portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Rusza budowa kolejnego odcinka S19
TESTY | Dogrywka - Honda CR-V ładowana bez podłączenia do gniazdka
AKCJE SERWISOWE | Stellantis, Kia i Toyota z fabrycznymi wadami

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY
Pierwsze wrażenia | Skoda Octavia III kombi 4x4

W podwójnej koronie
20-02-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W ubiegłym roku Octavia była najczęściej kupowanym modelem w Polsce. Ponad połowę jej sprzedaży stanowiła wersja kombi.



Wyniki te jednak nie zaskakują, bo Skoda od lat ma mocną pozycję na polskim rynku. Nową Octavię, która zadebiutowała w ubiegłym roku, zbudowano na płycie modułowej MQB. Na tej samej co nowy Golf, Audi A3 i SEAT Leon. Będąc w takiej rodzinie dziedziczy z niej wszystko co najlepsze. Do tego dochodzi cena, która w Polsce wciąż jest ważnym kryterium wyboru. A i drugi popularny model Skody, Fabia, nie doczekał się jeszcze nowej generacji.



Po wprowadzeniu do oferty Rapida, Skoda przemeblowała pozycjonowanie swoich modeli. Dzięki temu nowa Octavia urosła, choć i w poprzedniej generacji było dużo miejsca w środku. Liftback, który jako pierwszy pojawił się na rynku, zyskał 90 mm na długości i aż 110 mm na rozstawie osi. Wymiary te zachowano również w kombi, co tylko nieznacznie powiększyło bagażnik. W pierwszym przypadku ma on 590, a w drugim 610 litrów pojemności (do wysokości rolety).

Za dopłatą 650 złotych zamówić można dzielenie poziomów podłogi bagażnika. Górna jest na równi z progiem załadunkowym, do dolnej oferowane są jeszcze przegródki i uchwyty. Oprócz rolety zasłaniającej bagażnik, w zależności od wersji wyposażenia, jest jeszcze kilka siatek i haczyków, którymi można zabezpieczyć przewożone przedmioty.

W testowanym modelu zamontowano elektrycznie podnoszoną i opuszczaną klapę bagażnika. Wymaga to kolejnej dopłaty i to aż 1450 złotych. Przestrzeń bagażową można powiększyć o bagażnik dachowy. W cenie auta zawarto czarne relingi dachowe. Jeśli ktoś chce mieć srebrne, jak w naszej, musi dopłacić 600 złotych. Dwa razy tyle kosztują chromowane obramowanie szyb bocznych.



Nasza Octavia to topowa wersja wyposażenia Elegance. Ale trzeba w tym miejscu podkreślić, że od strony bezpieczeństwa każda z nich, a są trzy, posiada m.in. 7 poduszek powietrznych, hamulec antykolizyjny (zapobiega niekontrolowanemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu) oraz cały zestaw systemów pochodnych od ABS i ESP.

Jest też długa lista opcji. To m.in. boczne poduszki powietrzne montowane na kanapie, system pomagający ruszyć na wzniesieniu i czujniki ciśnienia powietrza w kołach. Są również warte rozważenia systemy: Crew Protect Assistant w chwili wykrycia możliwości dojścia do kolizji zamyka wszystkie szyby (600 zł), Front Assistant, czyli funkcja aktywnego hamowania (1200 zł), Lane Assist utrzymujący pojazd na swoim pasie ruchu (1700 zł), czy Intelligent Light Assistant zmieniający automatycznie światła drogowe na mijania (750 zł). Większość z nich można dokupić w o wiele tańszych pakietach.



Najważniejszym wyróżnikiem testowanej wersji jest napęd 4x4. Dostępny jest on tylko z trzema silnikami, najmocniejszym benzynowym i dwoma wysokoprężnymi. Standardowo napędzana jest przednia oś, zaś druga załącza się automatycznie po wykryciu braku przyczepności do podłoża. Odpowiada za to sprzęgło Haldex najnowszej, piątej, generacji.



Z wersją 4x4 nie dostaniemy sportowego zawieszenia oraz, co zrozumiałe, elektronicznej blokady dyferencjału XDS. Jest za to Drive Set Up (400 zł), którym definiujemy nasz sposób jazdy - normal, sport i eco. Czwarta możliwość to indywidualne ustawienia.

Niestety, prześwit wersji z napędem na cztery koła nie różni się od pozostałych modeli. Wynosi on zaledwie 140 mm, a można go nieznacznie podnieść montując 18-calowe felgi (w standardzie są siedemnastki). Jeśli ktoś jednak ktoś zdecyduje się na jazdę na skróty musi uważać na karoserię. Tylko do dwóch niższych poziomów wyposażenia proponowany jest pakiet na bezdroża. Zresztą miłośnicy takiej jazdy czekają na wersję Scout, która jako ostatnia dołączy do nowej Octavii podczas najbliższego Salonu Samochodowego w Genewie.



Pod maską auta znalazł się najmocniejszy silnik wysokoprężny 2.0 TDI 150 KM. Napęd przenosi 6-biegowa skrzynia manualna, w której optymalny moment zmiany przełożenia podpowiada komputer pokładowy. W oszczędnym zużyciu paliwa ma pomóc montowany standardowo system Start-Stop.



Testowana wersja: Skoda Octavia Kombi III 4x4 2.0 TDI 150 KM, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 213 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 8,7 sekundy, średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km, wyposażenie Elegance, cena podstawowa 105 600 złotych.

czytaj także:
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Foteliki i wózki
· Plusy i minusy | Kombi z nie do koÅ„ca praktycznym bagażnikiem
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry