portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu
KARTKA Z PODRÓŻY | Malowane kwiaty na domach i muzeum na wykopaliskach
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | BMW X5 | Grudzień 2018


BMW X5

10-12-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Czwarta generacja BMW X5 otrzymała w testach zderzeniowych Euro NCAP maksymalną notę pięciu gwiazdek. Jednak część z ocenianych w nim elementów wyposażenia figuruje w polskim cenniku jako opcja.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | BMW X5 | Grudzień 2018

X5 był pierwszym SUV-em w ofercie BMW. Po niemal dwóch dekadach od rynkowego debiutu wchodzi do sprzedaży jego czwarta generacja. Oficjalna premiera miała miejsce na tegorocznym salonie samochodowym w Paryżu. Auto dostępne jest już w salonach sprzedaży - najtańsza wersja xDrive30d oceniana była w testach zderzeniowych Euro NCAP.

W poprzednich latach BMW X5 tylko raz uczestniczyło w próbach Euro NCAP. W 2003 roku otrzymało cztery gwiazdki (ale przyznawana według zupełnie innych kryteriów niż dzisiaj). Producent zdecydował się wówczas na dodanie do wyposażenia sygnalizacji niezapiętych pasów dla przednich miejsc. To wystarczyło, aby ocenę podnieść do maksymalnej liczby pięciu gwiazdek.

Tym razem na liście wyposażenia BMW X5 - użytego przez Euro NCAP - znalazło się między innymi: siedem poduszek powietrznych (w tym kolanowa dla kierowcy), wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix/i-Size na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent utrzymania pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów.

Według polskiego cennika nowego X5 część z nich jest opcją.

Bezpieczeństwo dorosłych 34,2 pkt. (89 proc.)

Podczas prób uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną doszło do bardzo poważnych obrażeń nóg na wysokości ud oraz mniejszych lewej nogi i klatki piersiowej kierowcy, u pasażera ochrona była na optymalnym poziomie (przyznano 5,8 na 8 punktów). Podczas uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą potencjalne ryzyko niewielkich obrażeń obejmowało klatki piersiowe kierowcy i pasażera - który tym razem siedzi po przekątnej za kierującym, U kierowcy stwierdzono też zagrożenie na wysokości górnych części nóg (7,5/8 pkt.).

Ochrona podczas uderzenia w bok BMW X5 była na optymalnym poziomie. Podczas uderzenia w słup na ryzyko poważnych obrażeń narażona jest klatka piersiowa kierowcy (15,2/16 pkt.).

Profile wszystkich miejsc i zagłówków zapewniałą dobrą ochronę kręgów szyjnych (1,6/2 pkt.).

Od tego roku specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach. Za działanie w tym zakresie systemu autonomicznego hamowania w mieście przyznano maksymalną ocenę 4 punktów. W Polsce jest to opcja, za którą trzeba dopłacić 5613 złotych (pakiet "miejski").

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | BMW X5 | Grudzień 2018

Bezpieczeństwo dzieci 42,6 pkt. (86 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego przeznaczono fotelik Britax-Romer KidFix XP, zaś dla 10-letniego dziecka podkładkę podwyższającą Up niemieckiej firmy Osann. W teście uderzenia przodem samochodu w przeszkodę odkształcalną doszło do niewielkich obrażeń kręgów szyjnych starszego dziecka (15,9/16 pkt.), zaś przy uderzeniu w bok auta poziom bezpieczeństwa obu dzieci był na optymalnym poziomie (8 pkt.).

BMW X5 zostało wyposażone w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy i wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Testowany egzemplarz BMW X5 wyposażony został w trzeci, opcjonalny rząd siedzeń, stąd rozszerzono próby o te miejsca. Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z montażu (pas bezpieczeństwa) na środkowym miejscu kanapy oraz w trzecim rzędzie siedzeń fotelika Maxi-Cosi Cabriofix z bazą EasyBase2. Specjaliści z Euro NCAP mieli też zastrzeżenia do jakości montażu - za pomocą pasów bezpieczeństwa - fotelika Britax-Romer King II LS z tyłu. Łącznie przyznano 11,7 z 12 punktów.

Ochrona pieszych 36,3 pkt. (75 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono na na 5,9 z 6 pkt, poważne zagrożenie stwarza przedni pas (miednica), który nie otrzymał żadnego punktu! Aktywna maska silnika (głowa) zapewnia bardzo dobrą i dobrą ochronę niemal na całej swojej powierzchni, a także w miejscach podszybia i słupków A (18,3/24 pkt.).

Od tego roku organizacja Euro NCAP rozszerzyła zakres ocen autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Opcjonalny system asystujący kierowcy Professional obejmuje między innymi funkcję zapobiegającą kolizjom przy małych prędkościach z możliwością wykrywania pieszych i rowerzystów zarówno w dzień, jak i w nocy. Jego działanie oceniono na maksymalną notę 12 punktów, ale w Polsce jest to opcja. Rozszerzenie jej funkcjonalności o wykrywanie rowerzystów dostępne jest dopiero w pakiecie Professional - dopłata 13 338 złotych.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,8 pkt. (75 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP czwarta generacja BMW X5 została wyposażona w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,8/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (1,8/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach - pakiet Proffesional (2,8/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry