portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mercedes Klasa A | Październik 2018


Mercedes Klasa A

08-11-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Czwarta generacja Mercedesa Klasy A i czwarty udział w testach zderzeniowych Euro NCAP. To małe auto deklasuje pozostałe modele uczestniczące w tym roku w próbach w zakresie bezpieczeństwa dorosłych i dzieci oraz ochrony pieszych!

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mercedes Klasa A | Październik 2018

Najmniejszy model Mercedesa kojarzony jest z niezaliczonym testem łosia. Do pamiętnej wywrotki podczas omijania przeszkody doszło w 1997 roku. Problem został naprawiony i Klasa A - która była wówczas minivanem - wróciła do sprzedaży. Jej stabilność została potwierdzona w pierwszym teście Euro NCAP, który zaliczyła w 1999 roku. Uzyskała w nim cztery gwiazdki, ale trzeba pamiętać, że ich komplet zaczęto zdobywać dopiero od 2002 roku - na marginesie jedynymi z pierwszych były Mercedesy Klasy E i S. Pięć gwiazdek zdobyła kolejna, druga generacja Klasy A (2005).

Debiut trzeciej odsłony był pewnym zaskoczeniem, bo auto otrzymało bryłę hatchbacka (5 gwiazdek w 2012 roku). Tak też jest z najnowszą generacją, która zadebiutowała wiosną na salonie samochodowym w Genewie. Zaraz po tym, Mercedes zaprezentował wersję w nadwoziu sedan. Przyciągnął on naszą uwagę przed miesiącem na Mondial de l'auto Paris 2018.

Tym razem do testów również trafił hatchback i tylko do niego odnoszą się uzyskane wyniki. Na liście wyposażenia auta znalazło się między innymi: siedem poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix/i-Size na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości Distronic, asystent utrzymania pasa ruchu, system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz aktywna pokrywa komory silnika.

Bezpieczeństwo dorosłych 36,5 pkt. (96 proc.)

Podczas zderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną czujniki umieszczone na manekinie kierowcy wykazały ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej i nóg. Na obrażenia nóg narażony był także manekin pasażera (przyznano 7,1 z 8 punktów). Natomiast podczas próby uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą obrażenia klatki piersiowej odniósł zarówno kierowca, jak i pasażer (siedzący tym razem z tyłu po przekątnej do kierującego) - ocena 7,8 z 8 pkt.

Test uderzenia w bok Klasy A potwierdził ochronę kierowcy na optymalnym poziomie. Podczas testu uderzenia w słup doszło do obrażeń klatki piersiowej kierowcy - łączna nota 15,9/16 pkt.

Profile wszystkich miejsc i zagłówków zapewniałą dobrą ochronę kręgów szyjnych (1,7/2 pkt.).

Od tego roku specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach. Za działanie w tym zakresie systemu autonomicznego hamowania przyznano maksymalną notę 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mercedes Klasa A | Październik 2018

Bezpieczeństwo dzieci 45 pkt. (91 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego i 10-letniego dziecka przeznaczono ten sam fotelik - Britax-Romer KidFix. Na dołączonym filmie Euro NCAP wyraźnie widać, że młodsze dziecko siedziało w pełnowymiarowym foteliku, zaś starsze na podkładce podwyższającej. W przypadku tego modelu fotelika jest to niemożliwe, bo oparcie i siedzisko stanowią integralną część. Jednak po naszej ostatniej wizycie w fabryce Britax-Romer wiemy, że taki rozkładany model fotelika KidFix trafi niebawem do sprzedaży. Niezależnie od naszych uwag - w obu testach z manekinami dzieci przyznano maksymalne 16 i 8 punktów.

Czwarta generacja Klasy A została wyposażona w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy i wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 9 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z montażu (pas bezpieczeństwa) na środkowym miejscu kanapy fotelika Maxi-Cosi Cabriofix z bazą EasyBase2. Łącznie przyznano maksymalną notę 12 punktów.

Ochrona pieszych 44,2 pkt. (92 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) i na wysokości przedniego pasa (miednica) oceniono maksymalną liczbą - po 6 punktów. Niemal cała powierzchnia pokrywy silnika zapewnia ochronę na optymalnym poziomie. Jest to efekt zastosowania aktywnej maski, którą podczas potrącenia podnoszą siłowniki, tworząc w ten sposób poduszkę powietrzną, która chroni pieszego przed uderzeniem w twarde elementy znajdujące się w komorze silnika. Stąd też wysoka nota - 20,4 z 24 punktów.

Od tego roku organizacja Euro NCAP rozszerzyła zakres ocen autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Standardem wyposażenia każdej wersji nowej Klasy A jest system zapobiegający kolizjom przy małej prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów zarówno w dzień, jak i w nocy. Jego działanie oceniono na 11,8 z 12 pkt.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,8 pkt. (75 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP najmniejszy hatchback Mercedesa został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości (3/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,4/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry