TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Fiat 500X
Dziecko w Fiacie 500X - foteliki i wózki
21-01-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Wyprofilowanie siedziska kanapy w testowanej wersji Fiata 500X nie zapewnia idealnego przylegania do niego fotelika Isofix. W bagażniku zmieściliśmy jednocześnie oba nasze wózki dziecięce.
Foteliki dziecięce użyte w teście Fiata 500X:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W tym przypadku fotelik mocowany jest tylko za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej. Wszystkie czynności przebiegły bez zastrzeżeń.
Fotelik Maxi-Cosi Pebble Plus może być mocowany także na opcjonalnej bazie Isofix 2WayFix. Posiada ona nogę stabilizującą, która zapobiega rotacji fotelika wokół własnej osi podczas wypadku.
Montaż szyn Isofix przy skórzanej i nieco twardej tapicerce Fiata 500X nie sprawił większych trudności. Duże, szeroko otwierane drzwi ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym dzieckiem w środku.
Baza 2WayFix umożliwia także montaż fotelika 2WayPearl przeznaczonego dla nieco starszych dzieci (wzrost i waga). Fotelik może być montowany tyłem do kierunku jazdy...
... a gdy dziecko podrośnie (głównym wyznacznikiem będzie długość nóg) obrócony przodem.
Zarówno baza, fotelik, jak i kanapa Fiata 500X zostały dostosowane do nowego standardu i-Size.
Przy ustawieniu fotelika z przodu fotel pasażera trzeba maksymalnie odsunąć od kokpitu - w tym przypadku siedząca za nim osoba dorosła nie będzie miała miejsca na nogi.
Z kolei montaż fotelika z tyłu (Maxi-Cosi Pebble Plus i 2WayPearl) wymaga przesunięcie prawego fotela do przodu. Dzięki wyprofilowaniu dolnej części kokpitu osoba dorosła o średnim wzroście nie powinna narzekać na brak miejsca.
Każdej parze Isofix odpowiada top-tether, czyli dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików typu Isofix. Umieszczono go w plecach oparć kanapy tuż nad podłogą przestrzeni bagażowej. Pas fotelika najwygodniej zaczepić od strony progu bagażnika.
Łączenie siedziska z oparciem kanapy ma dodatkowe wyprofilowanie. Po zamontowaniu fotelika na Isofix powstaje pod nim wolna przestrzeń w formie klina.
Niemniej przy samym montażu szyn fotelika Romer TriFix nie mieliśmy żadnych problemów. Plecy fotelika nie przylegają do oparcia kanapy, dlatego jeśli stawiamy go w pionie (skorupę można odchylać do tyłu) powinniśmy opuścić zagłówek. Duży otwór drzwi zapewnia swobodę ruchów podczas wsiadania i zapinania dziecka w szelki fotelika.
Długie szyny fotelika Recaro Monza 2 ułatwiają ich montaż w mocowania Isofix. Podstawa fotelika nie przeszkadza przy zapinaniu pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej, z którego w tym przypadku korzysta również dziecko.
Po zamontowaniu na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików typu Isofix (Romer TriFix grupa 1 i Recaro Monza Nova 2-3) nie ma już miejsca dla 5 pasażera. W tym dziecka (w wieku od 3 lat), które w tej sytuacji mogłoby podróżować zapięte jedynie w pasy bezpieczeństwa. Pomimo, że jest to zgodne z przepisami takiego rozwiązania nie polecamy!
Wózki dziecięce użyte w teście Fiata 500X:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika Fiata 500X wynosi 350 litrów. Na jego długość nie zmieściła się gondola X-pram (78 cm) od dwuczęściowego wózka X-lander.
W bagażniku 500X zmieściło się kompletne podwozie wózka X-lander.
Po zdjęciu kół w bagażniku zmieściły się wszystkie elementy tego wózka.
Złożona spacerówka Quinny Zapp Xtra 2 mierzy 71 cm długości, 33 cm szerokości i 36 cm wysokości. Trzy takie sztuki zmieszczą się w komplecie z kołami w bagażniku Fiata 500X.
Po zdjęciu kół obu wózków zmieściły się na raz na długość bagażnika.
Pod półką bagażnika znalazło się miejsce także na gondolę, a więc mamy oba wózki spakowane w komplecie.