portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Audi Q3 | Grudzień 2018


Audi Q3

07-12-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

W drugich w historii Euro NCAP próbach zderzeniowych Audi Q3 otrzymało także notę pięciu gwiazdek. Na tle wszystkich testowanych w tym roku modeli, ten wyróżnia się najwyższą ocenę w zakresie systemów podnoszących bezpieczeństwo.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Audi Q3 | Grudzień 2018

Jednym z cichych debiutantów tegorocznego salonu samochodowego w Paryżu było Audi Q3. Model ten doczekał się właśnie II-generacji, a tym samym i drugiego udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP. W poprzednim - 2011 roku - podobnie jak i teraz otrzymał komplet pięciu gwiazdek.

Produkcję nowego Q3 rozpoczęto w drugiej połowie tego roku węgierskiej fabryce Audi w Gyor (powstaje tam także A3 sedan i cabriolet oraz TT coupe i roadster). W sprzedaży - także w Polsce - pojawiło się pod koniec listopada - na początek z silnikiem 35 (1.5) TFSI 150 KM i 35 (2.0) TDI 150 KM. Ta ostatnia oferowana jest także z napędem quattro i według dostępnej specyfikacji to ona trafiła do testów Euro NCAP.

Na liście wyposażenia ocenianej wersji Audi Q3 znalazło się między innymi: sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix/i-Size na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent utrzymania pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (pre sense front).

Bezpieczeństwo dorosłych 36,2 pkt. (95 proc.)

Podczas zderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną doszło do niewielkich obrażeń nóg i klatki piersiowej kierowcy, a u pasażera lewej nogi (przyznano 6,9 na 8 punktów). Z kolei przy uderzeniu całą szerokością auta w przeszkodę stałą na ryzyko obrażeń narażone były klatki piersiowe obu osób kierowcy i pasażera - który tym razem siedzi po przekątnej za kierującym (7,7/8 pkt.).

Test uderzenia w bok Audi Q3 i w słup potwierdził ochronę kierowcy na optymalnym poziomie (16 pkt.).

Profile wszystkich miejsc i zagłówków zapewniałą dobrą ochronę kręgów szyjnych (1,7/2 pkt.).

Od tego roku specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach. Za działanie w tym zakresie systemu autonomicznego hamowania Audi pre sense front przyznano maksymalną ocenę 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Audi Q3 | Grudzień 2018

Bezpieczeństwo dzieci 42,5 pkt. (86 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego i 10-letniego dziecka przeznaczono firmowy fotelik Audi Youngster Plus produkowany przez firmę Takata. Na dołączonym filmie Euro NCAP wyraźnie widać, że młodsze dziecko siedziało w pełnowymiarowym foteliku, zaś starsze na podkładce podwyższającej. Zarówno na stronie firmy Takata, jak i w sklepie Audi nie ma takiego osobnego elementu, na jego rozłączenie nie pozwala też konstrukcja fotelika. Niezależnie od naszych uwag - w teście uderzenia przodem samochodu w przeszkodę odkształcalną doszło do niewielkich obrażeń starszego dziecka (15,5 pkt.), zaś przy uderzeniu w bok Audi Q3 poziom bezpieczeństwa obu dzieci był na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Nowy model Audi został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy i wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z montażu (pas bezpieczeństwa) na środkowym miejscu kanapy fotelika Maxi-Cosi Cabriofix z bazą EasyBase2. Łącznie przyznano maksymalną ocenę 12 punktów.

Ochrona pieszych 36,7 pkt. (76 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono na maksymalną liczbę 6 pkt, na przednim pasie (miednica) zagrożenie stwarzają zewnętrzne krawędzie (4,8/6 pkt.), zaś na masce (głowa) podszybie i słupki A (15,8/24 pkt.).

Od tego roku organizacja Euro NCAP rozszerzyła zakres ocen autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Standardem wyposażenia każdej wersji Audi Q3 II-generacji jest system zapobiegający kolizjom przy małej prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów zarówno w dzień, jak i w nocy (pre sense front). Jego działanie oceniono na 10,1 z 12 pkt.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 11,1 pkt. (85 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP SUV Q3 wyposażony został w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3 pkt.), aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,9/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry