BEZPIECZEŃSTWO DZIECI

Foteliki samochodowe | Trzecie miejsce na kanapie

Narażanie dziecka na utratę życia

18-02-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Miesiąc temu do Sejmu wpłynął projekt zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym, które obejmują m.in. poziom bezpieczeństwa dziecka w czasie podróży samochodem. Jedna z nich budzi w nas zdecydowany sprzeciw.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dziecka na utratę życia

Podstawowym elementem testów samochodów prowadzonych przez naszą redakcję jest sprawdzenie wyposażenia wpływającego na komfort i bezpieczeństwo dziecka. W tym celu montujemy foteliki ze wszystkich grup wagowo-wiekowych. Od pewnego czasu ustawiamy także dwa foteliki na skrajnych miejscach kanapy (ich rozmieszczenie podyktowane jest mocowaniami typu Isofix). Dzięki temu w praktyczny sposób możemy ocenić ilość wolnego miejsca pomiędzy nimi.

Tymczasem projekt zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym "Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1 (pojazdy mające nie więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy - przypis redakcji) i N1 (pojazdy o masie maksymalnej nieprzekraczającej 3,5 tony - przypis redakcji), o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci".

Niestety, na podstawie testów naszych testów, na palcach jednej ręki możemy policzyć te modele, w których na kanapie znajdzie się miejsce dla trzeciej osoby (za co nie winimy producenta samochodu). Nawet przy założeniu, że będzie to dziecko w wieku 3 lat. Do tego dochodzi kwestia różnego sposobu montażu i zapinania pasa bezpieczeństwa. Nie trzeba też dużej wyobraźni do tego, co stanie się z dzieckiem siedzącym pomiędzy fotelikami podczas uderzenia w bok auta. Naszą batalię w tej sprawie zaczynamy od przeglądu wyników naszych testów.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Citroen Grand C4 Picasso

CITROEN GRAND C4 PICASSO

Dzięki trzem osobnym fotelom w II-rzędzie mamy pełnowymiarowy samochód dla 5 osób (+ 2 w składanych fotelach w bagażniku). Dzięki temu jest też odpowiednio dużo miejsca na zamontowanie jednocześnie 3 fotelików. Dodatkowo każdy z foteli ma regulację wzdłużną. Trzeba jednak brać pod uwagę, że w tym układzie, a także przy ustawieniu dwóch fotelików Isofix na skrajnych miejscach nie mamy dostępu do dodatkowych miejsc w bagażniku (nie mają one uchwytów Isofix).

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Citroen C5 Tourer

CITROEN C5 TOURER

Po zamontowaniu na skrajnych miejscach fotelików z grupy 1 i 2/3, pomimo dużej szerokości C5 Tourer, zabrakło miejsca dla 5-osoby.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Citroen DS3

CITROEN DS3

Ustawienie na kanapie dwóch fotelików pozbawia nas środkowego miejsca dla pasażera. W przypadku fotelików z grup I i II-III najlepiej wyjąć z kanapy zagłówki. Przestrzeń potrzeba na nogi dziecka wymaga przesunięcia do przodu foteli - w lepszej sytuacji jest pasażer, schowek kokpitu po jego stronie jest wklęsły.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Dacia Duster

DACIA DUSTER

Montowane na Isofix dwa foteliki (grupa 1 i 2-3) zabrały miejsce dla 5 pasażera - zresztą i tak fotelik zasłonił klamrę do wpięcia pasa bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Dacia Lodgy

DACIA LODGY

Trzy pary mocowań Isofix pozwalają na jednoczesny montaż 3 tego typu fotelików. W teście zmieściliśmy obok siebie dwa modele z grupy I i... tylko tyle. Z uwagi na boczne elementy (system SICT) nie było miejsca na fotelik Romer KidFix. Niemniej zmieściłby się zwykły model KidFix, a przerwa pomiędzy fotelikami ułatwiłaby wpięcie w klamrę pasa bezpieczeństwa. Ale przy takim ustawieniu fotelików mamy utrudniony dostęp do III rzędu siedzeń.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Ford Fiesta

FORD FIESTA

Po ustawieniu na skrajnych miejscach fotelików z grupy 1 i 2-3 Fiesta stała się samochodem 4 osobowym.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Ford Focus III kombi

FORD FOCUS III KOMBI

Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy (mocowania Isofix) dwóch dużych fotelików pozbawia nas miejsca dla piątego pasażera.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Ford Kuga

FORD KUGA

Ford Kuga to jeden z nielicznych testowanych przez nas modeli, w którym po zamontowaniu dwóch fotelików na kanapie, pomiędzy nimi, prawie zmieściła się dorosła osoba. Jej ruchy ograniczał system SICT w foteliku KidFix, w przypadku węższych fotelików byłoby OK.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Ford Tourneo Connect

FORD TOURNEO CONNECT

To naprawdę rzadko się zdarza, aby po zamontowaniu na skrajnych miejscach fotelików zmieściła się na kanapie 3 osoba. Tourneo Connect ma 2137 mm szerokości.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Ford Transit Custom

FORD TRANSIT CUSTOM

Najczęściej minivany mogą poszczycić się tak obszernym miejscem z tyłu. Po zamontowaniu fotelików na skrajnych miejscach na środku pozostała pełnowymiarowe siedzenie dla osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Honda Civic IX hatchback

HONDA CIVIC IX HATCHBACK

Wykorzystanie obu par mocowań Isofix pozbawia nas - co było do przewidzenia - środkowego miejsca kanapy.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Honda CR-V

HONDA CR-V

Ustawienie dwóch fotelików na skrajnych miejscach kanapy zabiera miejsce dla 5 pasażera. Ale już ustawienie ich obok siebie... - o tym będzie w podsumowaniu testu.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Hyundai i10 II

HYUNDAI I10 II

Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików wyklucza z pokładu 5 osobę. Zresztą fotelik po lewej stronie (na zdjęciu) są podstawą zasłania klamrę do wpięcia środkowego pasa bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Hyundai ix35

HYUNDAI IX35

Po zamontowaniu (na Isofix) na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików nie było już miejsca dla 5 pasażera.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Mazda 3 hatchback

MAZDA 3 HATCHBACK

Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików zabiera miejsce dla 5 pasażera.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Mazda 3 sedan

MAZDA 3 SEDAN

Montaż dwóch fotelików Isofix zabiera miejsce przeznaczone dla 5 pasażera.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Mercedes Klasa C

MERCEDES KLASA C

Wpięcie w mocowania Isofix dwóch fotelików zabrało miejsce dla 5 pasażera.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Nissan LEAF facelifting 2012

NISSAN LEAF

Po zamontowaniu na Isofix fotelików z grupy 1 i 2-3 brakuje miejsca dla 5 pasażera.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Nissan X-Trail III 4x4

NISSAN X-TRAIL III

Montaż na skrajnych miejscach kanapy fotelików Isofix "zabiera" miejsca dla 5-pasażera (w rezerwie pozostają jeszcze dwa składane fotele w bagażniku).

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Opel Insignia Country Tourer 4x4

OPEL INSIGNIA COUNTRY TOURER

Pomimo wyposażenia Opla Insigni w 3 pary uchwytów Isofix, na kanapie nie zmieściły się 3 testowane foteliki. Auto jest do tego za wąskie - udało się zapiąć obok siebie foteliki z grupy 0/0+ i 2-3.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Renault Clio Grandtour GT

RENAULT CLIO GRANDTOUR GT

Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików zabiera miejsce dla piątej osoby.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Renault Koleos facelifting 2013

RENAULT KOLEOS

Po ustawieniu na skrajnych miejscach kanapy fotelików z grupy 1 i 2-3 nie ma miejsca dla piątego pasażera.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Renault Megane III facelifting 2013

RENAULT MEGANE III

Zamontowanie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików Isofix wyklucza podróż piątego pasażera.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - SEAT Leon FR 5-drzwiowy

SEAT LEON

Zamontowanie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików (grupa 1 i grupa 2-3) wyklucza podróż 5 pasażera.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Skoda Octavia III kombi 4x4

SKODA OCTAVIA III KOMBI

Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików (grupa 1 i 2-3) pozbawia nas miejsca dla 5 pasażera.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Skoda Rapid Spaceback

SKODA RAPID SPACEBACK

Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików (grupa 1 i 2-3) zabrało miejsce dla 5 pasażera.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Suzuki S-Cross

SUZUKI S-CROSS

Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy dwóch dużych fotelików wyklucza podróż 5 osoby.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Suzuki SX4

SUZUKI SX4

Ustawienie dwóch fotelików na skrajach kanapy praktycznie pozbawia nas miejsca dla 5 osoby.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Suzuki Swift 5-drzwiowy

SUZUKI SWIFT

Po zamontowaniu dwóch fotelików na kanapie nie ma już miejsca dla 3 osoby.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Toyota Auris

TOYOTA AURIS

Po ustawieniu na kanapie dwóch fotelików nie ma już miejsca dla 5 pasażera. W naszym przypadku w wykorzystaniu rozkładanego podłokietnika z miejscami na napoje (standard od wersji wyposażenia Premium) przeszkadzał system SICT fotelika KidFix.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Volkswagen Golf Variant

VOLKSWAGEN GOLF VARIANT

Pomimo, że kombi jest nieco szersze od hatchbacka, to po ustawieniu dwóch fotelików na skrajnych miejscach kanapy nie ma już miejsca dla piątego pasażera. Ochrona boczna fotelika SICT przeszkadza w rozłożeniu środkowego podłokietnika kanapy.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Volkswagen Sportsvan

VOLKSWAGEN SPORTSVAN

Ustawienie na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików Isofix zabiera miejsce dla piątej osoby. Taki układ fotelików nie przeszkadza w funkcjonalności przesuwania obu części kanapy.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Volkswagen Tiguan 4Motion

VOLKSWAGEN TIGUAN

Po ustawieniu na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików zabrakło miejsca dla piątego pasażera.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Trzecie dziecko na kanapie - Volvo S60

VOLVO S60

Zamontowanie dwóch fotelików Isofix nie pozostawiło zbyt wiele miejsca na środkowym miejscu kanapy.