Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | SEAT Ibiza V FR
Dziecko w Seacie Ibiza V - wyposażenie samochodu
05-06-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nowy SEAT Ibiza powinien zapewnić odpowiedni poziom podróży dwójce najmłodszych pasażerów. W bagażniku zaskakuje montaż tylko jednej pary zaczepów do siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.

Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera w nowym Seacie Ibiza to tradycyjne rozwiązanie stosowane w większości modeli Grupy Volkswagen. Umieszczono go w prawym boku kokpitu, dostęp możliwy jest dopiero po pełnym otwarciu drzwi. Do zmiany statusu poduszki powietrznej, zgodnie z załączonym schematem, potrzebny jest kluczyk od stacyjki silnika. W testowanej przez nas wersji wyposażenia FR zastąpiono go systemem bezdotykowego dostępu do samochodu (dopłata 1314 złotych). W jego module schowano potrzebny do wyłączenia poduszki powietrznej (składany) kluczyk.

O aktywnej poduszce powietrznej pasażera informuje podświetlona - przez 60 sekund od chwili uruchomienia silnika - dioda ON. Panel z tą informacją umieszczono na środkowej części kokpitu, pod sterowaniem klimatyzacją.

Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera podświetla się - na cały czas pracy silnika - dioda OFF.

Ostrzeżenia przed ustawieniem na prawym miejscu pasażera fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej mają formę uniwersalnych piktogramów.

Umieszczono je po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.

Dodatkowe ostrzeżenie znajduje się na ramie przednich drzwi pasażera.

Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików dziecięcych (tzw. top-tether) znajduje się w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy. Zaczep, w plastikowej nakładce, umieszczono wysoko, tuż pod ruchomą półką bagażnika.

Mocowania dla fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) umieszczono na skrajnych miejscach kanapy. Schowano je w kieszeniach, w które należy wsunąć szyny fotelika.

W standardzie nowego SEAT-a Ibiza tylko szyby w przednich drzwiach mają elektryczną regulację. Za dopłatą 613 złotych (niedostępną w bazowej wersji Entry) można zamówić sterowanie także w drugiej parze. Wszystkie szyby regulowane są automatycznie stąd wyposażono je w funkcję zabezpieczającą przed przypadkowym przycięciem palców. Kierowca może zablokować ich sterowanie przyciskiem umieszczonym w panelu swoich drzwi.

Blokada otwarcia tylnych drzwi od środka - zgodnie z wytłoczonym schematem - jest manualna. Potrzebny jest do tego kluczyk od stacyjki silnika, w naszym przypadku schowany w module bezdotykowego dostępu do samochodu KESSY lub dowolny płaski przedmiot pasujący rozmiarem do szczeliny przełącznika blokady.

Siedzenia testowanej wersji Ibizy piątej generacji pokryte zostały materiałową tapicerką w ciemnym kolorze. Zastosowano ją także na plecach obu fotelu (uwagę zwraca brak kieszeni), bez trudu usunęliśmy z niej zabrudzenia pochodzące z butów dzieci siedzących z tyłu.

Przyciemniane z tyłu szyby są opcją (niedostępne w Entry i Reference) za 1095 złotych (Style i Full LED) lub 657 złotych (Xcellence i FR). Za okno dachowe (także niedostępne w dwóch bazowych wersjach) dopłacić trzeba 3595 złotych.

Akcesoria umilające dzieciom podróż podłączyć można pod port USB lub wejście aux-in - oba dostępne są w standardowym zestawie Media System Colour (m.in. 6,5-calowy ekran dotykowy, 6 głośników, bluetooth). Drugi port USB montowany jest w opcjonalnym (2590 złotych) zestawie Navi System (m.in. 8-calowy ekran, nawigacja z mapami Europy i sterowanie głosem). Jedyne gniazdo samochodowe 12V umieszczono na środkowym tunelu.

W bagażniku znajduje się tylko JEDNA para uchwytów do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Na liście akcesoriów mamy duży wybór mat, organizerów i przegród do nowego SEAT-a Ibiza.
|