TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Volvo S90 T6 Inscription
Dziecko w Volvo S90 - foteliki i wózki
25-06-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nasze Volvo S90 wyposażono w opcjonalne podwyższenia dla starszych dzieci, co też poszerzyło zakres naszych testów z fotelikami. Pojemny bagażnik bez trudu zmieścił dwa wózki, ale trzeba się natrudzić z zabezpieczeniem ich na czas transportu.
Foteliki dziecięce użyte w teście Volvo S90:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Odłączenie poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Jego mocowanie możliwe jest wyłącznie za pomocą (regulowanego na wysokość) pasa bezpieczeństwa. Siedzisko ma regulowaną długość podparcia ud (standard w Inscription i R-Design), co zwiększa powierzchnię pod podstawę fotelika (według naszych pomiarów z 49 do 53 cm). Podgrzewane fotele z przodu to opcja za 1680 złotych.
Ustawienie z przodu fotelika w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego ustawienia oparcia w pionie oraz obniżenia całości. W testowanym modelu Volvo S90 pomaga w tym elektryczna regulacja fotela pasażera (to także standard). Należy również maksymalnie odsunąć całość od kokpitu. W takiej konfiguracji osoba dorosła siedząca na kanapie nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Mocowania Isofix znajdują się tylko na skrajnych miejscach kanapy Volvo S90. Obudowano je plastikowymi nakładkami, która ułatwiają szybki i prawidłowy montaż fotelików dziecięcych. Podczas wsuwania szyn bazy Maxi-Cosi 2WayFix nie mieliśmy żadnych problemów. Jej noga stabilnie opierała się na podłodze - nie ma w niej dodatkowych schowków. Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika z siedzącym w środku dzieckiem.
W tej konfiguracji należy maksymalnie przysunąć fotel pasażera do kokpitu. Pomimo takiego ustawienia osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Bazę Maxi-Cosi 2WayFix można wykorzystać także do fotelika 2WayPearl tej samej firmy. Przy montażu tyłem do kierunku jazdy (zalecamy maksymalne korzystanie z tej pozycji) należy również przysunąć fotel pasażera do kokpitu. Szeroko otwierane drzwi ułatwiają również wykonanie wszystkich czynności związanych z siedzącym w foteliku dzieckiem.
Opcjonalnie fotelik 2WayPearl można zamontować na tej samej bazie w pozycji przodem do kierunku jazdy. W tej konfiguracji bez przeszkód korzystaliśmy z funkcji pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i kanapa Volvo S90, przystosowane są do standardu i-Size.
W sedanie górne punkty kotwiczenia fotelików dziecięcych - tzw. top-tether - znajdują się w kabinie pasażerskiej za zagłówkami miejsc na kanapie. Zdecydowanie ułatwia to wpięcie klamry pasa mocującego.
Podczas montażu fotelika Britax-Romer TriFix także nie dostrzegliśmy żadnych problemów. Zarówno podstawa, jak i oparcie dobrze przylegały do kanapy. Mogliśmy również w pełnym zakresie ustawiać kąt pochylenia skorupy.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała klamry do wpięcia pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko. Jego zagłówek mogliśmy ustawić na maksymalną wysokość. Odległość od siedziska kanapy do podsufitki mierzy 91 cm.
Model S90, tak jak wszystkie współczesne modele Volvo, wyposażono w stałe zagłówki kanapy. Prawie przy wszystkich próbach z fotelikami to nie przeszkadzało, tak plecy Recaro Monza Nova 2 Seatfix (a także każdego innego z tej grupy) opierały się o zagłówek. Tworzył się w ten sposób pusty klin.
We wszystkich wersjach wyposażenia S90 skrajne miejsca kanapy są profilowane, pomimo to nasze foteliki dziecięce idealnie się w nich mieściły.Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
W nowym Volvo S90 dziecko zmieści się na środkowym miejscu - kanapa ma 134 cm szerokości, a wolna przestrzeń między fotelikami mierzy 41 cm. Ale nie zapewnimy mu prawidłowego przebiegu pasa na odcinku barkowym, a tym samym szyi!
Testowany model S90 został wyposażony w opcjonalne podwyższenia dla dzieci (1350 złotych). Schowano je w siedziskach skrajnych miejsc kanapy. W praktyce traktowane są jako urządzenia podtrzymujące. Stąd też nasza próba ustawienia na środku kanapy pełnowymiarowego fotelika. Zmieścił się bez problemów, co też wyklucza możliwość skorzystania z powyższego przepisu.
Dwustopniowa regulacja podwyższenia przeznaczona jest dla dzieci o wzroście pomiędzy 95-120 cm lub 115-150 cm. Jednak mniejsze dziecko zdecydowanie bezpieczniej przewozić w pełnowymiarowym foteliku, w którym korzysta z pięciopunktowych pasów. Stąd kolejna nasza próba z podwyższeniem, nosidełkiem Maxi-Cosi Pebble Plus mocowanym za pomocą pasa bezpieczeństwa i fotelika Britax-Romer ustawionym na sztywno w szynach Isofix. Przy takiej konfiguracji fotelik na środkowej kanapie nie miał stabilnego podparcia.
Wózki dziecięce użyte w teście Volvo S90:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik sedana Volvo S90 ma równe 500 litrów pojemności. Swobodę wykorzystania takiej przestrzeni ogranicza jednak wąski otwór klapy (zmierzona przez nas szerokość to 103 cm i wysokość 49 cm). Od tej strony prawie niemożliwe jest dosięgnięcie do uchwytów na linki, które znajdują się przy oparciach kanapy. Dlatego najwygodniej ustawić wózek tuż przy progu ładunkowym i wykorzystać tylko dwa oczka do zamocowania przewożonych przedmiotów.
Zmieszczenie nałożonych na siebie dwóch elementów wózka dziecięcego X-lander nie stanowi problemu. Wysokość od podłogi bagażnika do górnej belki mierzy 53 cm. Podłoga nie ma jednak płaskiej powierzchni, mniej więcej od 2/3 długości zaczyna się skos w kierunku kanapy.
Podobnie było z zapakowaniem spacerówki Quinny. Długość bagażnika Volvo S90 wynosi 114 cm, szerokość między nadkolami ma 101 cm, a głębokość przy progu załadunkowym 16 cm. Boczki bagażnika wyłożono wykładziną, która chroni przed porysowaniem elementów samochodu.
Podczas pakowania dwóch wózków dziecięcych podjęliśmy próbę zaczepienia linek o cztery uchwyty. Najwygodniejszy dostęp do tych położonych najdalej uzyskaliśmy po złożeniu oparć kanapy (standardowo dzielonych w proporcji 40:60). Przy takim ustawieniu znajdzie się jeszcze przestrzeń na niewielki bagaż. Plusem tego sedana są obudowane zawiasy klapy, przy pakowaniu nie trzeba pamiętać o zostawieniu dla nich wolnego miejsca.
Klapa bagażnika otwiera się na wysokość około 170 cm. Odległość od podłoża do progu załadunkowego wynosi 65 cm.