TECHNIKA

Badania na rzecz poprawy bezpieczeństwa

Euro NCAP nagradza Volvo za system WHIPS

20-01-2007 | tekst: Maciej Kalisz | foto i rysunki: Volvo

Testy zderzeniowe Euro NCAP przeprowadzane są na wielu płaszczyznach, w których uzyskane wyniki w sposób szczegółowy pokazują stopień ochrony zapewniany przez dane auto. Analizują je później wnikliwie producenci samochodów, dla których stanowią nieocenione w dalszych pracach nad ulepszaniem systemów bezpieczeństwa, źródło informacji.

TECHNIKA | Volvo, konstrukcja foteli WHIPS

W ostatnim czasie specjaliści z organizacji Euro NCAP i ADAC (niemiecki Automobilklub współtworzący Euro NCAP) przeprowadzili między innymi badania na temat ochrony podróżnych w przypadku najechania na tył auta. Test ten obejmował fotele samochodowe i sposób ich zachowania przy zderzeniach. Za najlepszy w tej dziedzinie wskazano oferowany przez Volvo fotel z system WHIPS (Whiplash Protection System). Podobne wyniki uzyskano wcześniej w badaniach przeprowadzonych przez Szwedzki Zarząd Dróg Publicznych i firmę ubezpieczeniową Folksam.

TECHNIKA | Volvo, ochrona pasażerów przed skutkami uderzenia w tył samochodu

W trakcie uderzenia w tył auta na odniesienie poważnych urazów kręgów szyjnych narażone są osoby siedzące z przodu najechanego pojazdu. Aby temu przeciwdziałać skonstruowano między innymi aktywne zagłówki, które w chwili uderzenia maksymalnie wychylają się w stronę głowy siedzącej osoby.

Koncern Volvo swoje prace nad stworzeniem odpowiedniego przed tym zabezpieczenia rozpoczął w latach 80. Pierwszym ich efektem było skonstruowanie foteli, w których w momencie uderzenia w tył auta, cofało się oparcie z jednoczesnym przesunięciem się w przód zagłówka. W 1998 roku system został wprowadzony jako WHIPS (Whiplash Protection System). Konstrukcja przednich foteli w sposób kontrolowany wyhamowuje siły działające na szyję i kark. Obecnie WHIPS dostępny jest standardowo w każdym modelu Volvo.

TECHNIKA | Volvo, ochrona pasażerów przed skutkami uderzenia w tył samochodu

Wszystkie współczesne modele Volvo wyposażone są standardowo w system WHIPS - na zdjęciu najnowsze Volvo C30


Typowe sekwencje ruchu w trakcie uderzenia w tył samochodu

TECHNIKA | Volvo, typowe sekwencje ruchu w trakcie uderzenia w tył samochodu, 0 ms

0 ms (w milisekundach)

TECHNIKA | Volvo, typowe sekwencje ruchu w trakcie uderzenia w tył samochodu, 40 ms

40 ms (w milisekundach)

TECHNIKA | Volvo, typowe sekwencje ruchu w trakcie uderzenia w tył samochodu, 80 ms

80 ms (w milisekundach)

TECHNIKA | Volvo, typowe sekwencje ruchu w trakcie uderzenia w tył samochodu, 120 ms

120 ms (w milisekundach)

TECHNIKA | Volvo, typowe sekwencje ruchu w trakcie uderzenia w tył samochodu, 160 ms

160 ms (w milisekundach)