TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Jeep Cherokee | Październik 2019

Jeep Cherokee

28-10-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i Jeep

Zmodernizowany w 2018 roku Jeep Cherokee otrzymał cztery gwiazdki Euro NCAP. Wynik nie mógł być wyższy, bo na liście wyposażenia zabrakło kilku elementów, a te które były obecne nie zawsze zapewniały odpowiednią ochronę.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Jeep Cherokee - uderzenie w przeszkodę stałą

Rynkowy debiut Cherokee miał miejsce w 1974 roku. Niemal czterdzieści lat później zaprezentowano piątą generację, oznaczoną kodem KL. Przed rokiem auto przeszło kolejną modernizację. Przy tej okazji producent wprowadził kilka nowych elementów podnoszących bezpieczeństwo i wspomagających kierowcę.

Zmodernizowany Jeep Cherokee poddano testom zderzeniowym Euro NCAP i… uzyskało o jedną gwiazdkę niższe oceny niż wersja z 2013 roku. Wówczas był to najwyżej oceniona generacja. W 2002 roku były trzy gwiazdki, rok później poprawiono go na cztery.

Odświeżone Cherokee dostępne jest w polskich salonach od września 2018 roku. Aktualnie auto oferowane jest w wersjach Night Eagle, Limited, S, Overland i Trailhawk. Każda z nich zawiera między innymi siedem poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, asystenta pasa ruchu (LDW Plus) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych.

Z tej listy brakuje w Cherokee wyłącznika poduszki powietrznej pasażera oraz funkcji wykrywania obecności rowerzysty.

Bezpieczeństwo dorosłych 30,7 pkt. (80 proc.)

W teście uderzenia przodem Jeepa Cherokee w przeszkodę odkształcalną u kierowcy jak i pasażera siedzącego obok doszło do obrażeń nóg. Dodatkowo u kierującego stwierdzono ryzyko zranienia klatki piersiowej. Łącznie przyznano 7,3 z 8 punktów.

Podczas uderzenia w przeszkodę stałą doszło do obrażeń klatki piersiowej u kierowcy i pasażera (który w tym przypadku siedzi z tyłu, po przekątnej do kierującego). Nota 7,3 z 8 punktów.

Ochrona kierowcy podczas uderzenia w bok auta była na optymalnym poziomie. Natomiast przy uderzeniu w słup odnotowano poważniejsze obrażenia klatki piersiowej (14,9 z 16 punktów).

Profile przednich i tylnych foteli oraz zagłówków zapewniają dostateczną ochronę kręgów szyjnych (1,2 z 2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Oceniający mieli zastrzeżenia do dwóch z tych scenariuszy, ale i tak przyznano zero punktów z uwagi na niskie noty za ochronę kręgów szyjnych.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Jeep Cherokee - uderzenie w słup

Bezpieczeństwo dzieci 38,3 pkt. (78 proc.)

Do testów w Jeepie Cherokee z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika KidFix XP II (prod. Britax-Romer), a dla manekina 10-latka podkładkę podwyższającą.

Wyniki prób uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną wykazały obrażenia kręgów szyjnych u dzieci (14,3 z 16 pkt.). Podczas uderzenia w bok auta ochrona była na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Testowane Cherokee zostało wyposażone w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Brak na liście wyposażenia między innymi wyłącznika poduszki powietrznej pasażera przełożyło się na niższą ocenę - tylko 4 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Na środkowym miejscu kanapy zamontowano tylko dwa foteliki Britax-Romer - King II LS oraz KidFix XP. Oba za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Pomimo to za przeprowadzone próby przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.

Ochrona pieszych 27,2 pkt. (56 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) była oceniona na maksymalną liczbę 6 punktów. Na środkowym pasie (miednica człowieka) potencjalne zagrożenie stanowią zewnętrzne miejsca, w tym reflektory (2,3 z 6 pkt.). Jedynie środkowa część maski silnika zapewnia optymalną ochronę głowy potrąconej osoby. Największe niebezpieczeństwo stanowią słupki A i podszybie (16,2 z 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Działanie systemu w tych sytuacjach oceniono na zaledwie 2,6 z 12 punktów. Zastrzeżeń nie było jedynie do sytuacji poruszania się pieszego poboczem. Na wyposażeniu brakuje systemu wykrywania obecności rowerzystów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,1 pkt. (69 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, nowy Jeep Cherokee został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla obu miejsc (2.5 z 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3 na 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,1 na 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Pozytywnie oceniono hamowanie przed zwalniającym oraz zatrzymującym się samochodem na osi toru jazdy.