TESTY

Plusy i minusy | Nissan LEAF II

Wyższy poziom korzyści

07-09-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Elektryczny samochód sam w sobie jest największym plusem w tym teście, jednak my tradycyjnie większą uwagę przywiązujemy to elementów podnoszących bezpieczeństwo, a tych jest naprawdę sporo. Patrzymy też na jego funkcjonalność, a tu mamy kilka uwag.

Testy - Nissan LEAF II - zalety i wady drugiej generacji elektrycznego hatchbacka Nissana

PLUSY

Testy - Nissan LEAF II - sposób zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera,

Sposób zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera,

niemal zawsze przypisujemy po stronie minusów. Naszym zdaniem jeśli możemy zmienić jej działanie dowolnym przedmiotem, który zmieści się w szczelinie wyłącznika, to stwarzane jest potencjalne niebezpieczeństwo. W praktyce bowiem może tego dokonać postronna osoba bez wiedzy kierowcy, który też nie zawsze zwróci uwagę na aktualny status. W przypadku Nissana LEAF jest inaczej - zmiany można dokonać tylko za pomocą oryginalnego kluczyka schowanego w module systemu i-Key (standard każdej wersji wyposażenia).

Testy - Nissan LEAF II - trzy miejsca do montażu fotelików Isofix

Trzy miejsca do montażu fotelików Isofix,

to standardowe wyposażenie każdej wersji nowego LEAF-a. Co prawda nie wszystkie ustawimy na kanapie, ten trzeci znajduje się na prawym fotelu pasażera. Pomijając już kwestie, że w tej konfiguracji wystarczy miejsca tylko dla kierowcy i trójki dzieci, to w życiu są sytuacje, w której przy układzie 1+1 czy 2+2 musimy zamontować fotelik z przodu. Wówczas pozostaje nam mocowanie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa, co zawsze jest słabszym sposobem od systemu Isofix. Tu zawsze możemy postawić na solidniejszy montaż, w dodatku każdej parze odpowiada top-tether i wszystkie miejsca przystosowane są do standardu i-Size.

Testy - Nissan LEAF II - kierowca samochodu elektrycznego w polskim mieście

Kierowca samochodu elektrycznego w polskim mieście,

dzięki Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie 22 lutego 2018 roku, nie musi opłacać postoju w strefach płatnego parkowania oraz może poruszać się po buspasach. Co prawda na początku to włodarze danego miasta mieli o tym decydować, ostatecznie przepisy te obowiązują na terenie całego kraju. Przez tydzień testu korzystaliśmy z tego przywileju, co w przypadku możliwości płynnej jazdy w miejskich korkach, było surrealistycznym doświadczeniem. Kolejnym bonusem - póki co - była możliwość bezpłatnego ładowania z miejskich słupków, jak też na parkingach należących do kilku sieci handlowych. Oczywiście sam napęd elektryczny - moc silnika, efektywne hamowanie, bezemisyjność spalin i poziom zużycia paliwa - jest dużą korzyścią.

MINUSY

Testy - Nissan LEAF II - funkcjonalność Nissana LEAF

Funkcjonalność Nissana LEAF,

jako wysoce zaawansowanego technicznie samochodu, powinna odznaczać się najwyższym poziomem wyposażenia. W testowanym samochodzie zabrakło nam kilku elementów, jak możliwości regulacji głębokości kolumny kierownicy, automatycznej funkcji opuszczania i podnoszenia elektrycznie regulowanych szyb bocznych (była tylko dla kierowcy) czy ustawienia wysokości fotela pasażera. W sumie LEAF to samochód miejski, a w takim przydałaby się też dodatkowa poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy.

Testy - Nissan LEAF II - bagażnik

Bagażnik,

choć w naszym teście z wózkami dziecięcymi okazał się wystarczająco pojemny, to wymienimy kilka uwag. Po pierwsze w topowej wersji Tekna montowany jest fabrycznie subwoofer, który na swój sposób ogranicza wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Po drugie, tuż za progiem bagażnika zamocowano gaśnicę, która również czyni bagażnik mało ustawnym (przełożyliśmy ją do schowka za lewym nadkolem, w którym znalazł się też zestaw naprawczy koła). Po trzecie zabrakło uchwytów do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Po czwarte nie ma ani jednego haczyka do powieszenia małej siatki z zakupami. Po piąte, zabrakło miejsca do schowania pakietu Safety Pack, który składa się z trójkąta ostrzegawczego, apteczki i kamizelki odblaskowej.

Testy - Nissan LEAF II - system automatycznego parkowania

System automatycznego parkowania,

nazwany przez Nissana ProPilot Park, dostępny jest jedynie w topowej wersji wyposażenia Tekna. I to tylko jako opcja, za dopłatą aż 5100 złotych. Funkcja ta przejmuje od kierowcy manewr parkowania prostopadłego lub równoległego. Konkurencja od dawna udostępnia wjazd na miejsca ukośne, jak i samodzielny wyjazd z nich.

Dane z komputera pokładowego Nissana LEAF II:

dystans przejechany podczas testu: 265 km, średnia prędkość: b.d., średnie zużycie paliwa: 15,9 kWh/100 km.