portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY
Pierwsze wrażenia | Mazda 6 Sport

Japońska sztuka uwodzenia
28-05-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Stylizacja KODO zupełnie odmieniła sylwetki samochodów Mazdy. "Szóstka" jest kolejnym tego przykładem, a zasadność tego kroku potwierdzają coraz liczniejsze nagrody z "Red Dot Design" na czele.



Po raz pierwszy na żywo nową Mazdę 6 zobaczyłem w ubiegłym roku na Salonie Samochodowym w Paryżu. Trudno w to uwierzyć, ale wśród dziesiątek prezentowanych tam samochodów, także z najwyższej półki, był to jeden z najbardziej urzekających swym wyglądem. Patrząc na obie wersje - sedana i kombi - zdania mogą być podzielone, który jest bardziej naj. Do testów wybraliśmy kombi, a szalę niezdecydowania przeważyła praktyczność takiego nadwozia.


W duchu Kodo

Mazda wymyśliła sobie określenie Kodo, które ma definiować linie nadwozia kolejnych jej modeli. Pierwszym jego odzwierciedleniem był model CX-5, którego premiera miała miejsce wiosną tego roku. >>


Poza tym kombi sprzed lat, a współczesne to zupełnie inna linia. Te chociażby z lat 90. ubiegłego wieku miały pudełkowaty, odrysowany od linijki kształt. W dzisiejszych opadający łagodnie tył zbliża je do hatchbacków i coraz częściej do nazwy dodaje się słowo "Sport". A jak to przekłada się na najistotniejszą cechę kombi, czyli pojemność bagażnika?



Standardowo jest to 506 litrów, czyli mniej o 13 od poprzedniczki. I to pomimo, że auto jest dłuższe i ma większy rozstaw osi. Za to jest więcej miejsca w środku. I tak po złożeniu oparć kanapy (dzielonej 60:40) powiększamy ładowność do 1648 litrów, przy 1751 z poprzedniej generacji. Kanapa wyposażona jest oczywiście w system Karakuri pomagający w łatwy sposób złożyć poszczególne części, które jednocześnie utworzą całkowicie płaską podłogę.



W środku wrażenie przestronności potęguje biała, skórzana tapicerka. To opcja w testowanej wersji wyposażenia SkyPassion i jeden z nielicznych elementów na liście dopłat (600 zł). W praktyce, przy podróżach z dziećmi, jasna skóra nie jest trudna w utrzymaniu czystości, z reguły wystarczy mokra szmatka z odrobiną jakiegoś detergentu. Ale już przed zabrudzeniami, szczególnie podeszwami butów dzieci siedzących w fotelikach na tylnej kanapie, chroni czarne obicie pleców przednich foteli. Czarną skórę znajdziemy także na boczkach drzwi oraz środkowym podłokietniku.



W ciemnej kolorystyce utrzymany jest również kokpit. Niestety, poza drobną kosmetyką, jest on taki sam jak w Maździe CX-5. Co nie oznacza, że to źle. Kierowca bez trudu dosięgnie do wszystkich niezbędnych przycisków, a pod palcami - w kole kierownicy - ma te obsługi radioodtwarzacza, telefonu i ogranicznika prędkości. Drugi taki zestaw do sterowania umieszczono na środkowym tunelu pomiędzy fotelami. Wszystkie funkcje zintegrowane są z kolorowym ekranem królującym w środkowej części kokpitu.

Posłuży on również do wyświetlania obrazu z kamery cofania (umieszczonej nad tablicą rejestracyjną) oraz map do nawigacji pochodzących od firmy Tom Tom (to opcja za 2 tys. złotych).



Na wyposażeniu tej wersji znalazły się także dwie nowości - aktywny tempomat MRCC potrafiący utrzymywać stały dystans przed poprzedzającym nas pojazdem i system SCBS zapobiegający kolizji przy prędkościach od 4 do 30 km/h.

Zresztą tę "szóstkę" wyposażono w szereg funkcji podnoszących bezpieczeństwo. Od znanego już RVM monitorującego ruch pojazdów w tzw. martwym polu lusterka, poprzez LDW ostrzegającym przed niezamierzoną (bez użycia kierunkowskazów) zmianą pasa ruchu, a kończąc na HBC zmieniającym automatycznie światła drogowe na mijania. A to jeszcze nie wszystko.



Każdy współczesny model Mazdy zbudowany jest w oparciu o technologię SkyActive. To nic innego jak pakiet rozwiązań przynoszących oszczędności w eksploatacji samochodu, głównie poprzez zmniejszenie zużycia paliwa.

Testowaną wersję napędza dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 165 koni mechanicznych. Oczywiście dołączono do niego system i-stop zawieszający jego pracę na krótkich postojach. Ale w testowanej wersji - to także nowość w Maździe - zamontowano jeszcze i-Eloop. Układ ten odzyskuje energię kinetyczną, którą zamienia w prąd i magazynuje w kondensatorze. Według informacji producenta pozwala to oszczędzić około 10 proc. paliwa. Trudno to jednak potwierdzić chociażby w specyfikacji samochodu. Różnica pomiędzy silnikiem bez i z tym układem - średnie spalanie - wynosi zaledwie 0,2 l/100 km.




Testowana wersja: Mazda 6 2.0 SkyActiv-D 165 KM, 6-biegowa manualna, prędkość maksymalna 214 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 9,1 sekundy, średnie zużycie paliwa 7,5 l/100 km, wyposażenie SkyPassion, cena podstawowa 114 700 złotych.

czytaj także:
· BezpieczeÅ„stwo dzieci - wyposażenie samochodu
· BezpieczeÅ„stwo dzieci - foteliki i wózki
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry