TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | BMW serii 3 | Październik 2019

BMW serii 3

23-10-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

Nowe BMW serii 3 otrzymało lepsze noty Euro NCAP, co testowana równolegle seria 1. Na tle ocenianych w tym roku modeli wszystkich marek "trójka" zapewnia wysokie bezpieczeństwo osobom dorosłym, jak i pieszym.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - BMW serii 3 - uderzenie w przeszkodę stałą

Siódma generacja BMW serii 3 debiutowała na raty. Jesienią 2018 roku zaprezentowano limuzynę, czyli nadwozie sedan (G20), rok później Touring, jak kombi (G21). W ostatnich testach zderzeniowych Euro NCAP oceniano wersję czterodrzwiową. Był to piąty raz w dotychczasowej historii.

W 1997 roku seria 3 otrzymała zaledwie jedną i pół gwiazdki. Nota została obniżona za niekontrolowaną deformację kabiny pasażerskiej i potencjalnie poważne ryzyko ciężkich obrażeń u kierowcy. W 2001 roku kolejny test zakończył się wynikiem czterech gwiazdek. W następnych w 2005 i 2012, jak i aktualnych przyznano ich maksymalną liczbę.

Obie wersje nowego BMW serii są już dostępne w sprzedaży. Oferta rozpoczyna się od poziomu standard, Tradycyjnie z podstawowym poziomem wyposażenia Standard, kolejne to Advantage, Sport Line, Luxury Line i M Sport. Każdy z nich zawiera między innymi siedem poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, asystenta pasa ruchu, aktywną pokrywę maski silnika oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych lub rowerzystów. Dwa ostatnie elementy zostały zgrupowane w pakiet Active Guard Plus.

Bezpieczeństwo dorosłych 37,1 pkt. (97 proc.)

W teście uderzenia przodem nowej serii 3 w przeszkodę odkształcalną zarówno u kierowcy, jak i pasażera siedzącego obok doszło do obrażeń - odpowiednio - prawej i lewej nogi. Wskazuje to na problemy w okolicy środkowej części kokpitu i tunelu. Łącznie przyznano 7,9 z 8 punktów.

Natomiast w teście uderzenia w przeszkodę stałą doszło do obrażeń klatki piersiowej u kierowcy i pasażera (który w tym przypadku siedzi z tyłu, po przekątnej do kierującego). Nota 7,6 z 8 punktów.

Ochrona kierowcy podczas uderzenia w bok auta i w słup była na optymalnym poziomie (maksymalne 16 punktów).

Profile przednich i tylnych foteli oraz zagłówków zapewniają dostateczną ochronę kręgów szyjnych (1,6 z 2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Działanie tego systemu BMW serii 3 oceniono maksymalną liczbą 4 punktów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - BMW serii 3 - uderzenie w bok

Bezpieczeństwo dzieci 42,8 pkt. (87 proc.)

Do testów w siódmej generacji BMW serii 3 z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika KidFix XP II (prod. Britax-Romer), a dla manekina 10-latka podkładkę podwyższającą.

Wyniki prób uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną wykazały obrażenia kręgów szyjnych u młodszego dziecka (15,8 z 16 pkt.). Podczas uderzenia w bok auta ochrona była na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Testowane auto zostało wyposażone w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono ustawienie środkowym miejscu kanapy bazy Maxi-Cosi EasyBase2 mocowanej za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa z fotelikiem CabrioFix. Pomimo to za przeprowadzone próby przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.

Ochrona pieszych 42 pkt. (87 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) była oceniona na maksymalną liczbę 6 punktów. Na środkowym pasie (miednica człowieka) niebezpieczne powierzenie to centralne części i reflektory (3,3 z 6 punktów). Niemal cała powierzchnia maski silnika zapewnia optymalną ochronę głowy potrąconej osoby. To efekt zamontowania aktywnej pokrywy, która unosząc się, tworzy dodatkową strefę przed twardymi częściami samochodu. Zagrożeniem pozostają słupki A (22,3 na 24 punktów).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Działanie systemu w tych sytuacjach oceniono na 10,5 z 12 punktów. Specjaliści z Euro NCAP mieli uwagi do scenariuszy z pieszym idącym przed samochodem, zarówno w dzień, jak i w nocy.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,5 pkt. (72 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, nowe BMW serii 3 zostało wyposażone w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla obu miejsc (maksymalne 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (1,8 na 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,7 na 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Nie podano przyczyn obniżenia oceny o 0,3 pkt.