TESTY GREEN NCAP

Wyniki testów Green NCAP | Lipiec 2019

Zielone gwiazdki NCAP dla pięciu modeli samochodów

11-07-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Green NCAP

Green NCAP to nowa, niezależna inicjatywa instytucji europejskich, której zadaniem jest promowanie ekologicznych pojazdów. Podstawową formą działalności są testy czystości spalin i zużycia paliwa - dziś ogłoszono wyniki dla kolejnych pięciu modeli samochodów.

Green NCAP to nowe, niezależne testy sprawności jednostek napędowych w samochodach osobowych

Stowarzyszenie Green NCAP tworzy wiele instytucji z obszaru transportu, krajowych związków motorowych, ośrodków badawczych i organizacji konsumenckich. Śmiało można stwierdzić, że powstało w efekcie niedawnych afer związanych z zaniżaniem wyników spalania i emisji CO2 przez producentów samochodów. Głównym założeniem pomysłodawców jest przeprowadzanie niezależnych testów odnoszących się do zapotrzebowania jednostki napędowej na paliwo/energię i ilości produkowanych przez nie spalin. Pomiary wykonuje się w warunkach laboratoryjnych i drogowych.

Na bazie osiągniętych wyników przyznaje się notę końcową w postaci gwiazdek. Maksymalnie można zdobyć ich pięć, im więcej tym lepiej. Mają one - wzorem tych od Euro NCAP - zwrócić uwagę kupujących na eko-osiągi wybranego modelu.

Pod koniec lutego poznaliśmy pierwsze w historii Green NCAP wyniki dla 12 modeli. Najwyżej oceniono te z napędem elektrycznym - BMW i3, Hyundai Ioniq i Nissan LEAF. Najgorzej wypadł Fiat Panda z silnikiem 0.9 TwinAir, Ford Fiesta 1.0 EcoBoost i Volkswagen Golf 1.6 TDI.

Dziś powiększono to grono o pięć modeli, w tym po raz pierwszy auto zasilane CNG. Jest to Audi A4 Avant g-tron. Trzy kolejne miały napęd spalinowy i jeden w elektryczny.

Audi A4 Avant 2.0 g-tron 170 KM

emisja spalin: 8,7/10 pkt.

efektywność jednostki napędowej: 4,7/10 pkt.

średnie zużycie z testu: 4,6 kg/100 km

najwyższe zużycie z testu: 5 kg/100 km


Mercedes Klasa C 220d 4Matic 195 KM

emisja spalin: 10/10 pkt.

efektywność jednostki napędowej: 5,3/10 pkt.

średnie zużycie z testu: 5,7 l/100 km

najwyższe zużycie z testu: 6,8 l/100 km


Nissan LEAF 40 kWh 150 KM

emisja spalin: 10/10 pkt.

efektywność jednostki napędowej: 5,3/10 pkt.

średnie zużycie z testu: 17,2 kWh/100 km

najwyższe zużycie z testu: 22,9 kWh/100 km


Opel Corsa 1.0 EcoTec 90 KM

emisja spalin: 8,6/10 pkt.

efektywność jednostki napędowej: 5,9/10 pkt.

średnie zużycie z testu: 6,1 l/100 km

najwyższe zużycie z testu: 7,4 l/100 km


Renault Scenic 1.8 Blue dCi 150 KM

emisja spalin: 9/10 pkt.

efektywność jednostki napędowej: 6/10 pkt.

średnie zużycie z testu: 5,3 l/100 km

najwyższe zużycie z testu: 6,6 l/100 km