BEZPIECZEŃSTWO DZIECI
Foteliki samochodowe | Maxi-Cosi AxissFix Air
Maxi-Cosi wprowadza pierwszy fotelik dziecięcy z poduszkami powietrznymi
31-10-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Maxi-Cosi
Nie tak dawno Ford dołączył do listy wyposażenia swoich modeli innowacyjną poduszkę powietrzną wbudowaną w tylne pasy bezpieczeństwa. Rozwiązanie działające na podobnej zasadzie zaproponowała właśnie firma Maxi-Cosi w samochodowym foteliku dla dzieci.
Standardowe wyposażenie samochodu w cztery czy sześć poduszek powietrznych nie jest dziś niczym wyjątkowym. Coraz częściej montowane są kolejne, np. chroniące kolana kierowcy czy pasażerów tylnej kanapy. Jednak wszystkie te rozwiązania wprowadzono z myślą o osobach dorosłych. Co prawda spełnią swoją rolę także w przypadku dzieci, ale nigdy w tym samym, pełnym zakresie.
Dlatego właśnie jednym z zadań fotelika samochodowego jest wyrównanie objętości ciała dziecka do sylwetki osoby dorosłej. Kolejne to przejęcie i rozproszenie energii powstałej podczas zderzenia. Pomimo to i tak, nierozwinięty jeszcze do końca układ kostny i tkanek mięśniowych dziecka narażony jest na duże przeciążenia. Głównie w okolicach podbrzusza, klatki piersiowej, ramion, szyi i głowy. Do pewnego stopnia amortyzują je (prawidłowo zapięte) szelki fotelika, nakładki i (również prawidłowo ustawiony) zagłówek.
Konstruktorzy Maxi-Cosi w poszukiwaniu kolejnych rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo dzieci w samochodzie nawiązali współpracę z francuską firmą Helite. Specjalizuje się ona w produkcji między innymi poduszek powietrznych stosowanych w kombinezonach dla motocyklistów. Pomysł ten przeniesiony został do konstrukcji przeznaczonych do przewozu dzieci. W efekcie powstał pierwszy na świecie, produkowany seryjnie fotelik samochodowy AxissFix Air z systemem poduszek powietrznych Air Safety.
Nowy fotelik Maxi-Cosi jest rozwinięciem znanego od lat modelu AxissFix. Tym samym dziedziczy jego najważniejsze cechy - system montażu Isofix (spełnia standard i-Size/R-129) z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether i obrotowe o 360 stopni siedzisko.
Rozwiązanie to pozwala na ustawienie fotelika tyłem lub przodem do kierunku jazdy. W tym przypadku pierwsza pozycja przeznaczona jest dla dziecka o wzroście od 61 do 87 cm, druga od 88 do 105 centymetrów (maksymalnie do wagi 19 kg). Z kolei możliwość ustawienia siedziska bokiem (czyli na wprost do drzwi samochodu) znacznie ułatwia wsiadanie i wysiadanie dziecka. Dodatkowo skorupa fotelika posiada 4-stopniową regulację pochylenia, a zagłówek siedem poziomów ustawienia wysokości.
Poduszki powietrzne umieszczone zostały w nakładkach pasów fotelika AxissFix Air. Impulsem do ich aktywacji są przesunięcia pozycji mocowań Isofix względem konstrukcji nadwozia samochodu. Producent deklaruje wykrycie takiej sytuacji w czasie 0,015 sekundy przy jednoczesnym napełnieniu poduszek dwutlenkiem węgla, którym zastąpiono tradycyjnie stosowany azot. Tak powstały kołnierz ma utrzymać w miejscu szyję i głowę dziecka oraz przejąć znaczną część energii zderzenia.
Po aktywacji poduszek powietrznych fotelik AxissFix Air, podobnie jak każdy inny egzemplarz uczestniczący w wypadku, musi być poddany utylizacji.
Nowy fotelik Maxi-Cosi oferowany jest z tapicerką Nomad dostępną w trzech kolorach: blue, grey i black. Jej elementy można zdjąć do prania, za wyjątkiem nakładek na pasach, w których umieszczono poduszki powietrzne. Nie wyklucza to jednak możliwości ich czyszczenia na sucho.
Maxi-Cosi AxissFix Air został wprowadzony do sprzedaży 17 października 2017 roku. W Polsce dostępny jest w wybranych sklepach, sugerowana cena detaliczna wynosi 2999 złotych. Przedstawiciele firmy nie ujawniają planów sprzedaży, ani rozszerzenia systemu Air Safety na inne modele fotelików Maxi-Cosi.