portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane
POLSKIE DROGI | Domknięcie przebiegu drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu
PRZEPISY | Rząd chce powiedzieć - stop bandytom drogowym!

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY
Plusy i minusy | Fiat Panda

Fiat Panda
28-12-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum

III generacja Fiata Pandy zyskała atrakcyjny wygląd i bogatsze wyposażenie - ale takie muszą być współczesne auta. Niestety, rozczarowuje pod względem funkcjonalności przy rodzinnej podróży.



Plusy



Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. W Pandzie umieszczony dość nietypowo, bo w menu komputera pokładowego (przycisk set). Aby ją dezaktywować auto musi zostać zatrzymane. Do samej funkcji odłączenia trzeba przejść kilka poziomów w menu i ostatecznie potwierdzić swój wybór. Wszystko to zapobiega przypadkowemu lub nieuprawnionemu odłączeniu działania tej poduszki.



Sygnalizacja niezapiętych pasów. I to dla wszystkich miejsc - na kanapie to wciąż rzadko spotykana funkcja w wielu droższych od Pandy modelach. Dodatkowo każde z miejsc ma swój piktogram na wyświetlaczu pomiędzy prędkościo-, a obrotomierzem. Dźwięk sygnalizacji jest głośny i natarczywy, ale w tym przypadku o to właśnie chodzi!




Bagażnik. Ma zaledwie 225 litrów, ale jest bardzo ustawny - schowamy do niego podwozie dwuczęściowego wózka dziecięcego. Z kolei na szerokość zmieścimy wózek-parasolkę. Oparcie kanapy jest dzielone - ale to standard tylko w wersji Lounge. Zawiera ona również funkcję przesuwania tylnych siedzeń (Fix&Fold), ale testowany model to mieszaniec różnych wersji i tutaj jej nie było. Szczególne uznanie za bardzo duży otwór klapy bagażnika. W praktyce - ze składanymi fotelami - bardzo podnosi praktyczność Pandy.

Minusy



Komfort dziecka. Wkładanie i montaż fotelika oraz sadzanie i przypinanie w nim dziecka ułatwia druga para drzwi. Jednak po zajęciu w nim miejsca brakuje przestrzeni na nogi. Trzeba więc odsunąć do przodu fotel, co nie uchroni jego pleców przed zabrudzeniem butami dziecka. Rozwiązaniem jest pochylenie oparcia, ale to już zupełnie pozbawia nas jednego miejsca w samochodzie. Dodatkowo zasłania ono widoczność w bocznym lusterku. Jeśli postawimy dwa foteliki na tylnej kanapie Panda traci na praktyczności samochodu dla 4-osobowej rodziny. Plusem w tym wszystkim jest materiał, którym pokryto oparcia. Zabrudzony podeszwami butów dziecka daje się łatwo domyć ściereczką z ciepłą wodą.



System Start/Stop. Jest standardowo montowany z silnikami 0.9 TwinAir i 1.3 Multijet. Funkcja ta pozwala na zaoszczędzenie paliwa podczas krótkich postojów, co jest szczególnie przydatne podczas jazdy w miejskich korkach i częstym zatrzymywaniu na czerwonym świetle. System zamontowany w Pandzie działa bez zarzutu - drążek biegów na luz, hamulec, zatrzymanie i silnik gaśnie. Aby ruszyć wciskamy sprzęgło, wrzucamy bieg, naciskamy pedał gazu po czym... silnik całkowicie gaśnie. Aby go uruchomić musimy jeszcze raz przekręcić kluczyk w stacyjce! Po prostu Panda nie lubi zbyt szybkiego ruszania, każdą z czynności trzeba robić po kolei, a nie jednocześnie. System oczywiście można wyłączyć przyciskiem "S" umieszczonym pod radioodbiornikiem.



Czujniki parkowania z tyłu. Opcja (za 1000 zł) dostępna w wersjach Easy i Lounge. Nie raz uchroniła testowane auto przed uszkodzeniem zderzaka podczas parkowania tyłem. W Pandzie działa bez zarzutu pod warunkiem, że mamy wyłączone radio. Jeśli nie, a słuchamy go średnio-głośno, wrzucenie biegu wstecznego uruchomi czujniki, ale będą one niesłyszalne. W zdecydowanej większości aut wsteczny automatycznie przycisza radio.

Testowany model: Fiat Panda 1.3 Multijet II 16V 75 KM z systemem Start/Stop, 5-biegowa skrzynia manualna
Dane z komputera pokładowego: pokonany dystans: 439 km, średnia prędkość 31 km/h, średnie zużycie paliwa 5,4 l/100 km

czytaj także:
· Pierwsze wrażenia | Panda, której nie ma?
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Foteliki i wózki
· Dogrywka | Fiat Panda 4x4
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry