portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu
KARTKA Z PODRÓŻY | Malowane kwiaty na domach i muzeum na wykopaliskach
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mazda 6 | Październik 2018


Mazda 6

07-11-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Mazda 6 po raz piąty uczestniczyła w testach zderzeniowych Euro NCAP i po raz trzeci zdobyła w nich komplet gwiazdek. Tym razem uwagę zwracają wysokie - w porównaniu ze wszystkimi ocenianymi w tym roku modelami - noty za ochronę dorosłych oraz dzieci.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mazda 6 | Październik 2018

"Szóstka" to flagowy model w europejskiej ofercie Mazdy. Od 2012 roku oferowana jest jej trzecia generacja. Wiosną tego roku na salonie w Genewie zaprezentowano zmodernizowaną wersję w nadwoziu sedan i kombi. Obok CX-3 i CX-5 cieszy się ona największą popularnością w polskich salonach sprzedaży Mazdy.

Dla Mazdy 6 to piąty udział w testach zderzeniowych Euro NCAP. Pierwsza generacja została podanna ocenom w 2003 roku, czyli zaraz po swoim rynkowym debiucie. Dwa lata później po pierwszym faceliftingu powtórzono próby. W obu uzyskano ten sam wynik - cztery gwiazdki Euro NCAP. Kolejny test - przeprowadzony już według nowych, ostrzejszych kryteriów - miał miejsce w 2009 roku. Oceniano drugą generację, która zdobyła już komplet pięciu gwiazdek. Trzecia generacja miała swój sprawdzian w 2013 roku, który powtórzono dla oferowej obecnie wersji (dokładnie było to kombi) po faceliftingu. Tu także przyznano maksymalną ocenę Euro NCAP.

Na liście wyposażenia zmodernizowanej Mazdy 6 znalazło się między innymi sześć poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix/i-Size na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości MRCC, asystent utrzymania pasa ruchu Lane-Keep Assist System (LAS), system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych Advanced Smart City Brake Support (A-SCBS) oraz aktywna pokrywa komory silnika.

Bezpieczeństwo dorosłych 36,1 pkt. (95 proc.)

Podczas zderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną kierowca narażony był na obrażenia klatki piersiowej oraz prawej nogi, natomiast ochrona pasażera pozostała na optymalnym poziomie (ocena 7,5 z 8 pkt.). W próbie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą ochrona kierowcy również otrzymała komplet punktów. Jednak już u pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej do kierującego) stwierdzono obrażenia klatki piersiowej oraz miednicy. Uraz ten spowodowany był wyślizgnięciem się -tu manekina - spod pasa bezpieczeństwa na odcinku biodrowym (6,8/8 pkt.).

W testach zderzenia bocznego i uderzenia bocznego poziom ochrony był na optymalnym poziomie (16/16 pkt.). Profile wszystkich miejsc i zagłówków zapewniałą prawie optymalną ochronę kręgów szyjnych (1,8/2 pkt.).

Od tego roku specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach. Za działanie w tym zakresie systemu autonomicznego hamowania (A-SCBS) przyznano maksymalną notę 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mazda 6 | Październik 2018

Bezpieczeństwo dzieci 45 pkt. (91 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego i 10-letniego dziecka przeznaczono ten sam fotelik - Britax-Romer KidFix. Na dołączonym filmie Euro NCAP wyraźnie widać, że młodsze dziecko siedziało w pełnowymiarowym foteliku, zaś starsze na podkładce podwyższającej. W przypadku tego modelu fotelika jest to niemożliwe, bo oparcie i siedzisko stanowią integralną część. Jednak po naszej ostatniej wizycie w fabryce Britax-Romer wiemy, że taki rozkładany model fotelika KidFix trafi niebawem do sprzedaży. Niezależnie od naszych uwag - w obu testach z manekinami dzieci przyznano maksymalne 16 i 8 punktów.

Mazda 6 wyposażona została w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy i wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 9 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W sumie przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.

Ochrona pieszych 31,9 pkt. (66 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono na maksymalną liczbę 6 punktów. Zdecydowanie gorsze wyniki (tylko 1 z 6 punktów) przyznano za ochronę na wysokości przedniego pasa (miednicy). Dzięki zastosowaniu aktywnej maski (podczas potrącenia specjalne siłowniki podnoszą pokrywę na kilka centymetrów, w ten sposób powstaje poduszka powietrzna, która chroni pieszego przed uderzeniem w twarde elementy znajdujące się w komorze silnika) niemal na całej jej powierzchni odnotowano optymalną ochronę. Poważne zagrożenie stwarzają jedynie słupki A (20/24 pkt.).

Od tego roku organizacja Euro NCAP rozszerzyła zakres ocen autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Standardem wyposażenia każdej wersji zmodernizowanej Mazdy 6 jest system zapobiegający kolizjom przy małej prędkości z funkcją wykrywania pieszego w dzień i w nocy (A-SCBS), którego działanie oceniono na 4,8 z 12 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,5 pkt. (73 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP Mazda 6 została wyposażona w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości MRCC (2,4/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu LAS (2/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach A-SCBS (2,6/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry