TECHNIKA

Motocykle | Systemy wspierające bezpieczeństwo

Seryjny ABS w motocyklach

16-11-2016 | opr. Maciej Kalisz | foto: Bosch

Układ ABS może znacznie ograniczyć skutki wypadków z udziałem motocyklistów. Obowiązek takiego seryjnego wyposażenia zostanie wprowadzony w UE od stycznia 2017 roku.

TECHNIKA | Moduł układu ABS firmy Bosch

Specjaliści z firmy Bosch szacują, że w przeciągu najbliższych pięciu lat globalna produkcja motocykli osiągnie 160 milionów sztuk rocznie. Już dziś stawia to nowe wyzwania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa kierującym tymi jednośladami. Jednym ze sposobów na to jest wprowadzenie układu ABS do obowiązkowego wyposażenia motocykli.

Realne korzyści z tego rozwiązania wylicza Bosch na przykładzie Indonezji i Tajlandii. Co roku w obu krajach ginie ponad 20 tysięcy motocyklistów! Analiza przyczyn tych wypadków i zgonów doprowadziła do wniosku, że 25 proc. zdarzeń można było uniknąć, gdyby motocykl wyposażony był w układ ABS.

Wnioski te jednak nie są nowe, większość krajów na całym świecie systematycznie wprowadza stosowne regulacje prawne. I tak od stycznia 2017 roku każdy nowy motocykl o pojemności powyżej 125 cm3 na terenie Unii Europejskiej będzie musiał być wyposażony w ABS. Rok później taki obowiązek wprowadzi Japonia i Indie, a następnie Tajwan. Z kolei Brazylia chce rozszerzyć ten przepis na motocykl o pojemności powyżej 300 cm3. Nad podobnym projektem pracują też odpowiednie resorty w USA i Australii.

TECHNIKA | Rozwój modułu ABS firmy Bosch na przestrzeni lat 1995-2016

Udział Boscha w tych pracach nie jest przypadkowy. W 1995 roku firma ta wprowadziła na rynek pierwszy ABS do motocykli. Przez ten czas fabryki opuściło zaledwie 2 mln sztuk, co przy obecnej skali produkcji jest znikomą liczbą. Obecnie Bosch wprowadza 10. generację tego układu, który w porównaniu z poprzedniej jest aż o 45 proc. mniejszy i 30 proc. lżejszy. Pierwszym na świecie motocyklem, w którym będzie seryjnie montowanym jest Kawasaki Versys-X 300, kolejnym Suzuki GSX-S 125 rocznik modelowy 2018.

Bosch jest również prekursorem w produkcji systemu stabilizacji toru jazdy motocykla (MSC) oraz asystenta martwego pola w lusterkach bocznych.