portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Rusza budowa kolejnego odcinka S19
TESTY | Dogrywka - Honda CR-V ładowana bez podłączenia do gniazdka
AKCJE SERWISOWE | Stellantis, Kia i Toyota z fabrycznymi wadami

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
WYDARZENIA

Car of the Year | 2019


Oto finaliści Car of the Year 2019

26-11-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum i Ford

Znamy już finałową siódemkę 55. edycji konkursu na Car of the Year 2019. W przygotowanym zestawieniu pokusiliśmy się na własne uwagi i oceny, chociaż jednoznacznie nie wskazujemy zwycięzcy.

WYDARZENIA | Oto finaliści Car of the Year 2019

Na tzw. krótkiej liście Car of the Year znalazło się siedem modeli (zasada ta obowiązuje do 2000 roku). W tym gronie mamy cztery klasyczne konstrukcje - Ford Focus, Kia Ceed, Mercedesa Klasy A i Peugeota, dwa crossovery - Citroen C5 Aircross i elektrycznego Jaguara I-Pace oraz sportową Alpinę A110.

Teraz przed jury - składającym się z europejskich dziennikarzy motoryzacyjnych - jeszcze jedna runda jazd testowych. Odbędą się one w lutym na torze pod Paryżem. Ostateczny werdykt poznamy 4 marca 2019 roku, w przeddzień rozpoczęcia 89. edycji Geneva International Motor Show.

WYDARZENIA | Oto finaliści Car of the Year 2019 | Alpine A110

Renault przywróciło do życia markę sportowych samochodów Alpine. Pierwszy, oficjalny pokaz miał miejsce wiosną 2017 roku na salonie w Genewie. Model ten był też atrakcją na poznańskim Motor Show 2018. W Polsce jest tylko jeden salon Alpine - w Katowicach. Największa sieć sprzedaży znajduje się oczywiście we Francji (20), na drugiej pozycji są Niemcy (11), a na trzecim Wielka Brytania (7). Pomimo to można uznać, że jest to niszowa marka, przeznaczona dla entuzjastów samochodów o wysokich osiągach i oczywiście zasobnym portfelem. Z tego względu - przy całej sympatii dla Renault - nie wróżymy sukcesu w ostatecznym pojedynku o tytuł Car of the Year.

WYDARZENIA | Oto finaliści Car of the Year 2019 | Citroen C5 Aircross

Moda na podwyższone modele samochodów trwa w najlepsze. W ofercie Citroena nie ma już kompaktowego C4 i w pewnym stopniu flagowej limuzyny C5. Pierwszy to teraz crossover C4 Cactus, drugi - zadebiutował na jesiennym salonie w Paryżu - to SUV C5 Aircross. Citroen trzy razy zdobył tytuł europejskiego samochodu roku - GS (1971), CX (1975) i XM (1990), cztery razy był stopień niżej na podium - AX (1988), Xantia (1994), C4 (2005) i C4 Cactus (2015), i tyle samo na najniższym - SM (1971 - nie, to nie błąd), ZX (1992), C3 (2003) i C4 Picasso (2007). Szanse 50:50.

WYDARZENIA | Oto finaliści Car of the Year 2019 | Ford Focus

Z grono kandydatów do tytułu w 2019 roku Ford Focus jest chyba najbardziej rozpoznawalnym modelem wśród kierowców. Czwarta generacja została zaprezentowana w kwietniu tego roku. W ofercie oczywiście nadwozia hatchback i kombi oraz wersja specjalna Vignale, ale... Na tym nie koniec, gamę uzupełni "uterenowiona" wersja Active. Ford to prawdziwy weteran finał Car of the Year.

W przeszłości ten prestiżowy tytuł otrzymywały - Escort (1981), Scorpio (1986), Mondeo (1994), Focus (1999) i S-Max (2007). Drugie miejsce na podium zajmowały - Sierra (1983), Ka (1997), Mondeo (2001) i Fiesta (2009). Długa jest lista modeli z trzeciego miejsca - Mustang (1965), Fiesta (1977), Granada (1978), Fiesta (1990), Focus (2005), Mondeo (2008) i Focus (2012).

Naszym zdaniem murowane miejsce na podium w edycji 2019.

Poznaj wyniki nowego Forda Focusa w testach zderzeniowych Euro NCAP

WYDARZENIA | Oto finaliści Car of the Year 2019 | Jaguar I-Pace

I-Pace to pierwszy model Jaguara z napędem elektrycznym. I jakże inaczej jest to crossover, któremu mieliśmy okazję przyjrzeć się na salonie samochodowym w Paryżu. Pod maską, a raczej nadwoziem, kryją się dwa silniki elektryczne (po jednym na oś) o łącznej mocy 400 koni mechanicznych. Z uwagi na pozycjonowanie Jaguara, a tym samym ceny rozpoczynające się od ponad 350 tysięcy złotych, I-Pace konkuruje z Teslą X.

Do tej pory Jaguar dwa razy wszedł do finałowej siódemki, nie zajmując jednak miejsca na podium - X-Type (2002) i XE (2016). Tym razem - mając na uwadze zmiany w rozwoju motoryzacji - auto z napędem elektrycznym ma szansę tytuł CotY.

Poznaj wyniki Jaguara I-Pace w testach zderzeniowych Euro NCAP

WYDARZENIA | Oto finaliści Car of the Year 2019 | Kia Ceed

Kia Ceed to rynkowy rywal Forda Focusa. Mało tego, cieszy się równie dużą popularnością wśród klientów w całej Europie. Zatem - czyżby walka o miejsce na podium? Dotychczas cee'd (jak się jeszcze do niedawna pisało) zajął raz czwarte miejsce w finale Car of the Year (2008). Wynik ten powtórzył w tym roku Stinger - ale to model o zupełnie innym kalibrze. Pod względem udziałów w finale o tytuł europejskiego samochodu roku, Kia zdecydowanie przegrywa. Ale, jury konkursu raczej tego faktu nie będzie brało pod uwagę.

Ceed doczekał się trzeciej generacji, która zadebiutowała wiosną na salonie w Genewie. Obok hatchbacka i klasycznego kombi (teraz ProCeed) oferowana jest też sportowa odmiana shooting brake. W sprzedaży od przyszłego roku.

WYDARZENIA | Oto finaliści Car of the Year 2019 | Mercedes Klasa A

Właśnie zakończyliśmy test czwartej generacji Mercedesa Klasy A. To jedyne auto z grona finalistów Car of the Year 2019, więc możemy być stronniczy w ocenie szans na wygraną. Jednym zdaniem - czas spędzony za kierownicą tego modelu upłynął niepostrzeżenie szybko, a do dobrego człowiek szybko się przyzwyczaja. Pierwsze wrażenia z jazdy opublikujemy jeszcze w tym tygodniu.

W gamie Mercedesa tytuł Car of the Year otrzymał tylko 450SE (1974). Drugie miejsce zajmował 600 (1964), SL (1990), zaś trzecie 350SL (1972), 200-300E (1986), Klasa C (1994), ponownie Klasa C (2015) i Klasa E (2017). Naszym - nieobiektywnym - zdaniem szanse na kolejne podium są duże, ale w tej rywalizacji liczy się tylko najwyższy stopień.

Poznaj wyniki nowego Mercedesa Klasa A w testach zderzeniowych Euro NCAP

WYDARZENIA | Oto finaliści Car of the Year 2019 | Peugeot 508

508 to obecnie flagowa limuzyna w ofercie Peugeota, które łączy w sobie modele 407 i 607. Druga generacja zadebiutowała wiosną tego roku na salonie w Genewie, w październiku zaś zaprezentowano w Paryżu nadwozie kombi (SW). Naszą uwagę zwróciła wersja z napędem hybrydowym, która wejdzie do sprzedaży w przyszłym roku. Może to będzie dobra okazja do przyznania tytułu CofY 2019?

Pierwszy w historii Peugeota tytuł Car of the Year przyznano modelowi 504 (1969), sukces ten powtórzyła kolejna generacja 405 (1988), później był 307 (2002), 308 (2014) i 3008 (2017). Na drugim miejscu znalazł się 205 (1984) i 406 (1996). Z kolei trzecie należy tylko do 505 (1980).

Poznaj wyniki nowego Peugeota 508 w testach zderzeniowych Euro NCAP

Polecamy
WYDARZENIA | Car of the Year 2018 - Volvo XC40 WYDARZENIA | Siedmiu finalistów konkursu CotY 2017 WYDARZENIA | Siedmiu kandydatów do tytułu europejskiego Samochodu Roku 2016

Do czterech razy sztuka

Siedmiu finalistów konkursu CotY 2017

Siedmiu kandydatów do tytułu europejskiego Samochodu Roku 2016

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry