TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mercedes CLA | Wrzesień 2019
Mercedes CLA
08-10-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i Mercedes
Nowe wcielenie Mercedesa CLA to najwyżej oceniony uczestnik tegorocznych testów zderzeniowych Euro NCAP. Uwagę zwracają wysokie noty za poziom bezpieczeństwa dzieci i ochronę pieszych.
Trzecia generacja Klasy A przyniosła przede wszystkim zmianę segmentu z miejskiego minivana na pełnowymiarowy kompakt. Ale też w jej gamie pojawił się sedan, który otrzymał oznaczenie CLA. W 2013 roku przeszedł on próby w testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymując komplet gwiazdek.
Kolejna zmiana pokoleniowa rozdzieliła te modele. Teraz w Klasie A jest po prostu hatchback i sedan. CLA stał się osobnym bytem, który otrzymał nadwozie sedan lub jak kto woli czterodrzwiowego coupe (C118) i shooting brake (X118) czyli sportowe kombi. Również i teraz zdobył on najwyższą notę pięciu gwiazdek.
Sedan CLA, bo to on był oceniany, oferowany jest w trzech wersja wyposażenia - Standard, AMG i Progressive. W każdej znajdziemy między innymi: siedem poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, automatyczny wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, ostrzeżenie przed zjechaniem z wybranego pasa ruchu, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości, system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych lub rowerzystów oraz aktywną pokrywę silnika.
Bezpieczeństwo dorosłych 36,6 pkt. (96 proc.)
Podczas uderzenia Mercedesa CLA w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do obrażeń klatki piersiowej i nóg, a u pasażera siedzącego obok obrażenia lewej nogi (przyznana ocena to 7,4 na 8 punktów). Z kolei podczas uderzenia w przeszkodę stałą tylko u kierowcy stwierdzono ryzyko obrażeń klatki piersiowej. Ochrona pasażera, siedzącego tym razem na kanapie po przekątnej do kierującego, była na optymalnym poziomie (maks. 8 pkt.).
Testy uderzenia w bok CLA i w słup (oba od strony kierowcy) wykazały bliski maksimum poziom ochrony (15,5 z 16 pkt.).
Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych (1,7/2 pkt.).
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Za działanie tego systemu druga generacja Mercedesa CLA otrzymała maksymalną liczbę 4 punktów.
Bezpieczeństwo dzieci 44,8 pkt. (91 proc.)
Do testów z CLA użyto: dla manekina 6-letniego dziecka, firmowego fotelika Mercedes-Benz KidFix XP (prod. Britax-Romer), dla manekina 10-letniego dziecka, podkładki podwyższającej.
Nowy Mercedes CLA wyposażony został w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz automatyczny wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Wykrywa on obecność fotelika ustawionego tyłem do kierunku jazdy. To rozwiązanie zdecydowanie podniosło oceny tego modelu - 9 na 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
Ze względów technicznych wykluczono ustawienie na środku kanapy fotelika Maxi-Cosi CabrioFix na bazie EasyBase2 mocowanej za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
W sumie za montaż wszystkich fotelików w Mercedesie CLA przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.
Ochrona pieszych 44,1 pkt. (91 proc.)
Ochronę na wysokości zderzaka (czyli nóg osoby dorosłej) i przedniego pasa (miednicy) oceniono najwyższymi notami, po sześć punktów. Niemal cała powierzchnia maski silnika zapewnia optymalną ochronę głowy potrąconej osoby. W dużej mierze to efekt aktywnej (unoszonej do góry w chwili kolizji) pokrywy komory silnika. Jednak krytyczne punkty stanowią słupki A (20,3 na 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu. Za działanie systemu w tych sytuacjach przyznano 11,8 z 12 punktów (nie podano przyczyn utraty 0,2 pkt.).
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,8 pkt. (75 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, Mercedes CLA został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla obu miejsc (2,5 z 3 pkt.), aktywny regulator prędkości (maks. 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,4 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,4 z 3 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).
Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania tego systemu podczas dnia przy trzech próbach hamowania przed stojącym pojazdem (przeszkodą).