TECHNIKA

Bezpieczeństwo bierne | Poduszki powietrzne

Centralna poduszka powietrzna

20-11-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ZF TRW, film: Euro NCAP

Na poziom bezpieczeństwa na drodze składają się również elementy minimalizujące skutki wypadków. Do najbardziej efektywnych w tym zakresie zaliczane są poduszki powietrzne.

Technika - pomysł na centralną poduszkę powietrzną, chroniącą przed interakcją głowy kierowcy i pasażera

Komplet sześciu poduszek powietrznych uchodzi już za standard wyposażenia nowego samochodu osobowego. Coraz częściej z listy opcji możemy wybrać też poduszki boczne montowane z tyłu. Kolejnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa jest upowszechnienie poduszki chroniącej nogi kierowcy. Niektórzy producenci idą już dalej oferując także ochronę kolan pasażera. Co jeszcze można wymyślić w tej dziedzinie?

Ford przy okazji wprowadzania na rynek nowego Mondeo zaimportował zza oceanu poduszki ukryte w pasach bezpieczeństwa, ale tylko tych na skrajnych miejscach z tyłu. Mają one za zadanie minimalizować przeciążenia działające na klatkę piersiową podczas zderzenia. Z kolei firma Takata, na tegorocznym salonie samochodowym we Frankfurcie, zaprezentowała koncepcję poduszki umieszczonej pomiędzy przednimi fotelami.

Wynikiem prac nad takim samym rozwiązaniem pochwaliło się właśnie konsorcjum ZF TRW. Według założeń projektantów taka poduszka, podczas zderzenia bocznego, ma uchronić osoby siedzące z przodu przed uderzeniem o siebie. O tym jak bezwładnie przemieszcza się wówczas nasze ciało możemy zobaczyć na filmach z testów organizacji Euro NCAP.

Centralna poduszka powietrzna ma zadziałać zawsze, bez względu na obecność drugiej osoby czy stronę uderzenia w auto. Zaś jej optymalnym kształtem po napełnieniu jest trójkąt. Rozwiązanie to zostało już udostępnione konstruktorom samochodów. Być może jej wdrożenie do seryjnej produkcji przyspieszy zapowiedź organizacji Euro NCAP, która od 2018 roku chce zaostrzyć kryteria oceny poziomu ochrony podczas zderzenia bocznego.

Do takich sytuacji dochodzi głównie podczas nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu. Według statystyk policji w 2014 roku była to najczęstsza przyczyna wypadków drogowych w Polsce. W 7710 zdarzeniach (22 proc. ogółu) rannych zostało 9991 osób (23 proc.), a kolejne 323 osoby poniosły śmierć (10 proc.).

Innym zdarzeniem, w których centralna poduszka powietrzna powinna przynieść wymierne efekty, jest uderzenie bokiem samochodu w drzewo bądź w słup. W 2014 roku na naszych drogach doszło do 2760 takich wypadków (8 proc. ogółu), w których obrażenia odniosło 3487 osób (8 proc.) i zginęło 518 osób (18 proc.). Jednak nie wszystkie ofiary to osoby siedzące z przodu.