Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Mercedes Klasa X 250d 4Matic Power
Dziecko w Mercedesie Klasa X - wyposażenie samochodu
02-08-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nowy pick-up Mercedesa wyposażony został w komplet elementów podnoszących bezpieczeństwo i komfort podróży dzieci. Wśród nich wyróżnia się sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera oraz montażu fotelików Isofix z pasem top-tether.

W miejscu, w którym w większości samochodów osobowych montowany jest wyłącznik poduszki powietrznej pasażera umieszczono klasyczny piktogram z ostrzeżeniem. Odnosi się on do fabrycznie montowanego systemu, który w zależności od obciążenia przedniego fotela, pozostawia aktywną lub automatycznie wyłącza działanie poduszki.

Poduszka powietrzna pasażera jest stale aktywna - informuje o tym dioda ON, która podświetla się na 60 sekund od chwili uruchomienia silnika samochodu.

Po zajęciu przedniego miejsca pasażera (nie trzeba przy tym zapinać pasa bezpieczeństwa, o czym przekonaliśmy się stawiając niewielki plecak), system sprawdza obciążenie siedziska. Jeśli wynik będzie mieścił się w ustalonym przedziale wagowym działanie poduszki jest automatycznie dezaktywowane.
W instrukcji obsługi Klasy X producent nie podał wprost informacji na temat tej wagi. Można to wywnioskować z załączonej w książce tabelki - poduszka musi być bezwzględnie wyłączona przy użyciu fotelika z grupy 0 (do 10 kg) i grupy 0/0+ (do 13 kg). Fakt dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera potwierdza dioda OFF, która pozostaje podświetlona przez cały czas pracy silnika.

Ostrzeżenia przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej mają formę uniwersalnych piktogramów.

Znajdują się po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.

Plecy kanapy w Mercedesie Klasy X opierają się o tylną ściankę kabiny pasażerskiej. Konstruktorzy auta zastosowali więc niecodzienne rozwiązanie (my spotkaliśmy się z nim po raz pierwszy) górnego punktu kotwiczenia fotelików dziecięcych, tzw. top-tether. Za zagłówkami każdego miejsca na kanapie zamontowano krótki, parciany pas tworzący "oczko". Przez to, które odpowiada miejscu zamontowania fotelika, należy przewlec taśmę, zaś końcówkę z klamrą zaczepić za te znajdujące się za środkowym zagłówkiem kanapy.
Mercedes zapewnia, że wytrzymałość środkowego "oczka" została wyliczona na jednoczesne obciążenie pasem top-tether dwóch fotelików dzięcięcych ustawionych na skrajnych miejscach kanapy.

Pary mocowań do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) znajdują się na skrajnych miejscach kanapy. Do zabezpieczenia nieużywanych uchwytów służą zdejmowane zaślepki.

Pick-up Mercedesa wyposażony został w komplet bocznych szyb sterowanych elektrycznie. Kierowca można zablokować ich działanie za pomocą przycisku znajdującego się w panelu swoich drzwi. Jedynie szyba kierowcy opuszcza się i podnosi automatycznie, stąd w pozostałych nie ma funkcji zapobiegania przypadkowemu przytrzaśnięciu palców.

Blokada możliwości otwarcia tylnych drzwi od środka kabiny pasażerskiej jest manualna. Służy do tego przełącznik, który należy przestawić zgodnie z wytłoczonym schematem.

Testowana wersja Power została fabrycznie wyposażona w czarną tapicerkę skórzaną. Pokryto nią także plecy przednich foteli, co ułatwia usuwanie z niej zabrudzeń np. pozostawionych przez buty dzieci. Przyciemniane szyby z tyłu także są standardem.

Kolejnym elementem fabrycznego wyposażenia jest dwustrefowa klimatyzacja Thermotronic. Osoby siedzące z tyłu mogą skorzystać jedynie z jej nawiewu.
Na końcu środkowego tunelu znajduje się gniazdo 12V, do którego podłączyć można zasilanie urządzeń multimedialnych umilających dzieciom podróż. Kolejne znajduje się w zamykanym schowku podłokietnika oraz przy drążku przekładni automatycznej. Do pokładowego systemu audio (z odtwarzaczem CD!) uzyskamy dostęp poprzez bluetooth lub dwa porty USB, które umieszczono we wspomnianym schowku.

Mercedes Klasa X posiada otwartą skrzynię ładunkową (nośność jednej tony), którą można zabudować na wiele sposobów. W naszym przypadku wybrano system podziału przestrzeni transportowej (1732 zł), okładzinę ochronną z tworzywa sztucznego (1210 zł) oraz metalową roletę służącą do zamknięcia całości (7449 zł). Te rozwiązania (co pokażemy w kolejnej części testu) doskonale sprawdzą się podczas przewożenia wózków dziecięcych. Jedynie czego nam zabrakło w tym egzemplarzu, to miejsc do zaczepienia linek lub siatki zabezpieczającej nasze bagaże.
|