76,6 km/h na ograniczeniu do 50 km/h. Jak wyliczają urzędnicy zaledwie 1,5 proc. kierowców jechała zgodnie z przepisami.

Zapowiedziana nowelizacja kodeksu drogowego zakłada też ujednolicenie prędkości na obszarze zabudowanym przez całą dobę.

W planach było też czasowe zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie (plus pięćdziesiąt) także poza miastem. Z tego pomysłu - przynajmniej na razie - się wycofano. Póki co przepis ten obowiązuje tylko na obszarze zabudowanym. Według wstępnych danych policji w 2020 roku za wykroczenie z tego tytułu zatrzymano 63 125 kierujących.

Natomiast według Komendy Stołecznej Policji w minionym roku na warszawskich ulicach doszło do 664 wypadków, w wyników których 732 osoby odniosły obrażenia, a 44 poniosły śmierć. Oznacza to, pomimo spadku o 27 proc. zdarzeń, wzrost o 9 zabitych (+25 proc.).

Mały elektryczny SUV Mercedesa

PREMIERA TYGODNIA | W gamie Mercedesa EQ zadebiutował najmniejszy model EQA. To kompaktowy SUV o długości 4463 mm, rozstawie osi 2729 mm, szerokości 1849 mm (bez lusterek) i wysokości 1620 mm. Prześwit wynosi 200 mm, zaś przestrzeń bagażowa pomieści od 340 do 1320 litrów.

W pierwszej kolejności na rynek trafił model EQA 250 z silnikiem elektrycznym o mocy 140 kW (190 KM). Rozwija on prędkość maksymalną 160 km/h, a do osiągnięcia setki potrzebuje niecałych 9 sekund. Napęd przenoszony jest na przednią oś, w planach jest w wersja - z dodatkowym silnikiem elektrycznym - na cztery koła.

Pojemność akumulatorów wynosi 66,5 kWh, co przy średnim zużyciu 15,7 kWh na 100 km pozwala przejechać do 426 km (pomiar WLTP). Czas ładowania na stacji o mocy 11 kW (AC) wynosi 5:45, a na 100 kW (DC) około 30 minut. Ich produkcją zajmie się fabryka Mercedesa w Jaworze.

Bazową wersją wyposażenia jest Progressive, kolejne to Electric Art (dopłata 4033 zł) i AMG (15 262 zł). Na topie znalazł się pakiet Edition 1 za 36 548 zł.

Na liście dopłat jest między innymi wbudowany wideorejestrator jazdy (1021 zł), system rozpoznawania znaków drogowych (1506 zł), zawieszenie z adaptacyjnym układem tłumienia drgań (5053 zł) oraz poduszki boczne dla pasażerów podróżujących na kanapie (1914 zł).

W standardzie znajdują się dwa kable do ładowania Typ 2 (z gniazdka 230V lub stacji publicznej) o długości 5 metrów. Wśród opcji można je wymienić na dłuższe o 3 trzy metry.

Mercedes EQA 250 to wydatek minimum 199 900 złotych.

Dominacja Toyoty na polskim rynku

Z rynku - Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce w styczniu 2021 roku

Z RYNKU | W ubiegłym roku sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce spadła o 23 proc. Pierwszy miesiąc 2021 również zakończył się na minusie. W wydziałach komunikacji zarejestrowano 32 262 nowych aut, co w porównaniu do ubiegłego stycznia daje różnicę -18,3 proc. (dane Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego).

O ile na czele pozostały marki (z całego 2020) Toyota, Skoda, Volkswagen i Kia, to na kolejnych nastąpiły przetasowania. Stawkę w TOP 10 uzupełniają: BMW (+5), Ford (+2), Mercedes (-), Dacia (-2), Audi (+2) i Hyundai (-1). A więc firma z Ingolstadt zyskała kosztem Renault.

Różnica pomiędzy pierwszym a dziesiątym miejscem wynosi 4711 aut. Udział lidera w całym rynku to blisko 17 proc.

Z oferty nowych samochodów osobowych w styczniu 2021 najczęściej wybierane były: Toyota Corolla i Yaris, Skoda Octavia, Volkswagen T-Roc i Toyota RAV4.

W rozbiciu na wybory osób indywidualnych TOP 5 sprzedaży tworzyły: Toyota Yaris, Volkswagen T-Roc, Toyota Corolla, Kia Sportage i Dacia Duster.

Natomiast TOP 5 wśród rejestracji na firmę (regon): Toyota Corolla, Skoda Octavia, Toyota Yaris, Toyota RAV4 i Skoda Fabia.

W gamie jednostek napędowych przeważają, chociaż zanotowały ponad 30 proc. spadek, silniki benzynowe. Niemal tyle samo, -28 proc., straciły diesle. W porównaniu do nich, i to aż o 63 proc., zyskały modele z napędem hybrydowym (miękki układ i plug-in) lub elektrycznym oraz LPG.

Przebudowa fragmentów dróg krajowych

Polskie drogi - Przebudowa fragmentów dróg krajowych w województwach dolnośląskim, łódzkim, podkarpackim, podlaskim, warmińsko-mazurskim i wielkopolskim

POLSKIE DROGI | Ministerstwo Infrastruktury przekaże kwotę 308 mln złotych na poprawę bezpieczenia na drogach krajowych sześciu województw. W ramach inwestycji zostanie zmodernizowany układ jezdni i skrzyżowań, postawiona sygnalizacja świetlna, wybudowane chodniki, drogi dla rowerów, zatoki autobusowe, jak i obwodnica.

I tak w województwie dolnośląskim w ciągu drogi krajowej nr 5 w miejscowości Mielęcin zostanie przebudowane rondo oraz układ odwodnienia i kanalizacji. Prace zostaną przeprowadzone w 2023 roku.

W województwie łódzkim modernizacji zostanie poddany układ drogowy i ciąg pieszo-rowerowy na DK91 przebiegający przez miejscowości Wielki Bór, Gomunice i Kletnia. Dodatkowo powstaną cztery zatoki autobusowe i trzy przejścia dla pieszych. W tym przypadku realizację rozłożono na lata 2022-24.

Na DK77 w miejscowości Wierzawice (woj. podkarpackie) zostanie wybudowana kładka dla pieszych. Projekt ten będzie wykonany jeszcze w tym roku.

Podlaskie otrzymana dofinansowanie dwóch zadań na DK61. W Grajewie zostanie wybudowany dwukierunkowy ciąg pieszo-rowerowy o długości ponad 1,3 km. Równolegle pobiegnie kanał odprowadzający wodę deszczową do kanalizacji. Z kolei w miejscowości Chojny Młode powstanie sygnalizacja świetlna i fragment brakującego chodnika prowadzącego do przystanków komunikacji zbiorowej. Oba zamierzenia zaplanowano na 2021.

W warmińsko-mazurskim także powstaną dwie inwestycje. Jeszcze w tym roku na DK16 Długie - Kalinowo zostanie wybudowany chodnik o długości 1,5 km i dwie zatoki autobusowe oraz doświetlone przejścia dla pieszych. Natomiast do 2028 roku miejscowość Jegłownik (DK22) zyska, poprowadzoną nowym śladem, obwodnicę.

Ostatnie województwo na tej liście to Wielkopolska. Droga krajowa nr 15 zostanie przebudowana na 13-kilometrowym odcinku Żydowo - Gniezno. Nawierzchnia zyska nośność 11,5 t/oś, powstaną między innymi przejścia dla pieszych, sygnalizacja świetlna, chodniki, pasy do skrętu w lewo oraz chodniki i ścieżka rowerowa. Całość prac powinna zostać zakończona w 2025 roku.

Kolejne postępy na A2, S6 i S7

Polskie drogi - Przetarg na A2 Siedlce Zachód - Malinowiec

POLSKIE DROGI | Z tygodnia na tydzień przybywa kolejnych kilometrów autostrady A2. Przynajmniej na papierze. Tym razem GDDKiA wybrała wykonawcę 19-kilometrowego fragmentu od węzła Siedlce Zachód do miejscowości Malinowiec (woj. mazowieckie). Zaprojektuje go i wybuduje firma Strabag (700 mln zł).

Autostrada A2 na tym odcinku będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci. W ramach tego kontraktu powstanie też węzeł Borki. Podpisanie umowy z wykonawcą zaplanowano na II kwartał 2021. Od tego momentu liczone będą 33 miesiące do jej zakończenia. Do etapu budowy nie będzie wliczana przerwa zimowa (15 grudnia - 15 marca).

Polskie drogi - Przetarg na A2 Biała Podlaska - granica państwa

Z kolei do przetargu na projekt odcinka Biała Podlaska - granica państwa zgłosiło się dziewięć firm. Najtańszą ofertę złożyła firma Mosty Gdańsk.

Co ciekawe opiewa ona na kwotę prawie 10 mln zł, a GDDKiA zarezerwowała na ten cel blisko 35 mln zł. Siedem firm zaproponowało od 11,6 do 23,7 mln zł. Najwyższa, przekraczająca budżet była na 35,6 mln zł.

Przy braku odwołań umowa powinna zostać podpisana w marcu, zaś prace projektowane zakończone jesienią 2023 roku. Obejmą one 32-kilometrowy odcinek, docelowo będą to dwie jezdnie po dwa pasy z rezerwą na trzeci.

Polskie drogi - Przetarg na S6 Słupsk - Bobrowniki

Oferty na projekt i budowę 16 kilometrów S6 Słupsk (węzeł w Redzikowie) - węzeł Bobrowniki (woj. pomorskie) złożyło pięć firm. Najtańszą, na kwotę 473,5 mln zł, zaproponowała firma PUT Intercor. Pozostałe zmieściły się w przeznaczonych na ten cel 750 mln zł.

Był to ostatni przetarg na odcinek S6 Słupsk - Lębork. W II połowie tego roku mają zostać ogłoszone kolejne dla fragmentu Koszalin - Słupsk. Droga ekspresowa nr 6 do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, o długości 200 km, powinna być gotowa do 2025 roku.

Polskie drogi - Przetarg na S7 Miechów - Szczepanowice

Koniec z pięciokilometrową wyrwą na przyszłej S7 w województwie małopolskim. Brakujący odcinek Miechów - Szczepanowice zaprojektuje i wybuduje konsorcjum firm Fabe Polska i SP Sine Midas Stroy (162 mln zł).

Umowa z wykonawcą zostanie podpisana na dniach, a termin realizacji wyniesie 36 miesięcy. Nie wlicza się do niego etapu budowy w okresie zimowym.