portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane
POLSKIE DROGI | Domknięcie przebiegu drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Pierwsze wrażenia | Dacia Duster 4x4

Ulubiony SUV Polaków
13-01-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Dla tych co na bieżąco śledzą wyniki sprzedaży wygrana tego modelu nie jest zaskoczeniem. Ale gdyby zapytać o to przypadkowo spotkanych kierowców prawidłowa odpowiedź należałaby do rzadkości.



Powrót Dacii na rynek traktowany był z przymrużeniem oka. Faktycznie, pierwsze wcielenie Logana nie wróżyło sukcesu. Jednak Renault, właściciel marki, konsekwentnie rozbudowywał gamę modeli, wykorzystując przy tym sprawdzone u siebie rozwiązania. W końcu przyszła odważna decyzja na wprowadzenie SUV-a, w tym wersję z napędem na obie osie.

Duster oficjalnie zadebiutował wiosną 2010 roku na salonie samochodowym we Genewie. Mniej więcej w tym samym czasie trafił już do pierwszych, także w Polsce, klientów (czytaj także: Dacia Duster już w sprzedaży).

Trzy lata później auto przeszło facelifting. Zmieniono m.in. pas przedni, dodano światła do jazdy dziennej, a wyposażenie bazowej wersji poszerzono o boczne poduszki powietrzne.

W podsumowaniu roku 2013 Duster uplasował się na 15. miejscu rankingu sprzedaży nowych samochodów w Polsce. W swojej klasie ustąpił miejsca Kii Sportage, Nissanowi Qashqai (z którego dziedziczy układ napędowy 4x4) i Hyundaiowi ix35. Ubiegły rok należał już do modelu Dacii, który przepychając się przed wspomnianą konkurencję, zajął 10. miejsce. Wzrosła przy tym sprzedaż z 4669 do 6268 sztuk.



Duster oferowany jest z napędem na przednią lub obie osie. W tym drugim standardem i tak jest 2WD, dopiero kierowca może zmienić na auto - na tył, w zależności od przyczepności, może trafić maksymalnie 50 proc. mocy. W przypadku blokady napęd rozkładany jest po połowie. Prześwit w tej wersji jest o 5 mm wyższy i liczy 210 mm.

Nie mniej ważne są właściwości pokonywania terenu. Producent podaje, że kąt natarcia wynosi 29,3, zejścia 34,9, zaś rampowy 23 stopnie. Pod zderzakami umieszczono osłony w kolorze chromu. Za dopłatą 1700 złotych otrzymujemy praktyczny pakiet off-road. Składa się on z okalających nadwozie czarnych nakładek, które chronią lakier przed zarysowaniem. Zabrakło go w testowanym aucie, co powstrzymało nas od przedzierania się przez chaszcze. Dla fanów terenowego stylu jest jeszcze opcja orurowania atrapy chłodnicy.

Na koła założono opony w rozmiarze 215/65 R16.



Napęd 4x4 dostępny jest tylko z dwoma jednostkami napędowymi, doskonale znanymi z modeli Renault. Silnik benzynowy o pojemności 1.6 litra dysponuje mocą 105 koni mechanicznych. Z kolei wysokoprężny 1.5 dCi 110 KM to klasyka, ale poddana teraz modernizacji. Nie jest on mistrzem sprintu, do setki potrzebuje blisko 13 sekund, ale równoważy to średnie spalanie liczone z załączonym napędem na obie osie - 5,2 l/100 km. W ruchu miejskim pomiar producenta wzrósł o 0,7 litra, a w trasie spadł o 0,2 l/100 km. Zamontowano do niego 6-biegową skrzynię manualną.



Facelifting objął również wnętrze Dustera. Nowy kształt zyskał kokpit, na którym - w testowanym aucie - króluje 7-calowy ekran dotykowy. Łączy on panel sterowania radioodtwarzaczem, zintegrowanymi mediami (jack, usb lub bluetooth), telefonem lub nawigacją (za dopłatą 400 złotych zyskamy mapy Europy). Zapewne dla większości użytkowników minusem jest brak napędu CD.

Na pokład Dustera trafił ogranicznik prędkości i czujniki parkowania tyłem. Jednak największą uwagę zwracają... przyciski do elektrycznej regulacji bocznych szyb. W końcu przeniesiono je ze środkowego tunelu na drzwi kierowcy. Po staremu, na lewej dźwigni kolumny kierowniczej, pozostał jeszcze klakson. Klimatyzacja jest tylko manualna.



Różnice pomiędzy wersjami z napędem na przód i obie osie najbardziej widoczne są w przestrzeni bagażowej. Ta w testowanym modelu jest nieco mniejsza - 408 litrów. Podobnie jest przy złożeniu (dzielonych 1/3-2/3) oparć kanapy - 1570 litrów. Pod płaską podłogą znalazło się pełnowymiarowe koło zapasowe, a wolną przestrzeń aranżuje styropianowa wkładka z przegródkami. Możliwości transportowe można powiększyć montując bagażnik dachowy. W cenie prawie każdej wersji zawarto relingi - nasze były dwukolorowe.

Dacia Duster 4x4 jest bardzo przyzwoicie wyposażona, ale cena testowanego modelu przekracza 70 tys. złotych. Zapewne nie jest to impuls do jego zakupu. Cennik otwiera jednak propozycja za 39 900 złotych, oczywiście z napędem 4x2. Jest też wersja z silnikiem benzynowym 1.6 16V 110 KM i fabryczną instalacją LPG. Dodatkowo tym roku gama jednostek zostanie poszerzona o turbodoładowany silnik Tce 125.

W Polsce cena odgrywa ważną rolę, ale czy to wystarczy do utrzymania pozycji lidera wśród SUV-ów? Zobaczymy, póki co wiemy, że konkurencja szykuje w tym roku wiele zmian i nowości.



Testowana wersja: Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM 4x4, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 168 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 12,9 sekundy, średnie zużycie paliwa 5,2 l/100 km, wyposażenie Prestige, cena podstawowa 74 200 złotych.

czytaj także:
· Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki
· Plusy i minusy | A co z dziećmi?
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry