portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu
KARTKA Z PODRÓŻY | Malowane kwiaty na domach i muzeum na wykopaliskach
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Jaguar I-Pace | Grudzień 2018


Jaguar I-Pace

20-12-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

I-Pace, pierwszy w gamie Jaguara w pełni elektryczny model wyposażony został w innowacyjną poduszkę powietrzną chroniącą potrąconego pieszego. Pomimo jej użycia w teście zderzeniowym Euro NCAP uzyskane wyniki nie są satysfakcjonujące.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Jaguar I-Pace | Grudzień 2018

Jaguar (i Land Rover) ma swojego oficjalnego importera w Polsce, a ten nie narzeka na brak sprzedaży. Ostatnią nowością w ofercie, zaprezentowaną na tegorocznym salonie samochodowym w Paryżu, jest I-Pace. Jest to pierwszy model tej marki z pełnym napędem elektrycznym. Tworzą go dwa silniki, po jednym na osi, o łącznej mocy 400 koni mechanicznych. Tym samym I-Pace kwalifikowany jest jako auto z napędem na cztery koła. Zasięg około 470 kilometrów, pełne ładowanie akumulatorów z gniazdka domowego (7 kW) zajmuje 12,5 godziny, ze stacji zasilanej prądem stałym (100 kW) nieco ponad godzinę.

Elektryczny Jaguar został już doceniony przez europejskie grono dziennikarzy i znalazł się na tzw. krótkiej liście kandydatów do prestiżowego tytułu Car of the Year 2019. Ostateczne wyniki poznamy 4 marca. Model ten został rówież zgłoszony do plebiscytu World Car of the Year, nominacje do finałowej piątki w poszczególnych kategoriach zostaną ogłoszone 5 lutego, finał 17 kwietnia podczas New York International Auto Show.

W polskim cenniku dostępne są cztery wersje wyposażenia - S, SE, HSE i First Edition. Według specyfikacji Euro NCAP oceniano model SE. Na liście jego wyposażenia znalazło się między innymi: sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix/i-Size na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent utrzymania pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (AEB).

Bezpieczeństwo dorosłych 34,8 pkt. (91 proc.)

Podczas prób uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną doszło do poważnych obrażeń klatki piersiowej kierowcy i niewielkich zranień nóg kierowcy. U pasażera stwierdzono uszkodzenia, w różnym stopniu, obu nóg (ocena łączna 5,8 na 8 pkt.). W trakcie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą doszło do niewielkich obrażeń klatki piersiowej u kierowcy i pasażera, który w tej próbie siedzi po przekątnej do kierującego (7,6/8 pkt.).

Próby uderzenia w bok Jaguara I-Pace i w drzewo (od strony kierowcy) potwierdziły zachowanie optymalnej ochrony (16 pkt.).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniałą optymalną ochronę kręgów szyjnych, gorsze wyniki uzyskały te na miejscach z tyłu (1,4/2 pkt.).

Od tego roku specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach. Za działanie w tym zakresie systemu autonomicznego hamowania w mieście (AEB) przyznano maksymalną liczbę 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Jaguar I-Pace | Grudzień 2018

Bezpieczeństwo dzieci 40 pkt. (81 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego przeznaczono fotelik Britax-Romer KidFix XP, zaś dla 10-letniego dziecka podkładkę podwyższającą firmy Graco. W teście uderzenia przodem samochodu w przeszkodę odkształcalną doszło do niewielkich przeciążeń głowy najmłodszego dziecka (13/16 pkt.), zaś przy uderzeniu w bok auta poziom bezpieczeństwa obu dzieci był na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Elektryczny model Jaguara wyposażony został w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Wszystkie próby zostały zaliczone bez uwag (12 punktów).

Ochrona pieszych 35,3 pkt. (73 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono na maksymalną liczbę 6 pkt, na wysokości przedniego pasa (miednica) ryzyko odniesienia obrażeń stwarzają reflektory (5,3 z 6 pkt.), zaś na powierzchni maski (głowa) poważnym jest jej środkowa część (16,7/24 pkt.).

Trzeba w tym miejscu podkreślić, że Jaguar wyposażył testowany model I-Pace w innowacyjną poduszkę powietrzną przeznaczoną dla pieszego - została ona zakwalifikowana jako aktywna maska silnika. W chwili potrącenia wysuwa się pomiędzy pokrywą, a podszybiem chroniąc w ten sposób głowę potrąconej osoby. Niestety w polskim, niemieckim i angielskim cenniku samochodu nie znaleźliśmy tej pozycji. Poduszka - określona jako Pedestrian Protection System - widoczna jest na załączonym filmie z testów Euro NCAP.

Pomimo braku takiego rozwiązania wyższe noty za ochronę głowy potrącego pieszego uzyskały - z testowanych modeli w tym roku - Mercedes Klasa A (20,4 pkt.), Lexus ES (20,3), Hyundai Nexo (20,2), Mazda 6 (20), Audi A6 (19), Volkswagen Touareg (18,5), BMW X5 (18,3) i Volvo S60/V60 (17,7).

Od tego roku organizacja Euro NCAP rozszerzyła zakres ocen autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

W tym zakresie działanie fabrycznego systemu AEB oceniono na 7,3 z 12 punktów. Próby, do których były zastrzeżenia do przejście pieszego przed autem w nocy i przejazd rowerzysty równolegle do I-Pace.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10,6 pkt. (81 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP Jaguar I-Pace został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach AEB (2,6/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry