Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Toyota Auris Touring Sports II facelifting
Dziecko w Toyocie Auris II kombi - foteliki i wózki
10-01-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Druga generacja Toyoty Auris to nieco starszy model, którego nie objął wprowadzony w 2013 roku standard i-Size (R129). Zaletą testowanej wersji, jak to w kombi, jest pojemny bagażnik, kryjący dodatkową przestrzeń pod podłogą.

Foteliki dziecięce użyte w teście Toyoty Auris II kombi:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
• Poznaj nasze oceny z montażu fotelików dziecięcych i pakowania wózków do bagażnika Toyoty Auris II w nadwoziu hatchback (test z 2013 roku)

Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Montaż takiego fotelika możliwy jest wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa (ma on regulowaną wysokość). Przednie fotele mają profilowane siedziska i oparcia. Podczas prób z użyciem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie zauważyliśmy żadnych problemów.
Opcjonalny pakiet Comfort zawiera między innymi funkcję podgrzewania przednich foteli.

Ustawienie fotelika tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. A także obniżenia fotela pasażera - w Toyocie Auris regulacja ta niedostępna jest jedynie w bazowej wersji wyposażenia Active. W takiej konfiguracji osoba dorosła siedząca z tyłu może mieć za mało miejsca na swoje nogi.

Na skrajnych miejscach kanapy Toyoty Auris znajdują się pary mocowań fotelików Isofix. Można w nie wpiąć także bazę, np. Maxi-Cosi 2WayFix, która jest kompaktybilna z fotelikiem Pebble Plus. Podczas montażu tego zestawu nie zauważyliśmy żadnych problemów. Szeroko otwierane drzwi auta ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika z kabiny pasażerskiej.

Ustawienie na kanapie fotelika w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego podsunięcia fotela pasażera do kokpitu. Osoba dorosła siedząca na tym miejscu nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości kolan.

Na bazie 2WayFix można ustawić także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl przeznaczony dla nieco starszego dziecka (według producenta optymalny wzrost pomiędzy 67 a 105 cm). W tym przypadku także szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z wsadzaniem i zapinaniem dziecka w foteliku.

Gdy dziecko podrośnie fotelik ten można odwrócić do pozycji przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak korzystanie z ustawienia tyłem najdłużej jak się da). W tej konfiguracji musieliśmy podnieść do góry zagłówek kanapy (ma on jednostopniową regulację wysokości pomiędzy 72 i 80 cm). Zapewnia to lepsze oparcie pleców fotelika, jednocześnie nie mieliśmy żadnych problemów z ustawianiem kąta pochylenia skorupy w pełnym zakresie.
Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi zostały zaprojektowane pod kątem standardu i-Size, do którego nie została przystosowana kanapa Toyoty Auris. Nie wyklucza to ich montażu, a nasze próby potwierdziły brak jakichkolwiek problemów z dopasowaniem. Należy jednak starannie dobierać foteliki dziecięce do tego modelu, najlepiej przymierzyć je przed zakupem, a o radę bądź opinię poprosić sprzedawcę.

Za skrajnymi miejscami kanapy znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia fotelików dziecięcych typu Isofix, tzw. top-tether. Umieszczono je w plecach oparć, najwygodniejszy do nich dostęp uzyskamy po złożeniu (standardowo dzielonych w proporcji 40:60) jednego z nich.
W Aurisie kombi oparcia można też złożyć od strony bagażnika - umożliwia to fabryczny system Toyota Easy Flat.

Przed montażem fotelika Britax-Romer TriFix wyjęliśmy zagłówek, wówczas bez problemu mogliśmy regulować kątem pochylenia skorupy w pełnym zakresie. Grube szyny fotelika bez problemu wsunęliśmy w szczeliny prowadzące do mocowań Isofix. Podstawa TriFix optymalnie pasowała do siedziska (długość 45 cm) i oparcia (wysokość 65 cm) kanapy.

Podstawa foelika Recaro Monza Nova SeatFix 2 nie zakrywała zamka pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Zagłówek z kanapy został uprzednio wyjęty, a ten fotelika można maksymalnie podnieść. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska siedzenia do podsufitki wynosi 89 cm.

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z regułu praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
W drugiej generacji Toyoty Auris, tak jak w większości testowanych przez nas modeli, stanowczo odradzamy ten sposób przewożenia dziecka. Według naszych pomiarów szerokość siedziska kanapy ma 130 cm, po zamontowaniu dwóch naszych fotelików po środku pozostało 33 cm wolnego miejsca. Wciśnięcie tu dziecka jest karkołomnym pomysłem, jednak podstawowe zagrożenie stanowi wysokość umieszczonego pasa bezpieczeństwa. Po zapięciu nie zapewni on sylwetce dziecka prawidłowego ułożenia na odcinku barkowym.

Wózki dziecięce użyte w teście Toyoty Auris II kombi:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Nasz testowy Auris zyskał pakiet Comfort, który zawiera między innymi podwójną podłogę bagażnika. W próbach z wózkami dziecięcymi wykorzystaliśmy ustawienie w górnym położeniu.
Według danych producenta pojemność bagażnika kombi wynosi 600 litrów. Jego podłoga ma 97 mm (między nadkolami) szerokości i 105 mm (na osi) długości. Na tej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy obok siebie gondolę i podwozie wózka X-lander.

Standardem w każdej wersji Auris kombi są cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Nasz testowy wózek Quinny mogliśmy umieścić zarówno wzdłuż jak i wszerz bagażnika. Przy załadunku należy uważać na próg zderzaka, nie ma na nim listwy ochronnej i łatwo porysować lakier.

Zmierzona przez nas wysokość bagażnika od górnego poziomu podłogi do żaluzji wynosi 47 cm. Zmieściliśmy się pod nią jednocześnie oba wózki dziecięce. Próg zderzaka umieszczono na wysokości 56 cm. Klapa bagażnika otwiera się manualnie i unosi na wysokość 188 cm.
|