portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Rusza budowa kolejnego odcinka S19
TESTY | Dogrywka - Honda CR-V ładowana bez podłączenia do gniazdka
AKCJE SERWISOWE | Stellantis, Kia i Toyota z fabrycznymi wadami

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY
Pierwsze wrażenia | Honda Civic IX hatchback

Dobry (nie)znajomy
11-10-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

To aż nieprawdopodobne, nowy Civic statystuje nam najczęściej na Warsztatach Edukacyjnych "Bezpieczne dziecko w podróży i na drodze", a jeszcze nie było okazji go przetestować. Czas nadrobić zaległości, ciekawe czy teoria pokryje się z praktyką?



Oczywiście Civic nie jest nowością w naszej redakcji. Kilka lat temu testowaliśmy poprzednią generację, nazywaną przez niektórych UFO - była wersja sedan, hatchback i Type-S. Trzeba będzie odkurzyć archiwum i przywrócić teksty otchłani internetu.

Tym najnowszym, IX generacji, jeździłem też podczas prezentacji prasowej w marcu ubiegłego roku. Wówczas wybrałem go w nadwoziu sedan słusznie zakładając, że nie będzie się cieszył większą popularnością i wkrótce ubędzie z parku aut testowych. Pozostał więc hatchback, który wspomnianej premiery towarzyszy nam na Warsztatach Edukacyjnych prowadzonych przez Fundację "Jedź Bezpiecznie". Stąd znam wiele opinii zarówno od użytkowników, rozważających wybór tego auta, jak i niezwiązanych z nim emocjonalnie osób. Trudno będzie puścić to w niepamięć, więc z takim bagażem wsiadam do auta.



Zacznijmy od zewnątrz. W porównaniu z poprzednią generacją, ta obecna w hatchbacku utraciła duże przeszklenia przednich i tylnych reflektorów. Tworzyły one niepowtarzalny charakter auta. Przeciwników, jak i zwolenników tych zmian jest po równo. Ja zdecydowanie należę do tych drugich. Tym bardziej, że razem ze spojlerem z tyłu tworzą ciekawszą dla oka kompozycję. Ale nadal nie mogę zrozumieć umieszczenia go na szybie klapy bagażnika. Owszem, nadaje Civicowi zadziornego charakteru, ale pomimo zwężenia i obniżenia, wciąż zasłania - nie tylko mi - widok w lusterku wstecznym. No, ale ten spojler stał się również znakiem rozpoznawczym tego modelu.

W porównaniu z modelem, który debiutował jako XI generacja, w tym roku dodano dwie owiewki nad tylnymi błotnikami. Ponoć mają poprawiać właściwości aerodynamiczne auta, co ma się przekładać na niższe spalanie. A to dla Hondy, jak to w Japonii, punkt honoru.



Łatwo to dostrzec we wnętrzu. Po lewej stronie kierownicy umieszczono przycisk "econ", który znacząco wpływa na osiągi auta. Jego wyłącznie daje większą dynamikę, ale też zużycie paliwa jest szybsze. Poza tym o naszym stylu jazdy przypomina niebieskie podświetlenie nad zegarami kokpitu. Jeśli jedziemy oszczędnie zmieni się na zielone. Do kompletu mamy jeszcze funkcję wyłączającą silnik na krótkotrwałych postojach.

A skoro o osiągach mowa. Testowanego Civica napędza silnik benzynowy 1.8 i-VTEC o mocy 142 koni mechanicznych, zaś napęd przenosi 6-biegowa skrzynia manualna. O optymalnym momencie jej przełożenia - zarówno w górę, jak i w dół - informuje nas wskaźnik na desce rozdzielczej. Pierwsze wrażenie jest jedno - kierowcy patrzącemu na jezdnię trudno skoncentrować się na tych wszystkich eko-radach.



Narzekałem już na spojler ograniczający widoczność z tyłu, ale Honda daje mi na to rozwiązanie. O ile jest to testowana wersja wyposażenia Sport - lub Lifestyle lub Executive. To kamera cofania, której kolorowy obraz wyświetlany jest na centralnym miejscu kokpitu. OK, jego wysokie umiejscowienie jest dla mnie bardziej naturalne - u części konkurencji jest w panelu radia nad środkowym tunelem - tylko brakuje mi jednego. Być może to kilkuletnie przyzwyczajenie, ale nie mogę przyzwyczaić się tylko do patrzenia w ekran bez sygnałów dźwiękowych z czujników cofania. Te, w komplecie z przodem, tylko we dwóch najwyższych poziomach wyposażenia.



Wróćmy jeszcze do kokpitu. W nowej generacji przywrócono przede wszystkim tradycyjne zegary - ja jestem na tak, zresztą tak jak większość osób. Poprowadzono na nim więcej zaokrągleń, zmniejszono liczbę przycisków, jedyne co by pozostawił to kształt kierownicy.

Niezmiennie dużą ilością pochwał cieszy się system składnia tylnej kanapy "Magic seat". Nie chodzi bynajmniej o powiększenie bagażnika - to także jest możliwe - co o postawienie obu siedzeń do pionu. W ten sposób, o ile jedziemy we dwie osoby, można wygospodarować całkiem sporą przestrzeń, np. na postawienie dwóch rowerów. Co prawda na czas transportu musimy zdjąć z nich przednie koła, ale za to mamy do dyspozycji cały bagażnik. A w tym jest podwójna podłoga, dolna część wygospodarowana jest kosztem zamiany koła zapasowego na zestaw naprawczy.

Czego mi brakuje w tym Civicu. Koncentrując się na bezpieczeństwie znalazłem w cenniku dwie pozycje. Tempomat adaptacyjny oraz system ograniczający skutki kolizji. Niestety, obie to opcje dostępne jedynie w topowej wersji Executive.

Zresztą na brak możliwości konfiguracji auta według własnego uznania narzeka trochę ludzi. Co prawda wiele elementów otrzymujemy w standardzie, ale ma to odbicie w cenie auta. Wielu jednak się na to decyduje - w rankigu sprzedaży nowych samochodów w Polsce w okesie styczeń-wrzesień 2013 - Civic zajmuje 23. miejsce. Jest też najpopularniejszym modelem Hondy w naszym kraju, która wśród producentów zajmuje 15. pozycję.



Testowana wersja: Honda Civic 1.8 i-VTEC 142 KM, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 215 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 9,4 sekundy, średnie zużycie paliwa 6,1 l/100 km, wyposażenie Sport, cena podstawowa 81 400 złotych.

czytaj także:
· Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu

· Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki
· Plusy i minusy - Honda Civic IX hatchback
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry