portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane
POLSKIE DROGI | Domknięcie przebiegu drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
SALON SAMOCHODOWY
Prezentacje | Salon Samochodowy Paryďż˝ 2014 | Skoda Fabia

Wyczekiwany debiut
08-10-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Skoda odnowi�a prawie ca�� swoj� gam� samochod�w. Swojej kolejki doczeka�a si� w ko�cu i Fabia, a to jeden z najpopularniejszych modeli tej marki.



Jeszcze kilka miesi�cy temu Fabia prowadzi�a w rankingu sprzeda�y nowych samochod�w w Polsce. Obecnie zosta�a zepchni�ta na 2. miejsce za spraw� wi�kszej Octavii (czytaj tak�e: TESTY | W podw�jnej koronie). Ci�ko b�dzie wywalczy� jej powr�t na fotel lidera, bo zaczyna ju� odczuwa� oddech na zderzaku... Rapida (czytaj tak�e: TESTY | Maxi-Fabia czy Mini-Octavia?). Ten zupe�nie nowy model w ofercie Skody wdar� si� w�a�nie do TOP 10 wspomnianego rankingu. Czy co� w tej sytuacji zmieni debiut III-generacji?

Skoda wpychaj�c Rapida pomi�dzy Fabi� i Octavi� musia�a co� w nich zmieni�. Dlatego ta ostatnia uros�a i aby by� w tym konsekwentnym Fabia musi by� mniejsza. Zbudowano j� na tej samej p�ycie pod�ogowej co Polo i r�nice pomi�dzy drug�, a trzeci� generacj� faktycznie s�, tyle �e bardzo minimalne.



Hatchback jest o 8 mm kr�tszy (3992), co nie przeszkodzi�o zwi�kszy� o 19 mm (2470) rozstawu osi. Komfort podr�y podniesie szersze (1732 mm) wn�trze. Aby zr�wnowa�y� aerodynamik� kr�tszego auta obni�ono go do (1467 mm).

Ten sam rozstaw osi zachowuje kombi, ale oczywi�cie jest d�u�sze (4257 mm). Poprzednia generacja takiej Fabii - w zale�no�ci od ukszta�towania zderzaka - mierzy�a od 4247 do 4352 mm.



Pomimo mniejszych rozmiar�w Fabia zyska�a na przestrzeni baga�nika. W hatchbacku mierzy on teraz 330 litr�w (max 1150), a w kombi od 530 do 1395 litr�w. Opcjonalnie baga�nik mo�e zosta� przedzielony podw�jn� pod�og�.



Kokpit upodobniono do nowszych modeli Skody, a dok�adnie do tych, kt�re mo�emy spotka� w Grupie Volkswagena. Na jego �rodku mo�e znale�� si� kolorowy i dotykowy ekran o przek�tnej 6,5 cala. Zupe�n� nowo�ci� u czeskiego producenta jest pe�na integracja multimedialnego systemu ze smartfonem. Mirror Link pozwala odwzorowa� na ekranie kokpitu uk�ad aplikacji z telefonu z pe�n� ich funkcjonalno�ci�. Pojawi� si� te� dodatkowe, dydykowane dla tego systemu, jak Parkopedia z baz� og�lnodost�pnych miejsc parkingowych.

Kolejne debiuty w Fabii obejmuj� elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo. W�r�d nich jest Front Assistant pozwalaj�cy unikn�� kolizji przy niewielkiej pr�dko�ci, system rozpoznawania zm�czenia u kierowcy i hamulec antykolizyjny zapobiegaj�cy bezw�adnemu przesuwaniu si� samochodu po wypadku. W uk�adzie jezdnym zastosowano (znany m.in. z Golfa) uk�ad XDS+ poprawiaj�cy przyczepno�� k� bez wzgl�du na pr�dko�� i wykonywany manewr.

Ciekawostk� jest miejsce przeznaczone na kamizelk� odblaskow�. W Rapidzie i Octavii by�a ona schowana pod fotelem kierowcy, w Fabii jest to osobny schowek w lewych drzwiach.

Jak bardzo uboga do tej pory by�a oferta Fabii �wiadczy trafienie na list� wyposa�enia czujnik�w parkowania z przodu, wycieraczek z czujnikiem deszczu i �wiate� z czujnikiem zmierzchu czy bezkluczykowego dost�pu do wn�trza.

Pod mask� hatchbacka znajduj� si� nowe jednostki nap�dowe. 3-cylindrowy silnik benzynowy MPI o pojemno�ci jednego litra i mocach 60 lub 75 KM b�d� 4-cylindrowy 1.2 TSI 90 lub 110 KM. W�r�d wysokopr�nych b�dzie tylko 1.4 TDI do wyboru 75 (GreenLine), 90 lub 105 KM. W zale�no�ci od nich montowana b�dzie 5- lub 6-biegowa skrzynia mechaniczna b�d� przek�adnia DSG.



Jako pierwszy, na pocz�tku przysz�ego roku, do polskich salon�w trafi hatchback. Po nim zadebiutuje - dro�sze o 2,5 tys. z�otych - kombi, a nast�pnie wersja GreenLine.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry