portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane
POLSKIE DROGI | Domknięcie przebiegu drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
SALON SAMOCHODOWY
Pierwsza jazda

Ambitne plany Peugeota
24-01-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Przedstawiciele Peugeota szacują, że w Polsce roczny popyt na sedany segmentu C, wyniesie 10-12 tys. aut. Sami chcą sprzedać 2 tys. sztuk, a osiągnięcie celu ma zapewnić model 301.



Zamierzenie dość ambitne, bo przy tych wyliczeniach 2 tys. aut to około 20 proc. sprzedaży w całym segmencie. A u boku jeszcze bliźniaczy konkurent w postaci Citroena C-Elysse czy Chevrolet Cruze, Renault Fluence i Volkswagen Jetta. Nie można też zapomnieć o Skodzie Rapid, której atutem nadwozie typu liftback i to ona jest najczęściej zestawiania jako bezpośredni rywal w walce o klienta. Zarówno tego indywidualnego, jak i floty.

Peugeot 301 opracowano na płycie podłogowej PSA nr 1, czyli tej samej co w modelu 208. Oczywiście zwiększono w niej wszystkie wymiary. Długość auta mierzy 4442 mm przy rozstawie osi 2652 mm, wysokość to 1466 mm, a szerokość całkowita z lusterkami to 1953 mm.



To na co zwraca uwagę producent to zwiększony prześwit, który różni się w zależności od silnika. Najniżej zawieszono 1.6 VTi - 138 mm, a w sztandarowym 1.2 VTi jest o 4 mm więcej. To ponoć celowe rozwiązanie przystosowane do jakości dróg w krajach, gdzie 301 znajdzie najwięcej odbiorców. A są to Chiny, Ameryka Południowa, Algieria i Rosja. W Europie będzie to część centralna i wschodnia, a zabraknie go m.in. w rodzinnej Francji, choć powstaje on w sąsiedniej Hiszpanii (Vigo).

Od "trzysta jedynki" Peugeot rozpoczyna nową segmentację swoich modeli. Owa "jedynka" na końcu ma oznaczać popularny samochód na przysłowiową kieszeń Kowalskiego. Jedni uważają to za auto nisko budżetowe, jednak sam producent akcentuje przy tym ponad przeciętne wyposażenie. I nie trudno się z tym zgodzić, bo na prezentacji przypadła nam do jazdy topowa wersja "Allure" z silnikiem benzynowym 1.6 VTi 115 KM i 4-stopniową przekładnią automatyczną. Trzeba za nią zapłacić 59 600 złotych.



Najtańszą w ofercie jest Access z nowym, trzycylindrowym silnikiem benzynowym 1.2 VTi o mocy 72 KM i 5-biegową skrzynią manualną. To wydatek rzędu 39 900 złotych. Polski oddział Peugeot zakłada jednak, że u nas największą popularnością cieszyć się będzie wersja Active, która jest o 6 tys. złotych droższa. Na początek dokładana jest 5 letnia gwarancja.

Wracając jeszcze do nowego silnika. Poza tym, że jest lżejszy o około 25 kg od porównywalnej jednostki, wytwarza mniej wibracji i hałasu, można go zasilać benzyną o 87 oktanach.

Wyposażenie każdej wersji 301 nie odbiega od dzisiejszych standardów. Na liście znajdują się m.in. 4 poduszki powietrzne, w tym boczne, których powierzchnia chroni także głowy siedzących z przodu osób. Do tego światła do jazdy dziennej, centralny zamek z pilotem, kolumna kierownicy regulowana na wysokość, w tym samym kierunku fotel kierowcy, przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami napięcia, elektrycznie sterowane szyby z przodu, ABS, ASR, elektroniczny rozdzielacz siły hamowania pomiędzy osiami oraz ESP.



Pod kątem bezpieczeństwa dzieci również jest wszystko, a nawet dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików, tzw. top tether. Umieszczono go w najpraktyczniejszym miejscu, czyli zagłówkami tylnej kanapy.

Testowaną wersję wzbogaciły m.in. elektrycznie sterowane szyby z tyłu. Zaskakuje przy tym wybór miejsca montażu przycisków do ich sterowania. Cztery znajdują się przy konsoli zmiany biegów, a z tyłu w środkowym tunelu. Jak tłumaczyli przedstawiciele producenta pomoże to obniżyć koszty serwisowania, bo przy naprawie wystarczy podnieść jeden element, zamiast demontować tapicerkę w każdych drzwiach.

Ponadto pojawiła się klimatyzacja manualna, za to z funkcją A/C Max, czyli czegoś na zasadzie przycisku "auto", radioodtwarzacz CD z AUX i USB oraz sterowaniem w kole kierownicy i zestawem głośnomówiącym opartym na bluetooth, a także opcjonalny pakiet zimowy obejmujący podgrzewane fotele przednie i szybę na wysokości piór wycieraczek (1000 zł).



We wnętrzu uwagę przyciąga skórzana kierowca, która została spłaszczona u dołu, a na tylnej kanapie tylko dwa, zintegrowane z oparciem, zagłówki. Osoba siedząca na środku, choć ma trzypunktowy pas, nie ma na czym oprzeć głowy.

Same oparcie kanapy jest dzielone asymetrycznie i składane. Za nim przestrzeń bagażowa mierząca 506 litrów, a maksymalnie 1332. Na zewnątrz klapę bagażnika otworzymy tylko z pilota, a od środka przyciskiem znajdującym się po lewej stronie kolumny kierownicy. Pod podłogą bagażnika zmieściło się jeszcze pełnowymiarowe koło zapasowe.



Generalnie 301 wygląda jak wzorcowy sedan, z tą przewagą, że nie ma odpowiednika wśród hatchbacków, i myślą o takim nadwoziu był zaprojektowany od początku. Póki co o jego praktyczności niewiele można powiedzieć, bo podczas prezentacji nie było do tego warunków i czasu. Za to jazda na dystansie 150 km dostarczyła wielu przyjemności, co było zasługą i łatwego znalezienia odpowiedniej pozycji za kierownicą i zawieszenia i, a może przede wszystkim, automatycznej skrzyni biegów. Za to jest już gorzej jeśli spojrzymy na średnie spalanie tej wersji.

Testowany model:
Peugeot 301 1.6 VTi 115 KM, 4-przełożeniowy automat, prędkość maksymalna 188 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 10,8 sekundy, średnie zużycie paliwa 10 l/100 km, wyposażenie "Allure", cena podstawowa 59 600 złotych.

czytaj także:
· Route 301
· PoczÄ…tek nowej numerologii
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry