Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Mercedes GLC SUV 350e 4Matic
Dziecko w Mercedesie GLC - foteliki i wózki
30-03-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Pomimo, że w Mercedesie GLC udało się zmieścić i zapiąć pasami bezpieczeństwa dziecko pomiędzy dwoma fotelikami na kanapie, to nie dopuszczamy stosowania takiego rozwiązania w praktyce. Znacznie mniejszy bagażnik w hybrydzie pomieścił jednocześnie oba wózki dziecięce.

Foteliki dziecięce użyte w teście Mercedesa GLC SUV 350e 4Matic:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Mercedes proponuje własny system rozpoznawania fotelika ustawionego tyłem do kierunku jazdy i automatycznego odłączenia poduszki powietrznej pasażera. Po ustawieniu i zapięciu pasami fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus kontrolka Airbag nadal wskazywała pozycję ON, dopiero obciążenie siedzenia plecakiem o wadze około 8 kg, zmieniła status poduszki na OFF. Przy takim ustawieniu fotel pasażera powienien być maksymalnie obniżony (elektryczna regulacja jest opcją w cenie 2823 złotych).

Po ustawieniu z przodu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy całość powinna być maksymalnie odsunięta od kokpitu. Pomimo to osoba dorosła siedząca na kanapie nie powinna narzekać na brak miejsca na nogi.

Fotelik Maxi-Cosi Pebble Plus można zamontować także za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix. Dzięki obudowaniu plastikowymi nakładkami punktów Isofix, szyny fotelika wpina się szybko i poprawnie. Szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika z samochodu.

Ustawienie fotelika dziecięcego na kanapie w pozycji tyłem do kierunku wymaga odsunięcia od niego przedniego fotela (z tego powodu przeważnie wyklucza to miejsce za kierowcą). Z kolei pasażer nie powienien narzekać na brak miejsca na nogi.

Baza 2WayFix służy także do montażu fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl. Po ustawieniu w pozycji tyłem do kierunku jazdy (zalecanej do 4 roku życia) należy także maksymalnie odsunąć fotel pasażera.

Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix można zamontować także przodem do kierunku jazdy. Po wyjęciu zagłówka z kanapy Mercedesa GLC bez przeszkód mogliśmy regulować w pełnym zakresie pochylenie skorupy fotelika. Wszystkie elementy Maxi-Cosi, jak i wyprofilowania kanapy samochodu, spełniają standard i-Size.

Punkty do wpięcia dodatkowej klamry mocującej fotelik Isofix (top-tether) znajdują się w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy. Najprościej całą operację wykonamy od kabiny pasażerskiej, dzielone oparcia (40:20:40) można też złożyć od strony bagażnika.

Britax-Romer Trifix ma najgrubsze szyny spośród wszystkich używanych przez nas do testów fotelików, fabryczne nakładki na punkty Isofix zdecydowanie ułatwiają ich wsunięcie. Także przy tym foteliku musieliśmy wyjąć zagłówek z kanapy samochodu. Całość idealnie przylegała do siedziska i oparcia kanapy, mogliśmy przy tym korzystać z pełnego zakresu regulacji kąta nachylenia skorupy fotelika.

Podstawa fotelika Recaro nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Wysokość od kanapy do podsufitki mierzy 96 cm.

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z regułu praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
W Mercedesie GLC udało się zmieścić na tym miejscu dziecko, jednak nie miało swobody ruchu, zaś przebieg zapiętego pasa bezpieczeństwa nie daje żadnej ochrony, a nawet stwarza realne zagrożenie (wysokość szyi) podczas gwałtownego hamowania. Można też przypuszczać, że podczas uderzenia w bok samochodu, dziecko siedzące na środkowym miejscu zostanie zmiażdżone przez foteliki.
Według naszych pomiarów szerokość kanapy Mercedesa GLC liczy 130 cm, zaś pomiędzy dwoma zamontowanymi na skrajnych miejscach fotelikami dziecięcymi pozostało 36 cm.

Wózki dziecięce użyte w teście Mercedesa GLC SUV 350e 4Matic:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

W wersji hybrydowej Mercedesa GLC pojemność bagażnika wynosi 395 litrów (w modelu z tradycyjną jednostką 550 litrów). Według naszych pomiarów jego podłoga ma 90 cm długości i 110 cm szerokości. Na tej powierzchni bez problemów zmieściliśmy obie części wózka dziecięcego X-lander.

Na długość bagażnika zmieścił się także złożony wózek-spacerówka Quinny Zapp Xtra 2.

Po zdjęciu kółek z wózka Quinny schowaliśmy go do gondoli X-pram, którą położyliśmy na podwoziu X-lander. W ten sposób udało nam się spakować oba wózki i zasunąć roletę (wysokość od podłogi bagażnika 36 cm). Klapa bagażnika otwiera się na wysokość 203 cm (obniżone podwozie GLC) lub 206 cm (podniesione podwozie). Różnica w wysokości górnej krawędzi zderzaka wynosi odpowiednio 66 i 69 cm.
|