portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Rusza budowa kolejnego odcinka S19
TESTY | Dogrywka - Honda CR-V ładowana bez podłączenia do gniazdka
AKCJE SERWISOWE | Stellantis, Kia i Toyota z fabrycznymi wadami

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Pierwsze wrażenia | Renault Megane III hatchback facelifting 2013

Nie tylko dla melomanów
29-11-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Jeden ze sztandarowych modeli Renault oferowany jest obecnie w 3 wersjach nadwozia. Jako pierwszą do testów wybieramy najpopularniejszą w Polsce - hatchback - w topowym poziomie wyposażenia Bose.



W przyszłym roku Megane obchodzić będzie 20-lecie obecności na rynku. Być może będzie to okazja do wprowadzenia kolejnej, IV-generacji. Obecna zadebiutowała już dość dawno, bo w 2008 roku. Do dziś model przeszedł dwie modernizacje. Ostatnia miała miejsce pod koniec ubiegłego roku i nadała autu cech charakterystycznych dla nowej gamy Renault, chociażby Clio (czytaj także: To już trzecia dekada).

Zabieg można uznać za udany, bo Megane w polskim rankingu sprzedaży awansowało z miejsca 23. (w podsumowaniu za 2013 rok) na 20. (styczeń - październik 2014). I to pomimo mniejszego o 145 sztuk popytu. Na koniec roku może być jeszcze lepiej - w październiku sprzedano 346 aut, a obecnie trwają promocje.

Hatchback jest nieco krótszy od 3-drzwiowego coupe i naturalnie od kombi (GrandTour). Ma 4295 mm długości przy rozstawie osi 2641 mm. Różnice w zwisie przednim (-10 mm) i tylnym (-5 mm) wynikają z jednak innego profilu zderzaka. Ale już w przestrzeni bagażowej jest to 28 litrów na korzyść testowanego dziś auta.



Pojemność można powiększyć maksymalnie do 1162 litrów wykorzystując do tego składane (1/3 - 2/3) oparcie kanapy. W uzyskaniu płaskiej podłogi pomagają odchylane do pionu jej siedziska. Pod podłogą znaleźliśmy dojazdowe koło zapasowe. To opcja wymagająca dopłaty 310 złotych, bo fabrycznie auto wyposażane jest w zestaw naprawczy.

Na koła topowej wersji Bose założono opony 205/50 na 17-calowych alufelgach Akihiro, w niższych poziomach wyposażenia fabrycznie montowane są średnice 15- i 16-cali. Efektowny wygląd naszego Megane podkreśla lakier Niebieski Majorelle (2100 zł) oraz liczne elementy chromowane. Światła do jazdy dziennej, zbudowane na diodach LED, są standardem już w bazowej wersji Life.



Wewnątrz od razu rzuca się w oczy ekran umieszczony na środku kokpitu. Jest on częścią rozwiązania R-Link, które debiutuje w gamie Megane. Wcześniej poznaliśmy go podczas testów Captura, Clio, a nawet modeli Dacii. Wyświetlacz łączy funkcje sterowania komputerem pokładowym, sprzętem audio, zestawem głośnomówiącym czy nawigacją. Ta ostatnia oparta jest na systemie firmy TomTom i zawiera się w opcjonalnym pakiecie Connection & Go. Ale już w cenniku modelu na roku 2015 w wersji Bose zawarto ją (z mapami Europy) w standardzie.

Funkcjami R-Link można sterować zarówno poprzez dotyk palcem ekranu, czy zestawem przycisków i pokręteł wbudowanych na środkowym tunelu. Jest ich jednak za dużo, by wszystko opanować bez potrzeby odrywania wzroku od drogi.

Po podłączeniu smartfona (kabel lub bluetooth) uzyskujemy dostęp do internetu i zasobu aplikacji w R-Link Store. Po założeniu konta na stronie Renault możemy m.in. przeglądać porady dotyczące eksploatacji naszego samochodu.

Za dopłatą 3 tys. złotych doposażono auto w pakiet Techno. Zawiera on czujniki parkowania przodem (tył w standardzie) wraz z kolorową kamerą włączaną wraz ze wstecznym biegiem. Poprzez menu możemy ustawić jasność obrazu czy siatkę określającą promień skrętu. Na plus zasługuje ustawienie kąta obrazu z widocznym kątem zderzaka. To ułatwia precyzyjny dojazd do przeszkody.

Producent dokłada do pakietu Techno jeszcze system Visio, czyli czujnik zmieniający automatycznie światła drogowe na mijania i asystenta utrzymania pasa ruchu. Z tym nie spotkaliśmy się jeszcze w Renault. Wnętrze doświetla dwuczęściowy dach panoramiczny (3200 zł).



Nazwa wersji Bose nawiązuje oczywiście do producenta sprzętu audio. Do Megane opracowano 8 głośników z subwooferem w kokpicie i wzmacniaczem ukrytym w podłodze pod nogami pasażera. Zajmując prawy fotel łatwo go wyczuć i część siedzących tam podczas testu osób narzekało na nienaturalną pozycję. Parametry Bose Energy Efficient Series Sound System można ustawiać poprzez ekran R-Link, ale nie trzeba być ekspertem, by docenić jakość dźwięku.

Posiadanie na pokładzie systemu Bose sygnalizujemy plakietką umieszczoną na przednich błotnikach, w miejscu które kiedyś przeznaczano na kierunkowskazy. Te dla poprawienia widoczności znajdują się w obudowie - elektrycznie regulowanych, podgrzewanych i składanych - lusterek bocznych.



Odmłodzenie Megane przyniosło też zmiany w palecie jednostek napędowych. Pod maską debiutuje czterocylindrowy silnik benzynowy TCe o mocy 130 koni mechanicznych. Może mu towarzyszyć 6-biegowa skrzynia manulana lub - tak jak nam - przekładnia automatyczna EDC. Szkoda, że w tym wariancie nie przewidziano łopatek do zmiany biegów przy kierownicy. Jedynie za pomocą drążka uzyskamy tryb manualny. Do kompletu dołączono elektroniczny hamulec postojowy. Nie znajdziemy tu rozwiązania sterującego pracą silnika podczas krótkich postojów.

Tradycyjną stacyjkę rozrusznika zastąpiono przyciskiem start/stop, a kluczyk kartą typu Hands Free (i znów w specyfikacji naszego modelu 2014 zawarto to w płatnym pakiecie Easy, ale już w modelu przyszły rok jest w cenie auta). Podobnie jest z konfiguracją silnika TCe 130 EDC z wersją wyposażenia Bose.



Testowana wersja: Renault Megane 1.2 TCe 130 KM, automatyczna skrzynia z podwójnym sprzęgłem o 6-przełożeniach EDC, prędkość maksymalna 200 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 9,7 sekundy, średnie zużycie paliwa 5,6 l/100 km, wyposażenie Bose Collection 2014, cena podstawowa 84 550 złotych (cennik 2015).

czytaj także:
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Foteliki i wózki
· Plusy i minusy | W jednym lepiej, w drugim gorzej
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry