UOKiK | 2019 | Alfa Romeo, BMW, Dacia, Ferrari, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Maserati, Mercedes, Opel, Peugeot, Range Rover, Subaru, Toyota, Volvo
Bardzo długa lista wezwań do serwisów
29-03-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Alfa Romeo, BMW, Dacia, Ferrari, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Maserati, Mercedes, Opel, Peugeot, Range Rover, Subaru, Toyota i Volvo poinformowały Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wykrytych wadach w niektórych modelach swoich samochodów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami wszyscy ich właściciele powinni otrzymać wezwanie do serwisów w celu bezpłatnej naprawy.
FCA Poland wzywa właścicieli 97 egzemplarzy Alfy Romeo Giulia. Wykryto w nich potencjalną usterkę przewodu hamulcowego, który może ocierać się o stalowy pierścień układu chłodzenia. W konsekwencji grozi to do wycieku płynu, a tym samym spadku efektywności hamowania.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 800 342 800 00 lub (33) 813 55 10.
W 399 egzemplarzach BMW X1 (F48) sprzedanych w Polsce użyto niewłaściwego oleju chłodząco-smarującego do nakrętek mocujących uchwyt tylnej lampy. Może to spowodować pęknięcie obudowy lub wypadnięcie całej konstrukcji.
O wiele poważniejszą usterkę wykryto w wyprodukowanych w USA modelach X5 i X6. Wada dotyczy generatora gazowego poduszki powietrznej, który wytwarzając zbyt duże ciśnienie może doprowadzić do pęknięcia metalowych elementów konstrukcyjnych. Kampanią naprawczą objętych jest 139 egzemplarzy.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: (22) 279 71 00.
Renault Polska, właściciel Dacii, poinformował, że w modelu Lodgy zabrakło obowiązkowej naklejki z zakazem korzystania z trzeciego rzędu foteli przy jednoczesnym złożeniu oparć środkowych miejsc. Błąd ten dotyczy 656 samochodów wyprodukowanych w Tangerze (Maroko) pomiędzy 4 września 2014 a 3 października 2017 roku.
Kolejne wezwanie także dotyczy Lodgy oraz Dokkera, Logana II i Sandero II. W tych modelach podczas wypadku poduszka powietrzna kierowcy może zostać niedostatecznie napełniona. Akcją objęto 3206 egzemplarzy wyprodukowanych w okresie 4 kwietnia - 28 sierpnia 2018 roku w fabrykach w Oran (Algieria), Pitesti (Rumunia) oraz Somaca i Tanger (Maroko).
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 800 900 804 lub e-mail: kontakt.klient@renault.com.pl
Potencjalną usterkę przedniej poduszki powietrznej pasażera wykryto w Ferrari 488 GTB i 488 Spider. W modelach tych zamontowano wadliwy element odpowiadający za napełnienie airbaga. W Polsce dotyczy to 19 sztuk samochodów.
Szczegółowe informacje można uzyskać u autoryzowanych przedstawicieli Ferrari w Polsce: Maranello Motors tel. (32) 797 34 34 i Scuderia tel. (22) 627 76 70.
W niektórych egzemplarzach nowego Forda Focusa może nastąpić pęknięcie śruby zawiasu pedału hamulca. Następstwem tego będzie obniżenie skuteczności hamowania. Akcją serwisową objętych jest 318 egzemplarzy wyprodukowanych pomiędzy 19 października a 8 grudnia 2018 roku w Saarlouis (Niemcy).
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: (22) 608 67 80.
Poważna akcja serwisowa dotyczy w Polsce aż 10 045 egzemplarzy Hondy Accord (2011-15), Civic (2010-11), CR-V (2010-12), Insight (2010-2013) oraz Jazz (2011-15). Auta te wyprodukowano w Chinach, Japonii, Turcji oraz Wielkiej Brytanii. Powodem wezwań jest wada napełniacza przedniej poduszki powietrznej pasażera. Może ona doprowadzić do wyższego ciśnienia co spowoduje rozerwanie powłoki i rozprzestrzenienie się metalowych elementów mocujących.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 801 811 711.
Hyundai Motor Poland poinformował, że w IONIQ hybrid i Plug-in istnieje ryzyko powstania pożaru. Przyczyną jest wadliwy przekaźnik główny lub zestaw przekaźników zasilania. Usterka obejmuje 244 pojazdy wyprodukowane w Korei Południowej.
Natomiast w Santa Fe wystąpiła konieczność montażu pasków z taśmy ochronnej na śruby mocujące kurtyny powietrzne. Brak tego zabezpieczenia może skutkować rozerwaniem powierzchni poduszki w trakcie aktywowania. Akcja serwisowa dotyczy 92 egzemplarzy tego modelu.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: (22) 645 17 00.
Kia Motors Poland wyzywa do serwisu 387 posiadaczy modelu Stinger. Powodem jest znajdująca się w komorze silnika wiązka przewodów, której izolacja poprzez kontakt z elementami nadwozia może ulec uszkodzeniu. W rezultacie może dojść do zwarcia elektrycznego.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: (22) 546 40 25.
W 14 sprzedanych w Polsce Maserati Ghibli i Quattroporte z silnikiem benzynowym V6 i V8 może dojść do wycieku paliwa. Akcja serwisowa dotyczy egzemplarzy wyprodukowanych we Włoszech w okresie 2013-17.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 609 639 969.
Aż pięć akcji serwisowych zgłosili w marcu do UOKiK przedstawiciele Mercedesa.
W Sprinterze (typ 907 i 910) z otwartą zabudową przeznaczoną do ruchu prawostronnego może dojść do awarii świateł hamowania. W rezultacie będą zapalone na stałe, co może błędnie interpretować między innymi układ ESP. Wezwania do serwisów otrzymało 367 właścicieli tych pojazdów.
W całym szeregu modeli: CLA (C117), GLA (X156), B (W242 i W246), SLK (R172), SL (R231), A (W176), E (W213 i C238), C (C205), S (W217 i W222), CLS (C218 i C257), GLC (X253) i G (W463) może dojść na nieprawidłowego przestawienia trybu transportowego systemu eCall. W efekcie po wypadku może zostać zablokowana funkcja automatycznego lub manualnego nawiązania połączenia ze służbami ratunkowymi. Akcją objętych jest 12 835 samochodów, jednak ich właściciele nie muszą przyjeżdżać do serwisu. Naprawa, poprzez aktualizację oprogramowania, przeprowadzana jest zdalnie za pośrednictwem systemu pokładowego Mercedes me.
Z kolei w Mercedesach Klasy C (C205), E (W213 i C238) i CLS (C257) może dojść do pęknięcia nakrętki zabezpieczającej w przekładni kierowniczej. Konsekwencją tego jest zablokowanie całego układu. Wada ta dotyczy 216 pojazdów użytkowanych w Polsce.
Do równie niebezpiecznego zdarzenia może dojść w coupe C (C205) i GLC (X253). Usterka dotyczy automatycznego systemu rozpoznawania fotelików dziecięcych ustawionych z przodu w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Wskutek błędu aktualny status poduszki powietrznej może być wyświetlany nieprawidłowo. Stanowi to realne zagrożenie dla życia dziecka. Wezwaniem do serwisów w Polsce objęto 7297 egzemplarzy tych modeli.
Ostatnia akcja dotyczy jeszcze 20 sztuk Klasy C (C205), E (W213 i C238) oraz GLC (X253). Usterka obejmuje elektroniczny sensor w układzie przekładni kierowniczej. Nieprawidłowy odczyt może zostać błędnie zinterpretowany, a przez to układ zostanie zablokowany.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: (22) 354 40 01.
Opel w modelu Insignia B Sports Tourer (rocznik 2018) wykrył wadliwe zabezpieczenie złączki wiązki elektrycznej w drzwiach. Może to przyczynić się do nieprawidłowego działania zamka. Kampanią serwisową objęto 307 egzemplarzy.
Natomiast w Astrze K wyposażonej w silnik wysokoprężny i manualną skrzynię biegów może dojść do poważnej usterki układu hamulcowego. Powodem jest stopniowy nacisk na pedał hamulca, w trakcie tej czynności istnieje ryzyko wytworzenia zbyt niskiego ciśnienia, a tym samym zmniejszenie siły. Akcja dotyczy 4760 samochodów wyprodukowanych w Polsce i Wielkiej Brytanii w latach 2016-18.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: (22) 209 17 77.
Użytkownicy Peugeot 107 zostają wezwani do serwisu z powodu nietrwałego mocowania szyby w drugiej parze drzwi. Jego jakość maleje wraz z wiekiem samochodu. Kampanią objęto 749 egzemplarzy tego modelu.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: (22) 444 21 14.
W Range Rover, Sport, Velar i Discovery z silnikami V6 lub V8 może dojść do pęknięcia śruby mocującej koła pasowego na wale korbowym silnika. Efektem tego jest utrata mocy oraz mechaniczne uszkodzenie jednostki napędowej. Kampanią serwisową w Polsce objęto 29 egzemplarzy z tych modeli.
Więcej, bo siedemdziesięciu sztuk Range Rover i Sport, dotyczy druga akcja serwisowa. Tym razem dotyczy przekaźnika kierunkowskazów, które mogą przestać działać. Komunikat o tej usterce nie wyświetli się na desce rozdzielczej. Wada ta dotyczy modeli z roczników 2018 i 2019.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: (22) 354 34 30.
Subaru Import Polska powiadomił o wadach w modelach Legancy i Outback wyprodukowanych w latach 2010-14. Wykryto w nich ryzyko zablokowania hamulca ręcznego w trakcie postoju lub jazdy przy niskich prędkościach. Wezwaniem do serwisu na rynku polskim objęto 2100 samochodów.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: (12) 687 43 00.
Toyota w modelach Proace i Proace Verso (łącznie 3222 egzemplarzy) wykryła szereg błędów:
- produkcja pomiędzy 3 marca 2016 a 20 listopada 2018 - w przypadku najechania na krawężnik lub przejazdu na nierównościach może dojść do poluzowania połączenia sworznia wahacza ze zwrotnicą, co w dłuższym czasie może spowodować całkowite rozłączenie tych elementów i utratę kontroli nad trakcją pojazdu,
- produkcja pomiędzy 4 października 2016 a 28 września 2018 - do podobnej sytuacji może dojść z powodu użycia zdeformowanej śruby łączącej przedni wahacz z konstrukcją nadwozia samochodu,
- produkcja pomiędzy 22 października 2016 a 20 października 2018 - identyczna sytuacja dotyczy zdeformowanych śrub łączących tylny wahacz z konstrukcją nadwozia samochodu,
- produkcja pomiędzy 11 marca 2016 a 3 kwietnia 2018 - może dojść do pęknięcia koła pasowego sprężarki układu klimatyzacji, co może doprowadzić do mechanicznego uszkodzenia znajdujących się obok podzespołów samochodu,
- produkcja pomiędzy 27 października 2016 a 11 października 2018 - podczas jazdy istnieje ryzyko poważnej awarii przekładni kierowniczej.
Błędy wykryto też w modelach Auris, Avensis, RAV4 oraz Verso wyprodukowanych w okresie 3 październik 2014 - 13 marca 2018 w fabrykach w Japonii, Turcji oraz Wielkiej Brytanii. Stwierdzono w nich potencjalne zagrożenie z powodu dokręcenia ze złym momentem śrub blokujących układu wtryskiwaczy. Efektem może być wyciek paliwa i wyczuwalny jego zapach w komorze silnika. W Polsce kampanią objęto 37 samochodów.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: (22) 449 05 00.
W Volvo XC60 (2018-19) wyposażonych w elektrycznie sterowaną klapę bagażnika może dojść do zamarznięcia ramion podnośników. W rezultacie użytkownik utraci możliwość jej otwarcia, a w skrajnych przypadkach rozerwania mechanizmu i rozrzucenia z dużą siłą sprężyn mocujących. Wada ta dotyczy 4210 sztuk tego modelu.
Szersza kampania obejmuje modele V40, V40CC, S60, S60CC, V60, V60CC, XC60, V70, XC70, S80 i XC90 z roczników 2015-16. W egzemplarzach wyposażonych w silnik wysokoprężny na przewodzie paliwowym mogą powstać niewielkie pęknięcia. Może to doprowadzić do wycieku paliwa. W Polsce wezwania do serwisu otrzymało 3938 właścicieli tych modeli.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: (22) 566 28 00.
|