portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYPADKI DROGOWE | Dzień Zero i pięć ofiar w zderzeniu z pociągiem - Wszystkich Świętych 2024
POLSKIE DROGI | Rozpoczęcie prac budowlanych na S10 i DK25 wokół Bydgoszczy
WYPADKI DROGOWE | Najtragiczniejszy bilans zabitych i karambol na S7

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY
Pierwsze wrażenia | Mercedes Sprinter PKab 316 CDI

Dostawczy z pakietem bezpieczeństwa
25-03-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Na Fleet Market 2013 Mercedes reklamował go hasłem "Bezpiecznie-bezpieczniej-Sprinter". Już to było dla nas zachętą do przetestowania nowego modelu.



Na początek lekkie przerażenie. Podstawiony Sprinter to największe auto, jakie trafiło do naszych testów. W zamierzchłych czasach był Sprinter zasilany NGT i Volkswagen Crafter, ale ich gabaryty były zdecydowanie mniejsze. Ten mierzy blisko 7 metrów długości i niecałe 3 metry wysokości przez co sprawiał wrażenie auto ciężarowego.

Ale to nie wielkość auta, czy jego kategoria wprawiła w przerażenie, a pobieżna lektura dowodu rejestracyjnego. Widniała w nim wartość 5500, co odczytane zostało jako dopuszczalna masa całkowita pojazdu. A jeśli tak, to przed oczami stanął problem wyboru dróg, które nie są objęte systemem viaTOLL. O ile w Warszawie są one łatwe do wyłapania, tak już wylotówki z miasta są obstawione bramkami. Wówczas na autostradach i ekspresówkach kilometr testów kosztowałby 20 groszy, a na pozostałych 16 groszy (stawka dla silników spełniających normy Euro V).

Była to jednocześnie okazja do przypomnienia sobie, co oznaczają poszczególne rubryki w dowodzie rejestracyjnym. Według wpisów testowany Sprinter miał masę własną 2721 kg (rubryka G) i dopuszczalną 3500 kg (rubryka F.1.). A 5500 kg (rubryka F.3.) odnosiło się do dopuszczalnej masy zespołu pojazdów, czyli z przyczepą. Dopiero w połączeniu z nią należałoby uiszczać opłaty na drogach objętych systemem viaTOLL.

Według specyfikacji Mercedesa, nasz Sprinter do długi furgon z wysokim dachem i częściowo przeszkloną powierzchnią ładunkową (PKab). Ten model można opcjonalnie wyposażyć w podwójne siedzenie w I rzędzie, a za nim w 2- lub 3-osobową kanapę. W naszym przypadku była maksymalna konfiguracja na 6 miejsc.

Dostęp do II rzędu siedzeń ułatwiają - standard po prawej stronie - przesuwne drzwi o szerokości aż 1300 mm. Za dopłatą ich otwieraniem i zamykaniem zajmie się elektryka. W przypadku napotkania przeszkody - nawet niewielkiego oporu - proces zamykania zostaje zatrzymany, a drzwi wracają do pozycji otwartej. Po obu stronach szyby montowane są na stałe.

Za dopłatą można zamówić także przesuwane drzwi z lewej strony oraz otwieranie obu szyb.

Przestrzeń ładunkowa oddzielona jest stałą ścianką, której wnęka wychodzi zza słupka C. To rozwiązanie to również opcja i dostępna jest wyłącznie w testowanej wersji PKab.



Dostęp od tyłu zapewnia para symetrycznych drzwi. Otwiera się je pod kątem 45, 90 i 180 stopni. Już teraz za plus można uznać, że ich wysokość sięga do linii dachu. W przestrzeni ładunkowej swobodnie stanie osoba o wzroście 190 cm.

Przyjmując masę własną 2721 kg i masę całkowitą 3500 kg, ładowność tego Sprintera wynosi 779 kg. To bardzo niewiele biorąc pod uwagę, że od tej wartości należy odjąć wagę każdego pasażera włącznie z kierowcą.

Przy gabarytach testowanego auta wyjątkowo nieproporcjonalne wydają się opony. W rzeczywistości to szesnastki. Tylna oś - tutaj napędzana - składa się z pojedynczych kół, a całość zawieszono na resorach. Dodatkowo obniżono, o 30 mm, prześwit auta, co ma poprawić jego stabilność.

Nad tym zresztą, a może przede wszystkim, czuwa seryjny asystent bocznego wiatru. Pomaga on kierowcy zniwelować oddziaływanie podmuchów na utrzymanie toru jazdy. Odpowiedzialny za to zestaw czujników jest częścią układu ESP, który w odpowiednim momencie dohamowuje koła po przeciwległej stronie samochodu.



W Sprinterze debiutują także - ale już jako opcje - systemy ostrzegające przed kolizją oraz pojazdach znajdujących się w martwych polach lusterek. Oba oferowane są już od dawna w osobowych autach Mercedesa.

Ale to nie jedyne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo. Jest jeszcze system utrzymania pasa ruchu, asystent świateł drogowych i czujniki parkowania z kolorową kamerą cofania.



Zajęcie miejsca za kierownicą jest czystą przyjemnością. Już na początku zaskakuje pneumatyczny fotel dopasowujący się do wagi prowadzącego. Ustawienie kierownicy przeniesiono z samochodów osobowych, a zmianę biegów ułatwia wysokie umieszczenie krótkiego drążka. Ale w naszym przypadku 6-biegową skrzynię manualną zastąpiono automatem o siedmiu przełożeniach.

To wszystko, wraz z wysoką pozycją za kierownicą, ułatwia manewrowanie autem. Wbrew pozorom do 6945 mm długości, przy rozstawie osi 4325 mm, łatwo się przyzwyczaić. Trzeba tylko pamiętać o szerszym skręcie, ale już pierwsze manewry na wąskich uliczkach osiedlowych przekonały o sporych zaletach układu jezdnego. Jeśli już mówić o ograniczeniach, to tak wysokim autem nie wszędzie wjedziemy.



Pod długą maską skrywa się silnik wysokoprężny o pojemności 2143 cm3 i mocy 163 koni mechanicznych. Mercedes okleił testowanego Sprintera hasłem "Tylko 6,3 l/100 km". Póki co, przed wyzerowaniem, komputer pokładowy wskazał zasięg 911 km i średnie spalanie dwa razy wyższe.



Testowana wersja: Mercedes Sprinter PKab 316 CDI 163 KM, automat o 7-przełożeniach, prędkość maksymalna b.d., przyspieszenie do 100 km/h b.d., średnie zużycie paliwa 6,5 l/100 km, wyposażenie PKab, cena podstawowa około 187 000 złotych brutto.

czytaj także:
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Foteliki i wózki
· Plusy i minusy | Dostawczy, jak osobowy
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry