TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Isuzu D-Max | 2020
Isuzu D-Max
17-12-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Masywny pick-up Isuzu zaskoczył przede wszystkim wysokim stopniem ochrony potrąconego pieszego i rowerzysty. Wyróżnia się również w zakresie bezpieczeństwa dzieci podróżujących w fotelikach zamontowanych na kanapie.
Isuzu D-Max to średniej wielkości pick-up spokrewniony z Chevroletem Colorado. Na rynku zadebiutował w 2002 roku, dziś w salonach sprzedaży obecna jest III generacja.
Model ten ma nieco krótszą historię w testach zderzeniowych Euro NCAP. Po raz pierwszy oceniono go w 2012 roku z wynikiem czterech gwiazdek. Obecny otrzymał komplet. Obu wyników, z uwagi na stosowanie różnych kryteriów testów, nie można ze sobą porównywać.
D-Max oferowany jest w trzech wersjach nadwozia - z pojedynczą, wydłużoną i podwójną kabiną. Od tego wyboru zależy dostępność wyposażenia. Tu mamy cztery poziomy - L, LS, LSX i LSE.
Do tegorocznych testów Euro NCAP trafił model z podwójną kabiną, który homologowany jest dla pięciu osób. Według specyfikacji wyposażono go między innymi w: poduszki powietrzne przednie, boczne, kurtynowe oraz chroniącą kolana kierowcy i centralną pomiędzy fotelami, wyłącznik działania przedniej poduszki powietrznej pasażera, mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu, system powiadamiania służb ratunkowych eCall, tempomat oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego, a także asystentem skrętu.
Ocena (2020):
Bezpieczeństwo dorosłych: 32,2 pkt. (84 proc.)
Podczas testu zderzenia czołowego III generacji Isuzu D-Max z przeszkodą mobilną zarówno u kierowcy, jak i pasażera siedzącego obok doszło do różnego stopnia obrażeń nóg i klatki piersiowej.
W tej próbie konstrukcja przodu auta (zderzenie następuje na 1/2 szerokości) zapewnia dostateczną ochronę.
Przy uderzeniu przodem w przeszkodę stałą zarówno ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast u pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) odnotowano przeciążenia klatki piersiowej.
W tej części testów Euro NCAP przyznano 11,2 z 16 do zdobycia punktów.
Podczas zderzenia bocznego (z platformą mobilną) i uderzenia w słup ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
W nowych próbach Euro NCAP ochrona kierowcy przy uderzeniu w bok (przeciwna strona, bez użycia poduszek) była na dostatecznym poziomie. Zakres ochrony centralnej poduszki (kierowca+pasażer) także oceniono pozytywnie. W sumie przyznano 15,5 z 16 punktów.
Przy uderzeniu w tył pick-upa profile wszystkich zagłówków i oparć foteli zapewniły optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy podróżujących osób (3,5 z 4 pkt.).
Nowe Isuzu D-Max zostało wyposażone w kartę ratunkową pojazdu, system eCall oraz hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przesuwaniu się pojazdu po zderzeniu). Stąd maksymalna ocena 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 42,2 pkt. (86 proc.)
Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano foteliki Britax-Romer (odpowiednio) KidFix2 i podkładki podwyższającej Graco Junior.
Podczas zderzenia czołowego (z barierą mobilną) oraz przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) poziom ochrony dzieci był na optymalnym poziomie. Stąd punktacja - odpowiednio - 16 i 8 pkt.
Testowane auto zostało wyposażone w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych wykluczono z tych prób fotelik dziecięcy Maxi-Cosi CabrioFix montowany na środkowym miejscu kanapy z wykorzystaniem bazy EasyBase2 i samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Poczyniono także uwagi do jakości montażu fotelika Britax-Romer TriFix za pomocą systemu Isofix na skrajnych miejscach kanapy. Ostatecznie przyznano 11,2 z 12 punktów.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 37,2 pkt. (69 proc.)
Konstrukcja pick-upa Isuzu za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka) potrąconej osoby otrzymała 6 punktów. Natomiast miednicy (przedni pas) 5 z 6 pkt. Dla tułowia i głowy największe zagrożenia stanowiły słupki A (17,8 z 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów nowa generacja D-Maxa otrzymała 8,8 z 18 punktów. W próbach z udziałem pieszego 5/9 pkt. - do pełnej oceny zabrakło funkcji wykrywającej obecność pieszego podczas skrętu w prawo. Były również zastrzeżenia do działania systemu przy wyjściu pieszego zza przeszkody.
W przypadku rowerzysty to 3,9 z 9 pkt. Tu zastrzeżenia były do dwóch z trzech scenariuszy - przejazd przed maską samochodu i wyjazd zza przeszkody z drogi poprzecznej.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13,4 pkt. (83 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP III-generacja Isuzu D-Max została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (4,6 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego. Zastrzeżenia były do działania tego ostatniego elementu.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. Tu nie było żadnych zastrzeżeń.
Testowany model:
Isuzu D-Max podwójna kabina 4x4, pick-up
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wyłącznie III generacji Isuzu D-Max z podwójną kabiną zarówno z napędem na jedną, jak i dwie osie.