portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - wyposażenie samochodu

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Pierwsze wra�enia | Smart fortwo III

Mniej niďż˝ segment A
30-04-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Siedemna�cie lat temu wydawa�o si�, �e Smart nie wyjdzie poza konwencj� zabawy na temat miejskiego autka. Czas jednak pokaza�, �e znalaz�o si� dla niego miejsce, zar�wno na rynku, jak i w sercach klient�w.



Pomys� na malutki, dwuosobowy samochodzik miejski nie by� nowy. Takie modele od lat sprzedawane by�y z powodzeniem we Francji czy W�oszech. Jednak ten projekt ju� na starcie wyr�nia� si� niespotykanym maria�em - kreatywno�ci� producenta zegark�w Swatch z wiedz� i technologi�... Volkswagena. Ten jednak wycofa� si� ze wsp�pracy, z czego skorzysta� Mercedes. Etymologia finalnej nazwy Smart (Swatch Mercedes Art) by�a niebanaln� - i zarazem skuteczn� - form� reklamy.

Pierwszy model Smarta pojawi� si� na rynku w 1998 roku. Dwuosobowa wersja (fortwo) nie przekracza�a 2,5 metra d�ugo�ci, ko�a umieszczono maksymalnie blisko zderzak�w, silnik pow�drowa� do ty�u, a nad nim znalaz�o si� miejsce na baga�nik. Dla por�wnania, produkowany jeszcze wtedy Fiat 126p vel. Maluch, by� o... p� metra d�u�szy.



W tak ma�ym aucie jak Smart trudno m�wi� o strefach kontrolowanego zgniotu. In�ynierowie zdecydowali si� na stworzenie stalowej klatki bezpiecze�stwa, zwanej Tridion, kt�ra jednocze�nie stanowi konstrukcj� no�n� i poszycie karoserii. Jej skuteczno�� najlepiej oceni� poprzez wyniki test�w zderzeniowych EuroNCAP. Po raz pierwszy dla Smarta przeprowadzone je w 2000 roku. Nota ko�cowa to 3 z 5 gwiazdek - potencjalnie na najwi�ksze obra�enia nara�one by�y nogi kierowcy oraz klatka piersiowa pasa�era - obu chroni�y tylko przednie poduszki powietrzne. Trzeba w tym miejscu doda�, �e w tamtych czasach nie by�o jeszcze modelu auta, kt�ry otrzyma� maksymaln� liczb� gwiazdek EuroNCAP.

Kolejny test (2007) wykaza� zdecydowanie poprawion� ochron� podr�uj�cych os�b (r�wnie� przy dw�ch poduszkach powietrznych), co te� prze�o�y�o si� na przyznanie mu 4 gwiazdek. Ostatni sprawdzian (2014) r�wnie� oceniono na 4 gwiazdki, ale w mi�dzyczasie radykalnie zmieni�a si� specyfikacja test�w EuroNCAP. W standardzie mamy te� nadkomplet 7 poduszek powietrznych.

W 1997 roku Mercedes Klasy A przewr�ci� si� na bok nie zaliczaj�c testu �osia. Niebezpiecze�stwo to zniwelowano monta�em - zarezerwowanego dla aut z wy�szych segment�w - uk�adu ESP. Bezpo�rednio dotyczy�o to te� Smarta, w kt�rym podj�to decyzj� o zastosowaniu okrojonego rozwi�zania stabilizuj�cego tor jazdy. G��wnie z braku miejsca, dzi� ju� nie trzeba korzysta� z takich p�rodk�w. Przez kolejne lata modu� ESP, jak wi�kszo�� elektroniki, uleg� miniaturyzacji, a na wyposa�eniu Smarta znalaz� si� m.in. asystent bocznego wiatru, kt�ry jeszcze wczoraj by� nowo�ci� w... Sprinterze (czytaj tak�e: TESTY | Dostawczy, jak osobowy).



Wsp�praca Mercedesa ze Swatchem zako�czy�a si� na I-generacji Smarta. Koncern ze Stuttgartu zachowa� prawa do projektu, do kt�rego do��czy�o Renault. Jego efekty widoczne s� w III-generacji, kt�ra zadebiutowa�a jesieni� 2014 roku na paryskim salonie samochodowym. Kilka miesi�cy wcze�niej w Genewie Francuzi zaprezentowali bli�niacze Twingo. Jednak jego bezpo�rednim odpowiednikiem jest - powracaj�cy do oferty - Smart forfour (czytaj tak�e: Powr�t wi�kszego... malucha).

Dwuosobowe autko ma teraz blisko 2,7 metra d�ugo�ci, co zapewnia dostateczn� ilo�� miejsca w �rodku. Do�wietla je panoramiczny dach, kt�ry jest standardem w testowanej (limitowanej) wersji wyposa�enia #edition 1. Podobnie jak wielofunkcyjna sportowa kierownica i aluminiowe nak�adki na peda�y oraz wszechobecny pomara�cz.

Oba fotele s� obszerne i zintegrowane z zag��wkiem. Szeroko otwierane drzwi zapewniaj� wygodne wsiadanie i wysiadanie, ale stanowi� te� bol�czk� na ciasnych parkingach. Do tego, w por�wnaniu z poprzednimi generacjami, auto jest szersze (1,66 metra). Atutem pozostaje ma�y promie� skr�tu, kt�ry pomi�dzy kraw�nikami wynosi 2,7 metra. Na 16-calowe felgi (wersja #edition 1) za�o�ono dwa rozmiary opon - z przodu 185/50, z ty�u 205/45.



Baga�nik ma 350 litr�w pojemno�ci, co odpowiada modelom z segmentu B. Z t� tylko r�nic�, �e w Smarcie zmieszcz� si� tylko 2 osoby. S� te� inne ograniczenia. Przestrze� baga�owa oddzielona jest od kabiny zwijan� rolet�, kt�ra mocowana jest na rzepy. Dost�p do �rodka umo�liwia podw�jnie otwierana klapa, najpierw do g�ry idzie sama szyba, nast�pnie do do�u pe�na klapa. To akurat u�atwia �ycie na parkingu.



Pod pod�og� znalaz�o si� miejsce na komor� silnika. Do wyboru s� trzy cylindrowe jednostki benzynowe pochodz�ce z Renault. Pierwsza ma 0,9 litra pojemno�ci i dzi�ki turbodo�adowaniu dysponuje moc� 90 KM, druga ma 1 litr i 61 lub 71 KM. Do wszystkich montowany jest system start/stop i 5-biegowa skrzynia manualna.

Fortwo pr�no szuka� w rankingach sprzeda�y nowych samochod�w w Polsce. Wydawa�oby si�, �e jest to zupe�nie niszowy pojazd, jednak dopiero podczas test�w nasz� uwag� zwraca�y mijane egzemplarze. A tych - w wi�kszo�ci II-generacji - na warszawskich ulicach jest ca�kiem sporo. Wed�ug informacji uzyskanych z Mercedes-Benz Polska w ostatnich 4 latach sprzedano 310 Smart�w fortwo. O ich popularno�ci �wiadcz� te� liczne zloty (czytaj tak�e: Stacja Smart). ��czna sprzeda� na �wiecie przekroczy�a 1,5 mln sztuk.



Testowana wersja: Smart fortwo III, 1.0 71 KM, 5-biegowa skrzynia manualna, pr�dko�� maksymalna 151 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 14,9 sekundy, �rednie zu�ycie paliwa 4,1 l/100 km, wyposa�enie #edition 1, cena podstawowa 58 660 z�otych.

czytaj tak�e:
· Bezpieczeďż˝stwo dziecka | Wyposaďż˝enie samochodu
· Bezpieczeďż˝stwo dziecka | Foteliki i wďż˝zki
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry