Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Ford Focus IV hatchback ST-Line
Dziecko w Fordzie Focus IV - wyposażenie samochodu
11-04-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W porównaniu do testowanej przed pięcioma laty trzeciej generacji Forda Focusa teraz otrzymujemy wyłącznik poduszki powietrznej pasażera w standardzie. Praktycznym rozwiązaniem jest wybór Pakietu Family z elektryczną blokadą otwarcia szyb i drugiej pary drzwi.

Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera jest standardem wyposażenia w każdej wersji nowego Forda Focusa. Umieszczono go w prawym boku kokpitu, dostęp możliwy jest dopiero po pełnym otwarciu drzwi. Do zmiany statusu poduszki - zgodnie z widniejącym schematem - potrzebny jest kluczyk od stacyjki zapłonu silnika. W naszym przypadku schowano go w module systemu KeyFree. To standard od wersji Titanium, a tu wymaga dopłaty 3300 złotych (Pakiet Comfort - zawiera również dwustrefową klimatyzację, składane z podświetleniem lusterka boczne oraz automatyczne reflektory).
• Poznaj wyposażenie - pod kątem bezpieczeństwa i komfortu podróży - III generacji Forda Focusa w nadwoziu kombi (TESTY z 2014)

Panel z informacją o aktualnym statusie przedniej poduszki powietrznej pasażera umieszczono na środkowej części kokpitu, tuż nad zestawem sterującym działaniem klimatyzacji. Przy aktywnej poduszce powietrznej podświetla się - na 60 sekund od chwili uruchomienia silnika - dioda ON przy napisie Passenger Airbag.

Do dezaktywacji działania poduszki powietrznej pasażera podświetla się, na cały czas pracy silnika, dioda OFF.

Ostrzeżenia przed ustawieniem z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej pasażera mają formę uniwersalnych piktogramów.

Ostrzeżenie umieszczono po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.

Za oparciami skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików dziecięcych typu Isofix, tzw. top-tether.

Odpowiadają im dwie pary mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Obudowano je plastikowymi nakładkami, które ułatwiają szybkie i poprawne zamocowanie fotelika.

W nowym Fordzie Focusie szyby w przedniej i tylnej parze drzwi wyposażono w elektryczne sterowanie. Wszystkie opuszczają się i podnoszą automatycznie, po jednym naciśnięciu, stąd dodano funkcję zapobiegającą przycięciu palców. Kierowca, przyciskiem umieszczonym na panelu sterowania na swoich drzwiach, może zablokować ich działanie pozostawiając przy tym dla siebie pełną ich funkcjonalność.
W testowanej przez nas wersji dodano Pakiet Family, który zawiera elektryczną blokadę możliwości otwarcia tylnych drzwi od środka. Taki zestaw w wersji Trend Edition i ST-Line kosztuje 1110 złotych, a w Titanium 800 złotych. Poza blokadą otrzymamy w nim manualną regulację położenia fotela pasażera (przydatna przy montażu fotelika dziecięcego z przodu) oraz otwór w tylnej kanapie służący do przewożenia nart.
W modelach Focusa, w których nie ma tego pakietu, blokada możliwości otwarcia tylnych drzwi od środka jest manualna. Do zmiany jej statusu przetrzebny jest wąski przedmiot (np. kluczyk od stacyjki silnika) pasujący do szczeliny umieszczonej w ramie drzwi.

Plecy obu foteli pokryto tworzywem sztucznym, co ułatwia usuwanie zabrudzeń pozostawionych przez dzieci. Problemem może być jednak kieszeń, którą wykonano z formie siatki.
Przyciemniane z tyłu szyby są opcją, w każdej wersji należy do nich dopłacić 800 złotych. Występują także we wszystkich pakietach Design.

Składany podłokietnik (z dwoma miejscami na napoje) na środkowym miejscu kanapy to standard jedynie w wersji wyposażenia Titanium. W Trend Edition i ST-Line wymaga dopłaty, ale jego dostępność ograniczono jedynie do wspomnianego już Pakietu Family.

W bazowej wersji wyposażenia Focusa otrzymujemy gniazdo 12V i port USB, do których możemy podłączyć urządzenia multimedialne dla dzieci. Oba elementy znajdują się na dole środkowej części kokpitu.
Od wersji Trend Edition dochodzi drugi port USB schowany w zamykanym podłokietniku pomiędzy fotelami.
Jest także drugie gniazdo 12V przeznaczone dla pasażerów kanapy, umieszczono je na końcu środkowego tunelu. To także standard we wszystkich wersjach wyposażenia poza Trend z manualną skrzynią biegów. Tutaj dostępne jest tylko w pakiecie Comfort 3, do którego trzeba dopłacić 1800 złotych (zawiera także czujniki parkowania z tyłu, tempomat oraz światła przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów).
Bezprzewodowa ładowarka do smartfonów (niedostępna w Trend) wymaga dopłaty 650 złotych. Standardem każdego systemu audio jest bluetooth.

W bagażniku nowego Focusa w wersji hatchback znalazły się cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
|